printlogo


کد خبر: 251704تاریخ: 1401/5/19 00:00
۴۹ نفر دیگر از هموطنان‌ بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند
ضرورت واکسیناسیون عمومی پیش از بازگشایی مدارس

رضا نصیری: با آنکه یکی، دو روزی است آمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور نسبت به هفته گذشته تا حدودی روند کاهشی داشته است اما کارشناسان تاکید دارند توجه به تکمیل واکسیناسیون و تزریق دوز یادآور برای مقابله با زیرسویه جدید اُمیکرون بسیار ضروری است و از آنجایی که طی ماه‌های آینده با بازگشایی مدارس روبه‌رو خواهیم بود، بنابراین توجه به پنجره طلایی واکسیناسیون بسیار حائز اهمیت است. در همین باره رئیس کمیته علمی کشوری کرونا گفت: چند روز است تعداد مراجعان سرپایی و بستری‌های کرونا در بیمارستان‌ها رو به کاهش است. سعید کریمی اظهار داشت: واکسن‌های موجود در کاهش آمار بستری و مرگ‌ومیر بیماران «کووید-۱۹» همچنان مؤثر هستند اما به واکسن‌سازهای داخلی توصیه کرده‌ایم تولید واکسن بر اساس واریانت و زیرواریانت‌های غالب کنونی را در دستور کار قرار دهند، البته در دنیا هم تا جایی که می‌دانم، واکسن‌های جدید بر اساس زیرسویه BA-5 ساخته نشده و واکسن‌های ساخته شده براساس زیرسویه BA-1 است و این روند باید همانند ساخت واکسن آنفلوآنزا شود که هر سال بر اساس سویه‌های جدید ساخته می‌شود. وی افزود: پنجره طلایی واکسیناسیون در یکی، دو ماه آینده خیلی مهم است، چرا که در ماه‌های آینده شاهد بازگشایی مدارس و راهپیمایی عظیم زائران در ایام اربعین حسینی خواهیم بود؛ زائران اربعین حتما واکسیناسیون خود را بویژه اگر ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن‌شان گذشته، تکمیل کنند. قبل از کرونا هم در مسافرت‌ها، برخی بیماری‌ها به همراه مسافران بود اما در شرایط کرونا حتما قبل از سفر بویژه در ایام اربعین که جمعیت میلیونی در راهپیمایی عظیم حضور دارند، واکسن نوبت یادآور تزریق شود. معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: زائران اربعین حسینی با تزریق نوبت یادآور واکسن می‌توانند با سیستم ایمنی مقاوم به مسافرت بروند. تکمیل واکسیناسیون در کودکان گروه سنی بالاتر از ۵ سال خیلی مهم است، چرا که می‌توانند ناقل بیماری در خانواده باشند. نوبت یادآور واکسن برای گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال و صرفا برای افرادی که ضعف سیستم ایمنی و بیماری زمینه‌ای دارند یا داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند، انجام می‌شود اما برای جمعیت عموم کمتر از ۱۸ سال، فعلا توصیه‌ای برای تزریق نوبت یادآور نداریم. کریمی گفت: در هفتاد‌و‌پنجمین جلسه کمیته علمی کشوری کرونا، درباره داروهای مورد استفاده برای بیماری کرونا، داروهای جدید و اثربخشی آنها باتوجه به تغییر شرایط و جهش‌های متعدد در سویه اُمیکرون، بحث‌های مفصلی شد. در حال حاضر با توجه به واکسیناسیون گسترده و شرایط موجود، کمیته علمی برای ورود داروهای جدید کرونا به جمع‌بندی نرسیده؛ مؤثر بودن داروهای جدید در درمان کرونا مورد تأیید کمیته علمی کشوری کرونا قرار نگرفت. وی افزود: بررسی‌های بیشتر درباره داروهای جدید در کشور در حال انجام است اما باتوجه به واکسیناسیون گسترده و شرایط جدید کرونا، تاکنون مدارک و مستندات متقنی برای اثبات اثربخشی مناسب و ورود داروهای جدید به پروتکل درمانی کشور به کمیته علمی کشوری کرونا ارائه نشده است. 
 
* شناسایی ۲۳۴۳ بیمار جدید کرونا در کشور
وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۳۴۳ بیمار «کووید-۱۹» در کشور شناسایی شدند و متاسفانه ۴۹ بیمار نیز جان خود را از دست دادند. بر این اساس از ظهر دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۸ مرداد، ۲۳۴۳ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور شناسایی و ۶۹۵ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه طی این مدت ۴۹ بیمار مبتلا به «کووید-۱۹» در کشور جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۴۲ هزار و ۵۶۴ نفر رسید. این در حالی است که خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۲۱ هزار و ۸۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۱۴۹۹ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. از سویی تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۲۳ هزار و ۹۸۲ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۶۴ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۱۲ هزار و ۴۷۷ نفر نیز دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را در کشور تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور هم به ۱۵۳ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۵۲۳ دوز رسید. در شبانه‌روز منتهی به 18 مرداد نیز ۴ هزار و ۸۴۲ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شد. در حال حاضر ۱۳۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۲۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
 
***
ورود داروی خوراکی بیماران «اس‌ام‌ای» به کشور
مدیرعامل انجمن اس‌ام‌ای ایران با اعلام ورود نخستین محموله داروی «ریسدیپلام» با نام تجاری «اوریسدی» به کشور گفت: این دارو نخستین داروی خوراکی بیماری اس‌ام‌ای در جهان بوده و با فاصله کمی بعد از ورود به بازارهای جهانی وارد ایران شده است. بنا بر اعلام انجمن اس‌ام‌ای (SMA) ایران، سعید اعظمیان، مدیرعامل انجمن اس‌ام‌ای ایران با اعلام ورود نخستین محموله داروی ریسدیپلام (Risdiplam) با نام تجاری اوریسدی (Evrysdi)، تولید شرکت دارویی «رش» سوییس در روز شنبه (15مرداد) از طریق گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) به کشور گفت: این دارو نخستین داروی خوراکی بیماری اس‌ام‌ای در جهان بوده و با فاصله کمی بعد از ورود به بازارهای جهانی توسط شرکت بهستان دارو وارد ایران شده است که بزودی و با نظارت و همکاری وزارت بهداشت در دسترس بیماران اس‌ام‌ای قرار می‌گیرد.

 


Page Generated in 0/0068 sec