printlogo


کد خبر: 251625تاریخ: 1401/5/13 00:00
اخبار

ورود دادستانی به موضوع واردات بی‌رویه پارچه رومبلی
معاون قضایی دادستان کل کشور از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست به طور جدی از واردات پارچه رومبلی و پارچه رویه آن که تولید داخل کفاف نیاز کشور را می‌دهد، جلوگیری شود. سعید عمرانی، رئیس دبیرخانه ستاد مرکزی پیگیری اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی قوه ‌قضائیه در نامه‌ای به سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت خواست هر چه زودتر تکلیف تولیدکننده‌نماها را مشخص کند. در بخشی از این نامه آمده است: «اساس تشکیل‌دهنده پارچه‌های رومبلی رویه آن است و وزن رویه از ۲۰۰ گرم بر مترمربع تا ۲۸۰ گرم بر مترمربع متغیر بوده و خاصیت اساسی از جمله چله‌پیچی، بافت، تیغ‌زنی، خارزنی، استنتر، انتقال طرح، طراحی کاغذ، برنزینگ، رنگرزی و همگی از جمله عملیاتی است که روی پارچه تا رسیدن به مرحله تکمیلی انجام می‌شود و بیش از ۹۵ درصد کل عملیات پارچه، سرمایه‌گذاری و هزینه‌های ماشین‌آلات نیز مربوط به تولید رویه است و پارچه رویه تولید شده به تنهایی قابلیت مصرف و عرضه در بازار را دارد. بعد از تولید رویه، یک لایه دیگر به عنوان آستری صرفا برای ایجاد استحکام بیشتر پارچه به آن اضافه می‌شود و اصلا تأثیری در خاصیت اساسی پارچه رویه ندارد. در صورت واردات رویه پارچه‌های رومبلی عملا تمام تولید‌کنندگان پارچه رومبلی متضرر شده و نه تنها همه حمایت‌های قبلی مسؤولان کشور بی‌اثر خواهد شد، بلکه آثار مالی و خسارت مترتبه ناشی از واردات رویه به مراتب بیشتر از واردات پارچه لمینت شده (کامل) خواهد بود». در پایان معاون قضایی دادستان کشور از وزیر صمت خواسته است: «دستور فرمایید به طور جدی از واردات پارچه رومبلی و پارچه رویه‌ آن جلوگیری شود، اعلام نتیجه موجب امتنان است».
***
رشد 80 درصدی تجارت ایران و عمان در 4 ماه اخیر
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در 4 ماهه نخست امسال تجارت بین ایران و عمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 80 درصدی داشته است. علیرضا پیمان‌پاک با اشاره به رشد تجارت بین ایران و عمان، اظهار داشت: استراتژی و راهبرد دولت سیزدهم توسعه تجارت مخصوصا توسعه مبادلات تجاری با کشورهای همسایه و تسهیل و توسعه روابط تجاری است. وی با اشاره به رشد تجارت بین ۲ کشور ایران و عمان در سال گذشته بیان داشت: تجارت بین ۲ کشور با رشد ۶۰ درصد مواجه بوده و در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجارت بین ۲ کشور بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: طی ۴ ماه اول سال ۱۴۰۱ حدود ۴۱۵ میلیون دلار صادرات به عمان داشته‌ایم در حالی که در مدت مشابه سال قبل صادرات ایران به عمان ۱۸۵ میلیون دلار بوده است.  
***
1000 میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود
مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با مسوولان صندوق توسعه ملی، قرار است شنبه آینده رقمی معادل یکهزار میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود. 
هیات امنای صندوق توسعه ملی در تاریخ ۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۰ مصوب کردند مبلغی معادل ۶۵۰ میلیارد تومان را به صورت ماهانه نزد صندوق تثبیت بازار سرمایه سپرده‌گذاری کنند تا از این طریق مسؤولان حاضر در صندوق تثبیت بازار سرمایه بتوانند با کمک این واریزی‌ها به کنترل هر چه بهتر این بازار بپردازند. 
با امضای چنین توافقاتی، مرحله نخست واریزی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ انجام شد اما ادامه این واریزی‌ها مستلزم امضای قرارداد فی‌مابین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه بود که پیش‌نویس آن قرارداد تهیه شد اما تصویب آن تحت تاثیر وجود برخی موانع با تاخیر همراه شد که در نهایت آن قرارداد پس از چند ماه تعلل در نهایت روز سه‌شنبه (۶ اردیبهشت ۱۴۰۱) به امضا رسید.  بر اساس امضای این قرارداد، واریزی‌ها طبق صحبت‌های مطرح شده انجام شد و آخرین واریزی صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۸ تیرماه انجام شد. «مهدی صبایی» مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرد: بعد از امضای آخرین قرارداد و نیز رفع معضلات موجود بر سر راه واریزی‌ها، تعاملات برای واریزی منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه افزایش یافت.  وی اظهار داشت: بر اساس توافقات انجام شده، تا پایان سال رقمی معادل 7 هزار میلیارد تومان به‌ حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز خواهد شد که این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز افزایش توان صندوق تثبیت بازار سرمایه برای کمک به بازار سرمایه و نیز کاهش نوسانات ایجاد شده باشد. 
صبایی گفت: طبق آخرین مذاکرات صورت گرفته با مسؤولان صندوق توسعه ملی قرار بر این است تا شنبه آینده رقمی معادل یکهزار میلیارد تومان به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود.

Page Generated in 0/0071 sec