printlogo


کد خبر: 251619تاریخ: 1401/5/13 00:00
۸ نفر همچنان مفقودند
شمار جان‌باختگان سیل در کشور به ۹۰ تن رسید

رضا نصیری: 13 روز از وقوع بارش‌های سیل‌‌آسای ناشی از ورود سامانه مونسون به کشور می‌گذرد و کارشناسان هواشناسی همچنان از فعال بودن این سامانه در کشور خبر می‌دهند و تاکید دارند طی چند روز آینده حضور در دامنه‌ کوه‌ها، کوهنوردی و اتراق در کنار رودخانه‌ها همچنان خطرناک است، چرا که احتمال وقوع بارش‌های تند و جاری شدن سیلاب دور از ذهن نیست. سیلاب‌های اخیر علاوه بر ایجاد خسارات مالی زیاد متاسفانه تاکنون موجب مرگ 90 نفر از هموطنان و مفقود شدن 8 نفر شده است. در این باره رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: عملیات امدادرسانی در ۶۶۱ نقطه کشور همچنان ادامه دارد و شمار هموطنان جان‌باخته در سیلاب‌های اخیر بر اساس آخرین آمار به ۹۰ تن رسیده است. پیرحسین کولیوند دیروز با اعلام این خبر افزود: تعداد هموطنان مفقود شده در این سیلاب‌ها نیز ۸ نفر است. گفتنی است سیلاب‌های ناشی از پدیده مونسون از اول مرداد آغاز شد. در این سیلاب‌ها ۲۴ استان شامل آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد درگیر شدند. 
 
* بارش پراکنده در نقاط مختلف کشور
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از بارش پراکنده در نقاط مختلف کشور همچنین وزش باد شدید در نوار شرقی طی شنبه و یکشنبه (۱۵ و ۱۶ مردادماه) خبر داد. صادق ضیاییان در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: پنجشنبه (۱۳ مردادماه) بارش در جنوب کشور کاهش می‌یابد و در نوار شمالی این وضعیت ادامه خواهد داشت. به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، جمعه (۱۴ مردادماه) در غالب مناطق کشور جوی پایدار و آرام استقرار می‌یابد. وی افزود: شنبه و یکشنبه (۱۵ و ۱۶ مردادماه) با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در برخی مناطق واقع در شمال غرب، سواحل شمالی، خراسان شمالی، دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران و دامنه‌های زاگرس مرکزی واقع در همدان، مرکزی، قم، شرق لرستان، غرب اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری و کهگیلویه‌وبویراحمد ابرناکی، رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. 
 
* سیل قابل پیش‌بینی است اما در حد اندک
رئیس سازمان محیط‌زیست تاکید کرد سیل قابل پیش‌بینی است اما در حد اندک. علی سلاجقه در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره پیش‌بینی هواشناسی از وقوع سیل اظهار کرد: از لحاظ آماری قابل پیش‌بینی است اما در حد اندک. شرایط تغییر اقلیمی وضعیتی را ایجاد کرده که پیش‌بینی سازمان هواشناسی و دستگاه‌های دیگر خیلی نمی‌تواند دقیق باشد. وی افزود: توده ابری می‌آید، جبهه‌ای که حرکت می‌کند و وارد کشور می‌شود، پیش‌بینی می‌شود ولی باد و مسائل دیگر به سرعت روی آن تأثیر می‌گذارد، البته دستگاه‌های متخصص کار خود را انجام می‌دهند اما اینکه بخواهند دقیقا پیش‌بینی کنند تحت تاثیر این موارد است. من نمی‌خواهم به آن معنا دفاع کنم ولی از لحاظ علمی این پیش‌بینی خیلی نمی‌تواند جایی داشته باشد. سلاجقه یادآور شد: در شرایط تغییر اقلیمی باید منتظر این موارد باشیم. آنچه که مهم است مدیریت کردن این موارد است و اینکه آیا قابل مدیریت کردن است یا نه. بارها گفته‌ایم که کاملا قابل مدیریت کردن است و آنچه در زمینه مدیریت جامع حوزه آبخیز گفته‌ایم به عنوان یک نقشه راهبردی برای کشور و همه دستگاه‌ها مورد نظر قرار گیرد. رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: اگر هر دستکاری در طبیعت برمبنای توانمندی‌ها و داشته‌های طبیعت انجام شود خیلی راحت می‌توانیم مسائلی مثل سیلاب و مخاطرات دیگر را کنترل کنیم. وی افزود: متاسفانه برخی اوقات دنبال کارهای هزینه‌بر می‌رویم که بیشتر به چشم بیاید اما کارهایی را که هارمونی طبیعت را حفظ می‌کند و خیلی راحت می‌تواند جریان‌های رام نشده را آرام کند، پیگیری نمی‌کنیم.

Page Generated in 0/0067 sec