printlogo


کد خبر: 251644تاریخ: 1401/5/18 00:00
مجموعه‌ای از خاطره، شعر، نثر ادبی و یادداشت در پیشگاه خادمان اهل بیت(ع)
رسم اهل ادب منتشر شد

کتاب «رسم اهل ادب» نوشته سیدمحمد سادات‌اخوی، مجموعه‌ای از خاطره، شعر، نثر ادبی و یادداشت این نویسنده در پیشگاه خادمان اهل بیت(ع) است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، سیدمحمد سادات‌اخوی (١٣٥٢ ه.ش) از شاعران و نویسندگان معاصر ایرانی است. وی شهریورماه ١٣٥٢ شمسی در تهران به دنیا آمد و از شاعران معاصر فارسی‌زبان است که در وصف امام حسین(ع) اشعاری را سروده است. سیدمحمد سادات‌اخوی، فرزند سیدمحمدرضا سادات‌اخوی از عالمان دینی تهران و یزد است. 
کتاب «رسم اهل ادب» در ۳ فصل کلی با عناوین «قصه‌های اهالی»، «آداب اهالی» و «احوال اهالی»، خاطرات مستقیم نویسنده از اهل هیأت، منبر، مسجد و خدمتگزاری اهل بیت علیهم‌السلام با حدود ۳۰۰ قصه، همچنین مقالات، یادداشت و قطعه‌های کوتاه که به صورت مستقیم آداب خدمتگزاری اهل‌ بیت در حوزه‌های گوناگون هیأت و هیأت‌داری را روایت می‌کند، نوشته شده است. 
همچنین این کتاب به روایت داستان‌هایی درباره علمای عارف و فقیه و رابطه آنان با اهل ‌بیت بویژه امام حسین(ع) پرداخته است و در بخش آخر، قصه‌هایی از زندگی مداحان و هیأت‌داران و پیشکسوتان به صورت منظوم روایت شده است و بخش عمده‌ای از کتاب نیز به دلیل شنیدن مستقیم نویسنده از راوی دارای وثوق کامل است یا از افراد موثق نقل شده است. 
در این کتاب، آداب همه منصب‌های خادمی (از آبدارچی و راننده تا هیات‌دار، سخنران و مداح) مرور شده است. هر چند چندین قالب ادبی در کنار هم هستند (خاطره، داستانک، شعر، گفتار متن تلویزیونی و یادداشت) اما محتوای کتاب، آداب، نکته‌ها و داستان‌های خادمان اهل بیت در لباس‌های گوناگون و عنایت‌ها، تنبیه‌ها و تأدیب‌های اهل ‌بیت(ع) به خدام‌شان است. 
کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که خواننده از نوجوان تا بزرگسال پس از مطالعه کتاب، بخش مهمی از مقدمه‌های خدمتگزاری در آستان اهل ‌بیت(ع) را در قالب‌های گوناگون بداند و نبض مسیرش را تنظیم کند. کتاب «رسم اهل ادب» به کوشش و ویرایش زهرا ابراهیم‌پور و فاطمه معیا در کنار سادات‌اخوی در ۹۹۰ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۹۸ هزار تومان توسط انتشارات پرنده در دسترس علاقه‌مندان به حوزه ادبیات آیینی قرار گرفته است.

Page Generated in 0/0048 sec