printlogo


کد خبر: 251616تاریخ: 1401/5/13 00:00
۷۵ نفردیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به بیماری «کووید-19» جان‌باختند؛ احتمال 3 رقمی شدن مرگ و میر‌ کرونایی در کشور
میدان مین کرونا
تأکید کارشناسان بهداشت بر ضرورت تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها درموج هفتم

زیرسویه جدید اُمیکرون در موج هفتم کرونا خیلی‌ها را مبتلا کرده است و اغلب مبتلایان بدحال به این بیماری کسانی هستند که نسبت به تکمیل واکسیناسیون یا تزریق دوز یادآور بی‌تفاوت بوده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، کرونا در موج جدید با سرعتی بالا در حال همه‌گیری است به طوری که آمار جان‌باختگان، مبتلایان و بستری‌شدگان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. در این بین کارشناسان تنها راه گریز از این بیماری را خودمراقبتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار انجام واکسیناسیون عنوان می‌کنند و تاکید دارند سالخوردگان و افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند از ورود به اجتماعات حذر کنند. وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد، طی شبانه‌روز گذشته ۸ هزار و ۵۴۰ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۷۵ بیمار نیز در این بازه زمانی جان خود را از دست دادند. بر این اساس از روز سه‌شنبه تا ظهر روز چهارشنبه ۱۲ مردادماه، ۸۵۴۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۱۴۷۷ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در طول مدت یادشده، ۷۵ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۲ هزار و ۲۰۹ نفر رسید. از طرفی خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۸۷ هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 1372 نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. علاوه بر این تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۱۰ هزار و ۳۴۵ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۶۱ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۳۶۶ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۱۷۲ دوز رسید. همچنین در شبانه‌روز منتهی به 12 مرداد ۷ هزار و ۸۰۷ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. در حال حاضر ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۶ شهرستان در وضعیت زرد و ۵۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. 
 
* احتمال ۳ رقمی شدن مرگ‌های کرونایی
افزایش آمار جان‌باختگان و مبتلایان به بیماری «کووید-19» طی چند روز اخیر بیانگر آن است که در صورت بی‌توجهی‌ها به پروتکل‌ها احتمال 3 رقمی شدن مرگ‌و‌میر در روزهای آینده وجود دارد. یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه احتمال 3 رقمی شدن مرگ‌های کرونایی در موج هفتم وجود دارد، گفت: در حال حاضر زمان مناسبی برای سفرهای سیاحتی و زیارتی برای افراد پرخطر شامل افراد بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، زنان باردار و... نیست و این گروه‌ها باید حداکثر تلاش‌شان را انجام دهند تا از مواجهه با بیماری پرهیز کنند. دکتر حمید سوری در توضیح وضعیت کرونا در کشور گفت: کرونا طی چند ماه اخیر بویژه از اردیبهشت به بعد نوسانات و فراز و فرودهایی داشت. وی افزود: در حال حاضر با توجه به ایجاد ساب واریانت‌های جدید، موج هفتم بیماری در کشور شکل گرفته و از آنجا که قابلیت انتشار این ساب‌واریانت‌ها بسیار زیاد است، موارد ابتلای‌مان بسیار زیاد شد و به تبع بالا رفتن موارد ابتلا، بستری و مرگ هم بیشتر شد، البته نه مانند سویه دلتا که در آن نسبت افزایش مرگ بالا بود؛ در این واریانت میزان کشندگی کمتر است. با این حال در روزهای اخیر میزان مرگ‌ ۲ رقمی شده و به بالای ۵۰ مورد رسیده است. بر این اساس به نظر می‌آید همچنان روند رو به افزایش داریم. سوری ادامه داد: حتی در کشورهایی که مدیریت موفقی برای اپیدمی داشتند، باز هم پایان اپیدمی را نمی‌بینیم. به طور مثال چین که ماه‌ها میزان مرگ‌ومیرش صفر شده بود یا چشم‌انداز صفر را مبنای کارش قرار داده بود، دیدیم در شانگهای طغیان اتفاق افتاد و مجبور شدند ۳۰ میلیون نفر را قرنطینه کنند. بنابراین ویروس تحت اختیار ما نیست و هوشمندانه عمل می‌کند. وی همچنین گفت: در عین حال ویروس برای اینکه به زندگی‌اش ادامه دهد، به دنبال میزبان حساس و مناسب می‌گردد و از آنجا که خارج از بدن انسان قادر به زندگی نیست و نمی‌تواند افرادی را انتخاب کند که خودشان را مصون نگه می‌دارند، بنابراین به دنبال کسانی می‌گردد که هم حساس باشند و هم بتواند در بدن‌شان استقرار یابد؛ یعنی کسانی که یا بین ابتلای‌شان به بیماری فاصله افتاده یا واکسیناسیون‌شان را کامل نکرده‌اند یا از آخرین واکسن‌شان بیش از ۶ ماه گذشته باشد، منتها از طرفی میزان اثربخشی واکسن‌ها هم نسبت به واریانت‌های جدید طبیعتا کمتر است. برای همین است که بسیاری از کشورها در صدد هستند واکسن‌های جدید تولید کنند تا بتوانند با اثربخشی بالا با واریانت‌ها و ساب واریانت‌های جدید مقابله کنند، بنابراین مردم باید طبیعتا رعایت پروتکل‌ها را داشته باشند، ماسک بزنند، واکسنیاسیون‌شان را تکمیل کنند و... . وی با اشاره به اقداماتی که باید از سوی مسؤولان انجام شود، گفت: ماهیت پاندمی کرونا این است که بسیار به سرعت تغییر می‌کند، بنابراین سرعت عمل در تصمیم‌گیری و اجرای تصمیمات بسیار مهم است. سوری درباره وضعیت مرگ‌های کرونایی در موج هفتم نیز گفت: احتمال ۳ رقمی شدن مرگ‌ها وجود دارد اما پیش‌بینی زمان آن دشوار است و باید توجه کرد اکنون هم تعداد مرگ‌هایی که گزارش می‌کنیم، مربوط به کسانی است که ابتلای‌شان به کرونا تایید شده و تست‌شان مثبت شده است. اگر افراد محتمل را هم اضافه کنیم، شاید همین الان هم تعداد مرگ‌های‌مان ۳ رقمی باشد. 
 
* کاهش شدت کرونا و مرگ‌ومیر با تزریق دوز یادآور
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: آنچه در مطالعات اثبات‌شده و توافق جهانی روی آن وجود دارد، این است که دوز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ‌و‌میر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. دکتر محمد رئیس‌زاده با تاکید بر اینکه توصیه ما به عموم افراد جامعه بویژه به همکاران در حوزه سلامت که خدمتگزاران مردم هستند، این است که حتما درباره تزریق دوز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند، گفت: طبق مطالعات اثبات‌شده و توافق جهانی، تزریق دوز یادآور واکسن کرونا هم شدت بیماری و هم میزان مرگ‌و‌میر را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. وی با تاکید بر اینکه همه آحاد جامعه و کادر درمان نسبت به تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا اقدام کنند، اظهار کرد: برای کاهش شدت بیماری و همچنین کاهش میزان مرگ‌و‌‌میر ناشی از بیماری کرونا باید نسبت به تزریق دوزهای یادآور سوم و چهارم هر چه سریع‌تر اقدام کرد.
 

Page Generated in 0/0229 sec