printlogo


کد خبر: 251710تاریخ: 1401/5/19 00:00
اخبار

بلیت پروازهای اربعین ۶ میلیون تومان است
وزیر راه و شهرسازی با اعلام قیمت ۶ میلیون تومانی پروازهای رفت و برگشت اربعین گفت: فروش دلاری بلیت هواپیما فعلا ممنوع است. رستم قاسمی با یادآوری اینکه قرار است حدود 5 میلیون نفر جابه‌جایی مسافر صورت گیرد و سهم همه ناوگان‌ها مشخص شده است، اظهار کرد: سهم حمل‌ونقل ریلی حدود 300 هزار نفر و هوایی 60 هزار نفر است و مابقی زائران از طریق جاده‌ها جابه‌جا می‌شوند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهریور اوج سفر‌های داخلی است از مردم تقاضا می‌شود از وسایل حمل‌ونقل شخصی خود نیز استفاده کنند.  وزیر راه‌‌و‌شهرسازی افزود: در سفر حج فقط با یک ایرلاین ایران‌ایر 40 هزار نفر مسافر جابه‌جا کردیم؛ در حال حاضر 5 شرکت هواپیمایی باید همین تعداد مسافر را جابه‌جا کنند. قاسمی بیان کرد: قیمت بلیت هواپیما همان 6 میلیون تومان و قطار هم فعلا 250 هزار تومان است که قیمت نهایی اتوبوس و قطار را به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. وی درباره فروش دلاری بلیت هواپیما نیز گفت: فروش دلاری فعلا ممنوع است و با شرکت‌های هواپیمایی خاطی برخورد و به سازمان تعزیرات معرفی شده‌اند. 
***
تمام کارتخوان‌ها تا پایان هفته دارای پرونده مالیاتی می‌شوند
معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: بیش از ۹۰ درصد کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند که حدود ۲۸۰ هزار دستگاه باقیمانده هم طی این هفته به این شبکه متصل می‌شوند. 
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی درباره آخرین وضعیت کارتخوان‌ها گفت: در حال حاضر با اقداماتی که بین بانک مرکزی، شبکه پرداخت و سازمان امور مالیاتی اتفاق افتاده، 90.5 درصد از کارتخوان‌ها و ابزار‌های پرداخت در کشور پرونده مالیاتی دارند و تعداد کمی یعنی حدود 280 هزار دستگاه کارتخوان باقی مانده که در این هفته به این شبکه متصل خواهند شد. وی ادامه داد: اگر پرونده مالیاتی شبکه‌های پرداخت تا زمان داده شده تشکیل نشود مطابق رویه‌ای که ظرف چند ماه گذشته پیگیری شده، قطع خواهند شد.  معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در ادامه افزود: انجام این کار دشوار بود، البته با همکاری خوب شبکه پرداخت و مردمی که پرونده مالیاتی تشکیل دادند و کارتخوان‌ها را به پرونده متصل کردند، خوشبختانه کار به انتها رسیده و بزودی مرحله نهایی اجرایی شدن ماده 11 قانون پایانه‌های فروشگاهی را خواهیم داشت. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی همچنین درباره حساب‌های شخصی و تجاری عنوان کرد: در این حوزه تلاش کردیم کار به نحوی انجام شود که حداقل تغییرات را از سمت مردم داشته باشیم، یعنی مردم کار خاصی برای این موضوع متقبل نشوند، بنابراین حساب‌های اشخاص حقوقی، حساب پشت کارتخوان‌ها و حساب افرادی که خود را به عنوان حساب تجاری به امور سازمان مالیاتی معرفی کرده‌اند، همگی به صورت خودکار بین ۲ سازمان رد و بدل خواهد شد و به عنوان حساب تجاری ثبت می‌شوند و اطلاعات آنها به سازمان مالیاتی داده خواهد شد. وی افزود: یک‌سری حساب‌هایی که رفتار تجاری دارند ولی به عنوان حساب شخصی ثبت شده‌اند، شناسایی شده و مطابق قانون برنامه و بودجه و مصوبه شورای پول و اعتبار به سازمان امور مالیاتی به صورت دوره‌ای اعلام شده و در این سازمان در دست بررسی است. 
***
جزئیات تازه از طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد
مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به جزئیات همکاری ۴ وزارتخانه در طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد (مهیا) گفت: مجوز نانوایی در تهران تا ۵ میلیارد تومان معامله می‌شد. محمد جلال با بیان اینکه بر اساس طرح وزارت اقتصاد درباره مدیریت آرد و نان مقدار عرضه نان باید قابل قبول باشد، گفت: امروز بیش از 80 روز از شروع طرح مذکور می‌گذرد و بیش از 70 هزار نانوایی به سامانه تجهیز شده‌اند. 
وی افزود: برآورد ما براساس آمارهای ادارات‌کل غله و خدمات بازرگانی، این است که 75 هزار واحد نانوایی فعال سنتی در سطح کشور داشته باشیم، سطح پوشش فعلی این طرح حدود 95 درصد کل نانوایان است. برخی مشکلات مانند فوت مالک باعث عدم پوشش کامل طرح شده است یا امکان تخصیص کارتخوان هوشمند وجود ندارد، مثلا مجوز نانوایی تاریخ‌گذشته است، بر این اساس از سمت دولت محدودیتی وجود ندارد. روزانه فروش حدود 100 میلیون قرص نان در سامانه ثبت می‌شود که شامل 7.5 میلیون تراکنش بانکی است.  جلال در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به جزئیات طرح مدیریت هوشمند آرد و نان، گفت: این تعداد تراکنش توسط 6.5 میلیون کارت بانکی یکتا انجام می‌شود و به ‌طور متوسط هر 3 روز خرید نان توسط 28 میلیون خانوار ایرانی انجام می‌شود.  مشاور وزیر اقتصاد اضافه کرد: این طرح با هدف جلوگیری از انحراف نان یارانه‌ای دنبال می‌شود، فردی بیشتر از یارانه استفاده می‌کند که تمکن مالی بالاتری دارد. بر‌خلاف سایر اقلام مصرف بیشتر نان توسط خانوارهای کم‌درآمد است و بر این اساس نان آخرین سنگر معیشتی عموم مردم است.  جلال با ابراز اینکه در دولت فرض بر این بود که هزینه دسترسی مردم به نان سنتی نباید تغییر کند، گفت: زمانی که آرد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد و با بازار رقیب 20 برابر فاصله قیمتی دارد باید زیرساختی طراحی شود که از انحراف یارانه آرد جلوگیری شود، در این طرح نیم‌نگاهی به افزایش کیفیت نان و کاهش دورریز هم وجود دارد. 
***
رشد ۳ هزار واحدی شاخص بورس
شاخص کل بورس تهران روز گذشته با ۳ ‌هزار و ۱۹ واحد افزایش در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۵۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص هم‌وزن با ۸۰۱ واحد افزایش به ۳۹۰ هزار و ۹۴۴ واحد و شاخص قیمت با ۴۸۰ واحد رشد به ۲۳۴ هزار و ۲۹۷ واحد رسید. شاخص بازار اول ۴ هزار و ۹۶۲ واحد افزایش و شاخص بازار دوم ۲ هزار و ۱۳۵ واحد کاهش را ثبت کردند. دیروز در معاملات بورس تهران، بیش از ۵ میلیارد و ۸۹۳ میلیون سهم، حق‌تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۵۰ هزار و ۴۹۶ میلیارد ریال معامله شد. 

Page Generated in 0/0068 sec