printlogo


کد خبر: 251672تاریخ: 1401/5/18 00:00
پیکر مطهر سردار شهید عبدالله اسکندری با بدرقه کم‌سابقه مردم شیراز تشییع و به خاک سپرده شد
سربلند عاشورایی

گروه سیاسی: عاشورای حسینی امسال نیز مانند هر سال، در هر نقطه‌ای از کشور، باشکوه و باعظمت برگزار شد. مردم ایران پس از 10 روز عزاداری، در روز عاشورا با حضور در هیئات مذهبی، در ماتم سید و سالار شهیدان، امام حسین(ع) اشک ریختند و بر سینه زدند. اما این عاشورا، برای مردم ایران، بویژه برای شیرازی‌ها رنگ و بوی دیگری داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، صبح روز گذشته مردم شیراز همزمان با عاشورای حسینی، شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری را تشییع و به خاک سپردند. مراسم وداع با پیکر مطهر سردار عبدالله اسکندری که به سردار بی‌سر شهدای مدافع حرم مشهور شده، با حضور پرشور مردم شیراز از میدان شهدای این شهر تا حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار و پس از اقامه نماز، پیکر مطهر این شهید از حرم شاهچراغ تا گلزار شهدای شیراز تشییع و سپس در کنار یاران شهیدش به خاک سپرده شد. شهید اسکندری درحالی روز عاشورا تشییع و تدفین شد که مانند سیدالشهدا(ع) سر بر بدن نداشت. اول خردادماه سال 93 در کوران جنگ سوریه، درست در ایامی که مدافعان حرم بی‌سر و صدا برای دفاع از حرم و برای جلوگیری از کشیده شدن جنگ به مرزهای ایران، پنجه در پنجه اشقیای زمان انداخته بودند و کمتر کسی از مردم ایران از حماسه‌های رزمندگان ایرانی باخبر بود، شهید عبدالله اسکندری هدف گلوله تک‌تیرانداز تکفیری‌ها قرار گرفت و به شهادت رسید. تکفیری‌ها پس از شهادت اسکندری، خودشان را به پیکر شهید رسانده و سر از بدن مطهرش جدا کرده و به نیزه زدند و تصویرش را در فضای اینترنت به دنیا مخابره کردند. صحنه‌ای که توسط تروریست‌های اجنادالشام رقم خورد، روضه مجسمی برای مردم ایران بود که سال‌ها در روضه حضرت سیدالشهدا اشک ریخته‌اند و چه سعادتی که پیکر پاک نخستین شهید بی‌سر ایرانی در دفاع از حرم حضرت زینب(س) نیز در ایام عزاداری امام حسین(ع) به وطن بازگشت و در عاشورای سید و سالار شهیدان نیز به خاک سپرده شد. 
 
