printlogo


کد خبر: 251721تاریخ: 1401/5/19 00:00
حمله «اف‌بی‌آی» به ویلای رئیس‌جمهور سابق آمریکا
آغازی بر پایان ترامپ
هدف این حمله کشف اسناد طبقه‌بندی‌شده کاخ سفید در گاوصندوق ترامپ بوده است

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دوشنبه‌شب (سه‌شنبه به وقت ایران) تایید کرد ماموران «اف‌بی‌آی» روز دوشنبه به املاک مار-ئه-لاگوی او حمله و به گاوصندوق او نفوذ کردند. 
ترامپ گفت: «پس از همکاری با نهادهای دولتی مربوط، این یورش از پیش اعلام نشده به خانه من ضروری و مناسب نبود». وی افزود: «آنها حتی به گاوصندوق من هم نفوذ کردند». ترامپ افزود: چنین حمله‌ای فقط در کشورهای ورشکسته و جهان سومی می‌تواند انجام شود. متأسفانه آمریکا اکنون به یکی از آن کشورها تبدیل شده است؛ در سطحی که قبلا دیده نشده بود.  در حالی که سی‌ان‌ان و نیویورک‌تایمز مدعی شدند رئیس‌جمهور سابق آمریکا در زمان حمله «اف‌بی‌آی» به اقامتگاه او در فلوریدا در آن مکان حضور داشته، برخی منابع اعلام کردند ترامپ در اقامتگاه تابستانی خود در نیوجرسی به سر می‌برد.  وزارت دادگستری ایالات متحده از اظهارنظر درباره این جست‌و‌جو که ترامپ در بیانیه‌ای آن را یک حمله نامید و گفت «گروه بزرگی از ماموران اف‌بی‌آی» آن را انجام داده‌اند، خودداری کرده است. نکته جالب توجه اینکه مقر «اف‌بی‌آی» در واشنگتن و دفتر میدانی آن در میامی نیز هر دو از اظهار نظر در این باره خودداری کردند. 
رویترز از قول یک منبع آگاه نوشت به نظر می‌رسد این حمله با حذف اسناد طبقه‌بندی شده توسط ترامپ از کاخ سفید مرتبط باشد. اریک ترامپ، یکی از فرزندان ترامپ، به فاکس‌نیوز گفت جست‌و‌جو مربوط به جعبه‌هایی از اسنادی است که ترامپ از کاخ سفید با خود آورده است و پدرش ماه‌هاست با آرشیو ملی در این زمینه همکاری می‌کند. 
تفتیش خانه رئیس‌جمهور سابق آمریکا، اقدام بی‌سابقه‌ای است که به محل دعوا بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در حیطه انتخابات نوامبر 2022 تبدیل شده است.  یک قانون فدرال به نام قانون سوابق ریاست‌جمهوری ایالات متحده، رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به حفظ یادداشت‌ها، نامه‌ها، ایمیل‌ها، فکس‌ها و سایر ارتباطات کتبی مرتبط با وظایف رسمی زمان ریاست‌جمهوری می‌داند. همچنین هر گونه جست‌وجوی یک اقامتگاه خصوصی باید توسط قاضی تایید شود. این یعنی تفتیش اقامتگاه ترامپ باید با رای مثبت «کریستوفر رای» رئیس «اف‌بی‌آی» که منصوب ترامپ است و رئیس او، «مریک گارلند» دادستان کل که توسط بایدن منصوب شده بود، همراه بوده باشد.
 
* ترامپ منفعل می‌شود؟
رویترز در این باره نوشت تفتیش خانه ترامپ برای پیدا کردن اسناد طبقه‌بندی شده جدا از فرآیند تحقیقات مربوط به پرونده ترامپ در موضوع نپذیرفتن نتیجه انتخابات 2020 و حمله به کنگره در ژانویه 2021 است. رسانه‌های جمهوری‌خواه نظیر فاکس‌نیوز باور دارند همزمانی این دو با هم می‌تواند در راستای مقابله دموکرات‌ها با کمپین انتخاباتی 2024 ترامپ باشد. 
در همین حال پایگاه ان‌بی‌سی نیوز نوشت عملیات تفتیش خانه ترامپ از سوی «اف‌بی‌آی» که مجوز دادستان کل را هم داشته، اگر منجر به محکومیت ترامپ شود نیز منجر به عدم ورود او به رقابت‌های انتخاباتی نخواهد شد. ان‌بی‌سی نیوز در ادامه آورده است ترامپ بر این باور است یک کیفرخواست در دولت دموکرات می‌تواند به وجهه سیاسی او کمک کند و با نمایش چهره‌ای مظلوم از خود، از این موضوع در مبارزات انتخاباتی به سود خود استفاده کند. او قبلا توانسته است مبالغ هنگفتی را بر اساس این ایده که یک توطئه انتخاباتی وجود دارد، از حامیان اصلی خود جمع‌آوری کند. حتی اگر ترامپ قبل از انتخابات 2024 محکوم شود، این امکان را دارد که با قرار وثیقه آزاد ‌شود. در همین حال او برای ریاست‌جمهوری نامزد می‌شود و ادعا می‌کند حکم او در دادگاه تجدیدنظر لغو خواهد شد. بر اساس میانگین نظرسنجی RealClearPolitics و تقریبا هر نظرسنجی دیگری این امر واضح است که ترامپ دارای برتری دو رقمی نسبت به نزدیک‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود است.  تا اواخر ژوئیه، ترامپ با حدود 50درصد حمایت، گزینه اصلی برای نامزدی ریاست‌جمهوری جمهوری‌خواهان بود.
 
* جنگ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر پرونده ترامپ
درحالی که دموکرات‌ها درباره تفتیش خانه ترامپ سکوت کرده‌اند، جمهوری‌خواهان این اقدام را یک جنگ سیاسی قلمداد می‌کنند. سی‌ان‌ان در این باره نوشت: جست‌و‌جوی «اف‌بی‌آی» از تفرجگاه دونالد ترامپ در فلوریدا یک تحول تاریخی و خارق‌العاده است، زیرا رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده را هدف قرار داد و غوغایی سیاسی به راه انداخت که او می‌تواند از آن برای دامن زدن به نامزدی احتمالی خود در کاخ سفید در سال 2024 استفاده کند. 
به گفته یک مقام ارشد دولت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از جست‌وجوی ویلای زمستانی ترامپ بی‌اطلاع بود و «چاک شومر» رئیس اکثریت سنا در پاسخ به خبرنگاران در این موضوع ترجیح داد سکوت کند اما بسیاری از جمهوری‌خواهان بدون اینکه بدانند ترامپ قوانینی را زیر پا گذاشته است یا نه، پشتیبانی از ترامپ را با واکنشی خشمگینانه در دستور کار قرار دادند. آنها از وزیر دادگستری خواستند خودش توضیح دهد و مدعی شدند رئیس‌جمهور سابق قربانی یک انتقام‌گیری سیاسی شده است. «کوین مک‌کارتی» رهبر اقلیت مجلس نمایندگان که امیدهایش برای رئیس‌جمهور شدن به حمایت ترامپ متکی است، بلافاصله قول داد در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان در انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، از «مریک گارلند» دادستان کل تحقیق کند. 
«مارکو روبیو» سناتور فلوریدا که پاییز امسال به رای‌دهندگان نیاز دارد، در توئیتی نوشت: «استفاده از قدرت دولت برای آزار و اذیت مخالفان سیاسی چیزی است که ما بارها از دیکتاتوری‌های مارکسیستی جهان سوم دیده‌ایم اما هرگز در آمریکا دیده نشده بود».

Page Generated in 0/0056 sec