printlogo


کد خبر: 251662تاریخ: 1401/5/18 00:00
سازمان هواشناسی هشدار داد
احتمال وقوع سیل در 12 استان
امدادرسانی به ۱۰۰۰ نفر در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در ۳ استان

گروه اجتماعی: بارش‌های سیل‌آسای تابستانه موسوم به «مونسون» در کشور همچنان ادامه دارد به طوری که روز یکشنبه شدت بارش‌ها در چند استان باعث جاری شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها شد. هواشناسی نیز دیروز با هشدار نسبت به بارش‌های موسومی در 12 استان از مردم خواست از رفتن به حاشیه رودخانه‌ها و دامنه‌ها خودداری کنند. ماه مرداد در حالی آغاز شد که از همان ساعات اولیه این ماه برخی استان‌های جنوب و جنوب شرقی با بارش‌های تند و سیل‌آسای پدیده مونسون مواجه شدند. دامنه این بارش‌ها ادامه‌دار شد و استان‌های شمالی، مرکز و شرق کشور را در بر گرفت و منجر به جاری شدن سیل در برخی شهرستان‌های تهران، کهگیلویه‌و‌بویراحمد، فارس، چهار‌محال‌وبختیاری و... شد و خسارات جانی و مالی فراوانی را به وجود آورد. در 17 روز اخیر بارش‌های تابستانه در اغلب استان‌های کشور همچنان کم‌و‌بیش ادامه‌دار بوده است تا اینکه روز یکشنبه رگبار و رعدوبرق و وزش باد همراه با بارش‌های پراکنده در چهارمحال‌و‌بختیاری موجب طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل در برخی نقاط شد. بارش‌ها در کوهرنگ در محدوده چشمه دیمه و سودجان موجب مسدود شدن محور کوهرنگ- شهرکرد شد و سیل را در سردشت لردگان به راه انداخت. در این باره رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به سیل‌زدگان در 3 استان لرستان، اصفهان و کهگیلویه‌و‌بویراحمد خبر داد. مهدی ولی‌پور درباره اقدامات صورت‌گرفته در پی وقوع سیلاب در لرستان، اصفهان و کهگیلویه‌وبویراحمد اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی، در پی وقوع سیل و آبگرفتگی در استان‌های کهگیلویه‌و‌بویراحمد، چهارمحال‌و‌بختیاری، اصفهان و لرستان اقداماتی در راستای نجات و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان انجام شد و تیم‌های امدادی به مناطق متأثر از سیل اعزام شدند. وی با بیان اینکه در استان لرستان امدادگران به شهرستان‌های الیگودرز و ازنا اعزام شدند، گفت: ‌در استان اصفهان نیز آبگرفتگی در شهرستان سمیرم رخ داده است. در همین راستا نیز امدادگران به روستای ونک شهرستان سمیرم رفته و به ۵ خانوار از عشایر آن منطقه امدادرسانی کردند. عملیات تخلیه آب از ۵ واحد مسکونی در روستای آقاگل فریدون‌شهر نیز انجام شد و تاکنون به ۲۳ نفر امدادرسانی شده است. ولی‌پور درباره اقدامات صورت گرفته در پی وقوع سیل در استان کهگیلویه‌وبویراحمد نیز گفت: اقدامات امدادی در 3 روستا از شهرستان دنا و 8 روستا از بویراحمد انجام شده است. در این راستا به ۲۷۴ خانوار امدادرسانی شد که در مجموع ۹۸۸ نفر بودند. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر، حدود ۲۴۰ تخته پتو، 7 دستگاه چادر، حدود ۲۳۰ بسته غذایی ۷۲ ساعته و ۱۶۰ تخته موکت در کهگیلویه‌وبویراحمد توزیع شده و امدادرسانی در این مناطق همچنان ادامه دارد. 
 