* پیام رؤسای قوا به مناسبت بازگشت پیکر سردار اسکندری
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان، به مناسبت بازگشت پیکر سردار بی‌سر، بعد از ۸ سال فراق به میهن اسلامی، پیامی صادر کرد. متن پیام ریاست‌جمهوری که توسط امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور قرائت شد به شرح زیر است: «پرواز در ساحت قدس ربوبی با بال‌‌های زیبای شهادت و عند ربهم یرزقون شدن، رسم و آیین پرفروغ و مشعشی است که از مسجد کوفه و صحرای کربلا آغاز و همه شیفتگان و دل‌دادگان در طول اعصار و قرون را شیفته و واله خود نموده است. شهیدان زبدگان و دانایان حقیقی عالم وجود بودند که همواره مترصد بهره بردن از دروازه‌‌های باز شده آسمان برای لبیک به ندای هل من ناصر حسینی بودند و جان شریف خود را به پروردگار عالمیان هبه و رضایت ابدی رب جلیل را خریدند و مصداق آیه شریفه «ارجعی الی ربِکِ راضیه مرضیه، فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی» گردیدند.
بار دیگر شاهدیم که در ایام سوگواری خامس آل‌عباء(ع)، استان فارس و شیراز، سومین حرم اهل بیت(ع)، میزبان پیکر مطهر یکی از راست‌‌قامتان ولایتمدار ماندگار و مانای تاریخ و تابع حقیقی اباعبدالله الحسین(ع) است. شهید سرافراز سردار سرتیپ پاسدار حاج عبدالله اسکندری مانند ارباب بی‌‌سرش، سر داد اما حاضر به پذیرش تعرض سفاکان و خونخواران زمانه به حرمین شریف و حرم عقیله بنی‌هاشم نشد و این مزد زیبا و گرانسنگ و گوهر تابناک به او داده نشد مگر به واسطه اخلاص و صفای درون و عمل جهادی که در طول حیات طیبه‌‌اش همواره در وجود وی موج می‌‌زد. او آسایش و راحت دنیا و مافیهای آن را فدای امنیت و آرامش و سرافرازی مسلمانان و ایران سربلند نمود. تبریک و تسلیت باد شهادت این رادمرد عرصه جهاد و شهادت به محضر حضرت حجت بن‌الحسن العسکری(عج) و نایب بر حقش رهبر معظم انقلاب اسلامی و مردمان ولایتمدار استان فارس و شهر شیراز سومین حرم اهل بیت و خاندان مکرمش و همسنگران عزیز و گرامیش که سالکان راه پررهرو او بوده و هستند. امیدوارم خداوند بلندمرتبه ما را رهروان و تابعان و قدردان همیشگی این شهیدان بلندمرتبه و گرانقدر قرار دهد».
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه نیز در همین رابطه به منظور گرامیداشت تشییع پیکر سردار شهید اسکندری، پیامی به این مضمون صادر کرد: «همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، ماه شهادت و آزادگی و ایثار، ایران اسلامی بار دیگر به شمیم شهدا عطرآگین شد؛ این بار شهدایی که در زمره رهروان طراز اول و برجسته مکتب حسین‌بن‌علی(ع) هستند و عاشقی و حریت و دفاع از کیان دین را فرسنگ‌ها دورتر از خانه و کاشانه مشق کردند و برای حراست از حرم آل‌الله، جان عزیزشان را در طبق اخلاص نهادند. در میان این دلیرمردان سرافراز و کواکب آسمان غیرت و شجاعت، نام و آوازه سردار «عبدالله اسکندری» درخشان و پرتلألو است؛ سرداری که در ایام دفاع‌مقدس، پیوسته در سرزمین‌های نور و حماسه، شهادت را می‌جویید و عاقبت، رزق و روزی‌اش پاسداری از حرم عقیله بنی‌هاشم(س) و فوز عظیم شهادت در این راه با سری جدا از پیکر شد. اینجانب ضمن تبریک و تسلیت بابت شهادت این بزرگمردان عاشورایی بویژه شهید عبدالله اسکندری به محضر حضرت بقیه‌الله‌الاعظم(عج) و نایب بر حقش حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) و خانواده‌های صبور و همرزمان‌شان، از عموم مردم حسینی و شهیدپرور ایران اسلامی که در آیین‌های وداع و تشییع پیکرهای مطهر این شهدا، حضوری پرشور و شعور داشتند، قدردانی می‌کنم».
محمدباقر قالیباف، رئیس دستگاه قانون‌گذاری کشور نیز همزمان با تشییع مدافع حرم آل‌‌الله شهید اسکندری در زادگاه خود پیامی صادر کرد. در پیام رئیس مجلس شورای اسلامی به آیین تشییع سردار اسکندری آمده است:‌ «بار دیگر میهن اسلامی ایران میزبان لاله‌های عاشورایی و سروهای سرافراز مدافع حرم از محور «خان‌طومان» گردید و امت قهرمان،‌ مشتاقانه در تجدید میثاق با این شهیدان و حماسه‌سازان جاوید و این پیروان راه سرخ کربلا، در نبرد با دشمنان تکفیری و الحادی ضمن تقدیم خون‌های مطهر خویش، امنیت، عزت و معنویت را برای امت اسلامی به ارمغان آورد». قالیباف در این پیام آورده است:‌ «فرمانده دلاور دوران مقدس و مجاهد خستگی‌ناپذیر عرصه‌های رزم، شهید مدافع حرم سردار عبدالله اسکندری پس از سال‌ها فراق و به عنوان نخستین شهید ایرانی که عوامل پلید تکفیری با بغض و کینه همچون سرور و مقتدایش حضرت اباعبدالله‌‌الحسین(ع) سر از پیکرش جدا ساختند، به همراه پیکرهای شهیدان مدافع حرم محور خان‌طومان به آغوش ملت بازگشتند تا عطر و شمیم دلدادگی به اهل‌بیت علیهم‌السلام همچنان به مشام دل‌ها برسد». رئیس مجلس شورای اسلامی در این پیام ضمن تجلیل از رشادت شهید سردار عبدالله اسکندری و تمام شهدای دلاور مدافع حرم و گرامیداشت بازگشت پیکرهای پاک و مطهر آنان در ایام عزای حسینی(ع)، آورده است: با عرض تبریک و تسلیت به پیشگاه رهبر معظم انقلاب، ملت شریف ایران، مردم ولایتمدار استان فارس و خانواده صبور و مقاوم این عزیز جان بر کف، رجا واثق دارم آحاد مردم این سرزمین پاسدار فرهنگ والای ایثار و شهادت خواهند بود». 
 
* شهدای مدافع حرم گواه استمرار فرهنگ حسینی و شهادت هستند
سردار بوعلی، فرمانده سپاه شیراز روز گذشته در آیین تشییع پیکر مطهر شهید اسکندری با بیان اینکه راه شهدا همان مسیر سعادت در دنیا و آخرت است، گفت: شهدا و بویژه شهدای مدافع حرم گواه استمرار فرهنگ حسینی و شهادت هستند و حماسه‌آفرینی آنان هرگز از حافظه تاریخ پاک نخواهد شد. وی با پاسداشت یاد و خاطره شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، گفت: شهدای مدافع حرم و بویژه سردار شهید حاج‌عبدالله اسکندری نماد انقلابی‌گری و ولایتمداری هستند که عمر با عزت خود را در این مسیر طی کردند. فرمانده سپاه فجر با بیان اینکه امروز شهید اسکندری مایه سربلندی و مباهات خطه فارس شده است، گفت: تشییع باشکوه این شهید در شیراز سومین حرم اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و با حضور گسترده مردم مومن بویژه نسل جوان جلوه‌ای از روحیه عاشورایی مردم فارس است. 
 
* تشییع دیگر شهدای مدافع حرم
چندی قبل پیکر پاک شهید عبدالله اسکندری به همراه 4 تن دیگر از شهدای مدافع حرم که پس از چند سال شناسایی شده‌اند، در میان استقبال مردم ایران به کشور بازگشت. شهیدان کریمی، کابلی و آسمیه طی روزهای گذشته و در ایام حزن امام حسین(ع) هر کدام در زادگاه خود تشییع و به خاک سپرده شدند.

Page Generated in 0/0057 sec