printlogo


کد خبر: 251632تاریخ: 1401/5/13 00:00
سخنگوی قوه قضائیه: کانادا پناهگاه مجرمان شده است
خاوری باید به ایران بازگردد

گروه سیاسی: کانادا خانه امن مفسدان فراری از ایران است. این را نه جمهوری اسلامی، که دولتمردان کانادایی به صورت مستقیم، با عمل خود فریاد زده‌اند. به گزارش «وطن‌امروز»، محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی که از متهمان اصلی اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در ایران است و سال 90 با افشای این فساد، به کانادا گریخت، شاهد مثالی است بر این موضوع که دولت کانادا این کشور را به لانه امن مفسدان بدل کرده است. 
خاوری در حالی از سال 90 به خاطر دارا بودن تابعیت کانادا در این کشور ساکن است، که پس از افشای فساد 3 هزار میلیارد تومانی و فرار از کشور، از سوی دادگاه انقلاب به صورت غیابی به تحمل 30 سال حبس محکوم شد. پس از فرار این مفسد اقتصادی به کانادا، جمهوری اسلامی ایران بارها از اینترپل و دولت کانادا خواستار دستگیری و استرداد او شده اما در طول سال‌هایی که از فرار خاوری می‌گذرد، نه پلیس اینترپل و نه کانادا هیچ اقدامی درباره این موضوع نکرده‌اند. 
اواخر تیرماه امسال بود که شایعه شد محمودرضا خاوری دستگیر و به کشور باز گردانده شده است اما همان زمان قوه‌ قضائیه اعلام کرد با وجود پیگیری‌های متعدد جمهوری اسلامی ایران از کانادا برای بازگرداندن محمودرضا خاوری به کشور، متاسفانه دولتمردان کانادا هیچ‌گونه همکاری‌ای در این زمینه نمی‌کنند. خبرگزاری میزان وابسته به دستگاه قضا، در ادامه این خبر نوشت: از زمان فرار محمودرضا خاوری به کانادا با وجود پیگیری‌های متعدد از مراجع مختلف، کانادا نسبت به بازگرداندن این مفسد اقتصادی اقدامی انجام نداده و رفتار دولت کانادا در این باره به گونه‌ای بوده است که حتی برخی مفسدان اقتصادی دیگر نیز به این کشور گریخته‌اند. 
روز گذشته نیز مسعود ستایشی، سخنگوی قوه‌ قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی مبنی بر پرونده محمودرضا خاوری و استرداد وی به کشور و همچنین انتشار اخبار و شایعات در این رابطه، گفت: تمام اخبار و شایعات درباره دستگیری و استرداد محمودرضا خاوری تکذیب می‌شود و این موارد صحت ندارد. ستایشی افزود: مکاتباتی با اینترپل در این زمینه صورت گرفته و از آنجا که این فرد تبعه کشور کاناداست، لذا این کشور همکاری لازم برای استرداد خاوری به ایران را نداشته است. وی با انتقاد از بی‌عملی کانادا در ارتباط با استرداد مفسدان و مجرمان ایرانی حاضر در این کشور، گفت: استرداد مجرمان از طریق اینترپل یک قاعده بین‌المللی است اما کشور کانادا از انجام این قانون استنکاف می‌کند و از مجرمان حمایت کرده و به پناهگاه مجرمان و متهمان تبدیل شده است.

Page Generated in 0/0068 sec