printlogo


کد خبر: 251722تاریخ: 1401/5/19 00:00
افزایش 43 درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل
سایه گرانی بر ساخت و ساز

گروه اقتصادی: مرکز آمار ایران روز گذشته آخرین تحولات مربوط به قیمت مصالح و نهاده‌‌‌های ساختمانی شهر تهران را اعلام کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارشی با همین موضوع، شاخص تورم فصلی قیمت نهاده‌‌‌های ساختمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران در بهار ١٤٠١ معادل ٢٦,٣ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (3.0 درصد) 23.3 واحد درصد افزایش داشته است. منظور از تورم فصلی، درصد تغییر عدد شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به عدد شاخص در فصل قبل است. همچنین در بهار ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه معادل ٤٣,٤ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (35.5 درصد) 7.9 واحد درصد افزایش داشته است. این روند رو به افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی در شرایطی که یکی از اهداف دولت سیزدهم ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال است نشانه خوبی نیست، چرا که هزینه ساخت و ساز مسکن را افزایش داده و رسیدن به این هدف را سخت‌تر می‌کند. از سوی دیگر افزایش قابل توجه هزینه ساخت مسکن منجر به کاهش ساخت‌و‌ساز و در نتیجه کاهش عرضه ساختمان توسط بخش خصوصی و تولیدکنندگان بازار مسکن خواهد شد که خود موجب تشدید تورم بخش مسکن شده و دسترسی خانوارها را به این نیاز اساسی دورتر خواهد کرد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، در فصل  بهار در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سیمان، بتن، شن، ماسه» با ٥٥,٨ درصد و کمترین تورم فصلی مربوط به گروه اجرایی «سنگ» با 10.9‌ درصد است.
 منظور از تورم نقطه‌ای، درصد تغییر شاخص قیمت در فصل جاری نسبت به شاخص قیمت فصل مشابه سال قبل است. بهار ١٤٠١ تورم نقطه به نقطه معادل ٤٣,٤ درصد بوده است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (35.5 درصد) 7.9 واحد درصد افزایش داشته است.
 در این فصل در بین گروه‌های اجرایی، گروه «شیشه» با ٩٢,١ درصد بیشترین تورم و گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» با 18.2 درصد،کمترین تورم نقطه به نقطه را به خود اختصاص داده است.
در بهار ١٤٠١ تورم سالانه، معادل  ٤٤,٨ درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (55.3 درصد) 10.5 واحد درصد کاهش داشته است.
منظور از تورم سالانه، درصد تغییر متوسط شاخص قیمت ۴ فصل منتهی به فصل مورد نظر،  نسبت به همین اطلاع در سال قبل است. در این فصل در بین گروه‌های اجرایی بیشترین تورم مربوط به گروه اجرایی «شیشه» با ٨٦,٣ درصد و کمترین تورم با 28.1 درصد متعلق به گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده» بوده است.
 
* شاخص قیمت و تورم، به تفکیک گروه‌های اجرایی (بهار 1401)
گروه سیمان، بتن، شن و ماسه: در این فصل عدد شاخص به 1984.4 رسیده است که نسبت به فصل قبل 55.8 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 69.7 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 68.5 درصد افزایش داشته است.
گروه گچ و گچ‌کاری: در این فصل عدد شاخص به 1402.4رسیده است که نسبت به فصل قبل 26 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 43.1 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۵,۱ درصد افزایش داشته است گروه انواع بلوک، سفال و آجر: در این فصل عدد شاخص به 1272.1 رسیده است که نسبت به فصل قبل 16.1 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 41.6 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 46.5 درصد افزایش داشته است.
گروه موزاییک، کاشی و سرامیک: در این فصل عدد شاخص به 1411.1 رسیده است که نسبت به فصل قبل 20.1 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 46.3 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ( تورم سالانه) 57.2 درصد افزایش داشته است. 
گروه سنگ: در این فصل عدد شاخص به 1509.4 رسیده است که نسبت به فصل قبل 10.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 32.6 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 57.2 درصد افزایش داشته است. 
گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل در و پنجره و نرده: در این فصل عدد شاخص به 1592.7 رسیده است که نسبت به فصل قبل 11.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 18.2 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 28.1 درصد افزایش داشته است. 
گروه چوب: در این فصل عدد شاخص به 1867.0 رسیده است که نسبت به فصل قبل 14.5 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 37.4 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۳۹,۸ درصد افزایش داشته است. 
گروه ایزوگام، قیرگونی و آسفالت: در این فصل عدد شاخص به 1784.1 رسیده است که نسبت به فصل قبل 16.2 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 46.3 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 36.8 درصد افزایش داشته است.
گروه شیر‌آلات بهداشتی: در این فصل عدد شاخص به 1770.6 رسیده است که نسبت به فصل قبل 15.8 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 37 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 44.8 درصد افزایش داشته است.
گروه تأسیسات مکانیکی و انواع عایق حرارتی: در این فصل عدد شاخص به 2129.7 رسیده است که نسبت به فصل قبل 14.7 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 40.4 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 40.6 درصد افزایش داشته است. 
گروه یراق‌آلات در و پنجره: در این فصل عدد شاخص به 1722.3 رسیده است که نسبت به فصل قبل ۱۳۰۸ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 35.6 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 37.9 درصد افزایش داشته است.
گروه نقاشی ساختمان: در این فصل عدد شاخص به ۲۰۴۷  رسیده است که نسبت به فصل قبل 25.2 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 53.9 درصد افزایش داشته است، همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 49.8درصد افزایش داشته است.
گروه تأسیسات برقی: در این فصل عدد شاخص به 2195.2 رسیده است که نسبت به فصل قبل 17.3 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 47.1 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 39.7 درصد افزایش داشته است. 
گروه شیشه: در این فصل عدد شاخص به 1708.0 رسیده که نسبت به فصل قبل ۳۵,۵ درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 92.1 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه)  86.3 درصد افزایش داشته است. 
گروه خدمات: در این فصل عدد شاخص به 995.2 رسیده است که نسبت به فصل قبل 52.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل 60.7 درصد افزایش داشته است. همچنین متوسط شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 42.8 درصد افزایش داشته است.
طراحی بسته‌های حمایتی
با توجه به برنامه دولت سیزدهم برای ساخت ۴ میلیون مسکن به‌نظر می‌رسید یکی از گام‌های اساسی برای فعال کردن سازندگان خرد و بخش خصوصی حوزه مسکن، کنترل این تورم افسارگسیخته یا طراحی بسته‌های تشویقی برای آنهاست. در حال حاضر با تورم ۴۳ درصدی، سازندگان بخش خصوصی مسکن توان ورود به این صنعت را ندارند، ایضا در صورت ورود توان تامین نقدینگی در چنین بازاری برای اکثر آنها وجود ندارد.
 

Page Generated in 0/0068 sec