* رگبار و رعدوبرق در ۱۲ استان
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دیروز از رگبار و رعد‌و‌برق و وزش باد شدید موقت در ۱۲ استان طی سه‌شنبه 18 مرداد خبر داد. صادق ضیاییان با بیان اینکه طی سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات واقع در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان در برخی ساعات بویژه در بعدازظهر و اوایل شب رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت رخ خواهد داد، اظهار کرد: این شرایط جوی روز چهارشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، ارتفاعات استان‌های البرز، تهران، سمنان و پنجشنبه در ارتفاعات البرز مرکزی رخ می‌دهد. به گفته وی در ۴ روز آینده در ساعات بعدازظهر و شب در برخی نقاط استان‌های چهار‌محال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، شمال و شرق خوزستان، شرق لرستان، غرب اصفهان، شمال فارس و جنوب استان مرکزی رگبار و رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با بیان اینکه روز جمعه در غالب مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود، درباره شرایط جوی ۵ روز آینده نیز گفت: در ۵ روز آینده در نیمه شرقی کشور بویژه در منطقه زابل و بخش‌هایی از مرکز کشور وزش باد شدید با احتمال خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود و در ۲ روز آینده نیز به سبب وزش باد شدید و پتانسیل گرد و خاک بر روی کشورهای همسایه غربی، احتمال انتقال آن به بخش‌هایی از استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان وجود دارد. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران در روزهای آینده اظهار کرد: آسمان تهران سه‌شنبه ۱۸ مردادماه صاف تا نیمه ابری و گاهی افزایش باد با حداقل دمای ۲۷ و حداکثر دمای ۳۶ درجه سانتیگراد و طی ‌چهارشنبه (۱۹ مرداد) صاف تا قسمتی ابری و از بعدازظهر نیمه‌ابری و گاهی وزش باد شدید با حداقل دمای ۲۶ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود. 
 
* احتمال وقوع سیل در نواحی کوهستانی تهران
مدیرکل هواشناسی استان تهران از احتمال وقوع سیل در نواحی کوهستانی و پرشیب شمال استان تهران طی سه‌شنبه 18 مرداد خبر داد. مجتبی جلالی در گفت‌وگو با مهر درباره پیش‌بینی وضعیت هوای استان تهران اظهار داشت: ابرهای باران‌زا که از شمال کشور عبور می‌کنند، باعث باران در شمال تهران خواهند شد و در نواحی شمالی و ارتفاعات استان تهران باید منتظر بارش و رگبار و رعدوبرق باشیم. وی گفت: وزش باد شدید نیز برای سه‌شنبه پیش‌بینی می‌شود؛ وزش باد شدید می‌تواند به تکایا و سازه‌ها خسارت وارد کند. جلالی از احتمال رخداد سیلاب در نواحی پرشیب و کوهستانی استان تهران برای سه‌شنبه و چهارشنبه خبر داد و گفت: احتمال طغیانی شدن و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی برای شمال استان تهران دور از ذهن نیست. 
 
* ادامه جست‌وجو برای یافتن ۵ مفقودی در ۳ استان
معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از پیدا شدن آخرین مفقودی سیل مزداران در فیروزکوه خبر داد. مرتضی مرادی‌پور دیروز درباره پیدا شدن آخرین مفقودی از سیل مزداران اظهار کرد: صبح امروز (دیروز دوشنبه) آخرین مفقودی سیلاب در مزداران فیروزکوه از سوی امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر کشف شد. این آخرین مورد مفقود شده در سیل این منطقه بود که گزارش آن ثبت شده و جست‌وجوها برای یافتنش ادامه داشت. وی با بیان اینکه در چند نقطه از جمله روستای مزداران شهرستان فیروزکوه گزارش مفقودی داشتیم، گفت: این مفقودی جوانی بود که به همراه مادربزرگش جان خود را از دست داده بودند اما جسد او پیدا نشده بود که با پیگیری تیم‌های جست‌وجو، سگ‌های آنست و... محورها و مسیل‌ها بررسی شد و امروز جسد این فرد که آخرین مفقودی سیلاب مزداران بود کشف شد. معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه با کشف جسد این فرد، گزارش مفقودی دیگری در مزداران وجود ندارد، گفت: عملیات جست‌وجو در این منطقه به پایان رسید اما حضور امدادگران در این مناطق ادامه خواهد داشت. مرادی‌پور با بیان اینکه ۲ مورد مفقودی نیز در پی جاری شدن سیل در منطقه پردیس تهران گزارش شده است، گفت:‌ عملیات جست‌وجو در مناطقی از استان تهران، لرستان و خوزستان همچنان ادامه دارد. در حال حاضر ۵ نفر دیگر مفقود هستند که عملیات برای پیدا شدن این افراد ادامه دارد.

Page Generated in 0/0066 sec