printlogo


کد خبر: 251694تاریخ: 1401/5/19 00:00
دور دنیا

راهپیمایی عاشورا در بیروت
حزب‌الله لبنان دیروز مراسم راهپیمایی عاشورای حسینی را در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار کرد. جمعیت کثیری از عاشقان اهل بیت و وفاداران به حضرت سیدالشهدا در این راهپیمایی که توسط حزب‌الله و پس از مراسم روضه‌خوانی در مجتمع سیدالشهدا برگزار شد، شرکت کردند. در این راهپیمایی صدها هزار شرکت‌کننده پرچم‌های حسینی و پرچم‌های مقاومت، پرچم لبنان و فلسطین و تصاویر شهدا را در دست داشتند. همچنین حاضران در این راهپیمایی که به سمت میدان امام حسین(ع) در جنوب بیروت انجام شد، شعارهایی در حمایت از فلسطین و محکومیت حمله اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه سر دادند. خبرنگار ایرانی در این همایش هم با اشاره به برگزاری پرشکوه این مراسم گفت: افرادی که اینجا هستند، بیشترشان از حامیان حزب‌الله هستند و معنی عاشورا را بخوبی درک می‌کنند. همه، اعم از زنان و کودکان از ساعات اولیه صبح به اینجا آمدند تا به روضه‌خوانی گوش کنند. پس از نوحه‌سرایی، شرکت‌کنندگان در مراسم شروع به حرکت و راهپیمایی به سوی نقطه دیگری کردند که سیدحسن نصرالله در آنجا سخنرانی کرد.
***
سیل ویرانگر در «سئول» با دست‌کم 8 کشته و 163 بی‌خانمان
بر اثر سیل ناشی از باران سیل‌آسا در بخش‌هایی از «سئول» پایتخت کره‌‌جنوبی، دست‌کم ۸ نفر جان باختند و ۱۴ نفر دیگر زخمی شدند. بارش شدید باران در دوشنبه‌شب باعث زیر آب رفتن خیابان‌ها، آبگرفتگی ایستگاه‌های مترو و خاموشی در سراسر شهر و استان‌های همجوار شد.  آژانس هواشناسی کره اعلام کرد برخی مناطق بیشترین میزان بارندگی در ۸۰ سال گذشته را داشته‌اند. مقامات هواشناسی می‌گویند بارش باران احتمالا طی چند روز ادامه خواهد داشت. بر اساس این گزارش، تصاویر منتشر شده سیلاب‌هایی را نشان می‌دهد که از پله‌های مترو به پایین سرازیر می‌شود، خودروهای پارک شده تا شیشه‌های‌شان زیر آب رفته و مردمی که تا زانو در آب از خیابان‌ها عبور می‌کنند. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی صبح دیروز از یک آپارتمان آسیب دیده در جریان سیل که تلفات جانی هم داشت، بازدید کرد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی به مقامات دولتی دستور داد ساکنان مناطق پرخطر را تخلیه کنند. 
***
عاشورای خونین در نیجریه؛ ۷ نفر از یاران شیخ زکزاکی به شهادت رسیدند
شیعیان نیجریه و پیروان شیخ «ابراهیم زکزاکی» امسال نیز همچون سال‌های گذشته عاشورای خونینی را شاهد بودند. به نوشته فعالان نیجریایی، نیروهای امنیتی روز دوشنبه همزمان با عاشورای حسینی به عزاداران یورش بردند که تاکنون شهادت 7 نفر تایید شده است. 
به نوشته صفحه رسمی دفتر شیخ زکزاکی در توئیتر، مراسم عزاداری عاشورای حسینی امسال به شکل مسالمت‌آمیز در بیش از ۴۸۰ شهر و محله نیجریه برگزار شد. طبق گزارش این صفحه متأسفانه در شهر «زاریا» که مرکز فعالیت جنبش اسلامی نیجریه محسوب می‌شود، نیروهای امنیتی با یورش به عزاداران، ۷ نفر را به شهادت رسانده و بیش از ۴۰ تن دیگر را مجروح کردند. به گفته رسانه‌ها ،«محسن باداماسی یعقوب زاکزاکی» برادرزاده شیخ ابراهیم زکزاکی نیز در بین شهداست. برخی عزاداران نیز بازداشت شدند. گفتنی است تاکنون ۶ فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی به دست نیروهای امنیتی نیجریه به شهادت رسیده و خود شیخ نیز به همراه همسرش سال‌ها در اسارت به سر برده‌اند. 
***
کرزی: آمریکا بسیاری از مردم افغانستان را بی‌دلیل کشت
 رئیس‌جمهور سابق افغانستان در مصاحبه‌ با یک شبکه آمریکایی تاکید کرد واشنگتن باید اشتباهاتش در قبال افغانستان را جبران کند. حامد کرزی در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا با اشاره به حضور دوباره طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان گفت: «با شناخت خوبی که از طالبان دارم، نگران امنیت جانی خود نیستم». کرزی در بخشی از این مصاحبه درباره عملکرد یک ساله طالبان ضمن تاکید بر ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان، گفت: «جز موضوع امنیت، ما با اقتصاد در حال فروپاشی مواجه هستیم و هنوز با دولت فراگیر و حضور اقشار مختلف مردم در قدرت فاصله داریم». وی مهاجرت مردم افغانستان از این کشور را یک بحران خواند و تاکید کرد اقتصاد، مهاجرت و دولت فراگیر از مشکلاتی است که نیاز است طالبان به آنها رسیدگی کند. رئیس‌جمهور سابق افغانستان همچنین با ابراز تأسف از تلفات غیرنظامیان افغانستانی در دوران حضور نیروهای خارجی در این کشور افزود: «آمریکا طی 20 سال گذشته با بمباران خانه‌های مردم باعث کشته شدن غیرنظامیان زیادی شد».  وی روز خروج نظامیان آمریکا از افغانستان و به‌ وجود آمدن بحران فرودگاه کابل را بی‌شرمانه خواند و اظهار داشت: «به دنبال خروج عجولانه آمریکا از افغانستان شاهد صحنه‌های غم‌انگیزی در فرودگاه کابل بودیم که در آن کودکان را از خانواده جدا کرده و 2 نفر نیز هنگام بلند شدن هواپیمای نظامی از میان جمعیت جان خود را از دست دادند که این موضوع همیشه یک لکه ننگی برای همه خواهد بود». 
کرزی گفت: «آمریکا بسیاری از مردم افغانستان را بی‌دلیل کشت که نمی‌توانم باور کنم اشتباهی این کار را کرده باشد. آمریکا باید اشتباهات خود در افغانستان را جبران کرده و برای کمک به مردم این کشور هر چه سریع‌تر ذخایر ارزی افغانستان را آزاد کند». 

Page Generated in 0/0132 sec