printlogo


کد خبر: 251641تاریخ: 1401/5/18 00:00
ساخت فیلم تاریخی؛ آسان اما گران
مرتضی شایسته: روز واقعه با امداد الهی ساخته شد

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روز واقعه»، ضمن تشریح تغییر شرایط تولید فیلم تاریخی و مذهبی نسبت به سال تولید این فیلم، تأکید کرد که شرایط تولید امروز آسان‌تر اما گران‌تر شده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مرتضی شایسته، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «روز واقعه» به کارگردانی شهرام اسدی، به مهر گفت: مساله مهم در زمینه تولید فیلم‌هایی از این دست، فیلمنامه است. در این نوع سینما، فیلمنامه‌ای که باید و شاید از سوی فیلمنامه‌نویس تولید نشده است که در اختیار تهیه‌کنندگان قرار بگیرد. کمبود فیلمنامه در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و این مساله هم علت‌های متعددی دارد. فیلمنامه‌های دیگر شاید سریع‌تر به پول می‌رسند و همین مساله باعث جذابیت بیشتر کار در حوزه‌های دیگر شده است. 
این تهیه‌کننده درباره هزینه تولید فیلم‌های تاریخی و مذهبی هم گفت: ما فیلم «روز واقعه» را با آن عظمت با هزینه ۷۰ میلیون تومانی در آن سال ساختیم اما امروز هزینه چنین فیلمی بالغ‌ بر چندین میلیارد می‌شود و ۷۰ میلیون تومان حتی کفاف دستمزد یک بازیگر معمولی فیلم را هم نمی‌دهد! البته فیلم مذهبی کشش بسیار زیادی برای عرضه دارد و نباید اینگونه باشد که درآمد آن را محدود به اکران عمومی بدانیم. این آثار هم در تلویزیون و هم در شبکه نمایش خانگی قابلیت عرضه دارند و مخاطب بسیاری پای آن می‌نشینند. همین فیلم «روز واقعه» هنوز هم زمانی که در مناسبت‌های مختلف روی آنتن می‌رود، مخاطب دارد. البته مسؤولان سیما و شبکه خانگی باید بهای این دست آثار را بپردازند و تنها رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیونی برای یک فیلم درنظر نگیرند. اگر تلویزیون بخواهد زمانی فیلمی مانند «رستاخیز» را پخش کند، باید بهای آن را بپردازد، بعد هم از طریق تبلیغات هزینه آن را دربیاورد. بالاخره این آثار مخاطب میلیونی برای تلویزیون می‌آورد و اگر فیلم‌هایی مانند «روز واقعه» یا همین «رستاخیز» به تلویزیون برسد، به راحتی می‌توانند در مناسبت‌های خاص، مخاطب میلیونی را جذب تلویزیون کنند. 
وی در عین حال تأکید کرد: شخصا هنوز مایل به تولید آثاری در این حوزه هستم و علاقه‌مندم فیلم‌های مشابهی بسازم. فیلم «روز واقعه» هم اعتقاد دارم که مشمول امدادهای الهی شد تا ساخته شود. نمی‌خواهم این فیلم را تبدیل به یک اثر مقدس کنم اما به چشم دیدم که این پروژه از سمت درگاه الهی مورد حمایت قرار می‌گرفت. 
شایسته درباره پخش هر ساله «روز واقعه» از آنتن تلویزیون در ایام محرم هم گفت: به نظرم بازپخش این فیلم در ایام خاص ایرادی ندارد. البته نمایش بیش از یک بار یا نهایت دو بار در فاصله اندک، به فیلم ضربه می‌زند اما در روز تاسوعا یا عاشورا اگر فیلم نمایش داده شود، فیلمی مناسب است. پخش فیلم در کشورهای عربی مانند لبنان هم بسیار مورد توجه قرار گرفته و بابت توزیع آن در کشورهای منطقه هم از مسؤولان صداوسیما تشکر می‌کنیم.

Page Generated in 0/0062 sec