الف- مزیتهای ترانزیتی بنادر تجاری جنوب ایران
بندر شهید رجایی: بندر شهید رجایی با واقع شدن در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز، در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال، یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بینالمللی قرار دارد و مطمئنترین، مناسبترین و کوتاهترین پل ارتباطی با آسیای میانه است. این بندر با توجه به ارتباطش با 80 بندر معروف جهان، حدود نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.
دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیجفارس، اتصال به شبکه بینالمللی راهآهن و جاده ابریشم، نزدیکی به مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر حوزه خلیجفارس، برخورداری از اراضی پشتیبانی جهت واگذاری به سرمایهگذاران، وجود 50 کیلومتر خط ریل متصل به شبکه بینالمللی راهآهن، کنترل ترافیکی دریایی و هدایت کشتیها با برج مراقبت و تجهیزات پیشرفته در توسعه ترانزیت دریایی کشور، از طریق بندر شهید رجایی میسر است.
ظرفیت تخلیه و بارگیری تا 50 میلیون تن انواع کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی، امکان ورود تجهیزات و ماشینآلات برای بهرهبرداری خارج از تشریفات گمرکی، وجود ترمینالهای اختصاصی، کانتینری، عمومی، فرآوردههای نفتی و مواد معدنی، عقد قرارداد خواهرخواندگی با شش بندر دنیا و وجود شبکههای بانکی، اعتباری، بیمهای، گمرک و سایر موسسات خدماتی مرتبط، از دیگر مزایای ترانزیتی بندر شهید رجایی است.
بندر امام خمینی: بندر امام خمینی در ماهشهر، بستر مطمئن برای تردد کشتیهای تجاری و نفتکش از مسیر خلیجفارس، تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به سایر نقاط دنیاست. این بندر به 70درصد مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور نزدیک است و از تسهیلات همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندر امام نیز برخوردار است.
قرار گرفتن در مسیر کریدورهای بینالمللی شمال - جنوب و شرق - غرب، واقع شدن در کوتاهترین و مطمئنترین مسیر زمینی حمل کالا از عراق، ترکیه، قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، سابقه 90 ساله در ارائه خدمات بندری به اقتصاد ملی و تجارت خارجی، توان ارائه خدمات به انواع کالاها اعم از کانتینری، غلات، فله، کیسهای، متفرقه، مواد نفتی، روغن مایع، مواد معدنی و ساختمانی، پودرهای صنعتی و...، این بندر را به دومین بندر تجاری مهم، بعد از بندر شهید رجایی تبدیل کرده است.
همچنین مناسبترین بندر برای ترانشیپ کالا به کشورهای شمال خلیجفارس، اتصال به شبکه راههای اصلی ترانزیتی و راهآهن سراسری ایران، بزرگترین بندر کشور از نظر توان ذخیرهسازی انواع کالاها مانند محمولات فله خشک و مایع، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قابلیت تخلیه و بارگیری کشتیهای کانتینری پست پاناماکس (نسل چهارم) با ظرفیت 150 هزار تن، وجود ترمینالهای اختصاصی کانتینری، عمومی، فرآوردههای نفتی و مواد معدنی، برخورداری از پایینترین نرخ تمامشده کالاهای وارداتی و صادراتی در بین بنادر کشور، از مزیتهای ارزشمند بندر امام خمینی محسوب میشود.
بندر شهید باهنر: بندر شهید باهنر، قدیمیترین بندر چندمنظوره کشور، با موقعیت ممتاز جغرافیایی در مسیر کریدور شمال - جنوب و دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیجفارس است. این بندر، جزو چند بندر مهم صادراتی و ترانزیتی کشور در حوزه کالای غیرنفتی و حملونقل کالا و مسافر، اعم از داخلی و بینالمللی محسوب میشود.
اتصال به راههای بینالمللی، نزدیکی به مناطق آزاد قشم و جزایر تفریحی و بنادر تجاری خلیجفارس، بزرگترین بندر در زمینه صادرات مواد یخچالی و میوه و ترهبار، دسترسی آسان به مراکز خرید، مراکز درمانی، فرودگاه و راهآهن، از مزیتهای این بندر ترانزیتی کشور است.
بندر بوشهر: بندر بوشهر از بنادر مهم در زمینه حمل کالای تجاری با توانایی خدماتی مانند فله، کانتینر، عمومی، مواد نفتی، نگهداری و پردازش کالا، محصولات سردخانهای و حملونقل مسافری است. نزدیکترین بندر جنوبی به کشورهای حوزه خلیجفارس (قطر، بحرین، کویت و عربستان)، وجود صنایع کشتیسازی و صنایع فراساحل، از مزیتهای موثر این بندر در حوزه ترانزیت است.
بندر آبادان: بندر آبادان با واقع شدن در مرکز شهر آبادان به بزرگراه اهواز - آبادان نیز دسترسی دارد. نزدیکی به کشورهای عراق و کویت برای مبادلات تجاری، نزدیکی به بندر امام برای ترانزیت یا ترانشیب کالا، وجود پایانه و سایت مسافری کویت به آبادان، اسکله سوخت، همجواری با پالایشگاه و تسهیل صادرات نفت، واقع شدن در منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند، وجود جاذبههای توریستی و گردشگری، دسترسی به منابع آب شیرین، نزدیکترین بندر جنوبی به مرکز کشور خصوصا استانهای غربی، وجود نهرهای متعدد برای ایجاد لنگرگاه داخلی و پهلوگیری شناور از مزیتهای بندر آبادان است.
بندر خرمشهر: بندر خرمشهر با بهرهمندی از زیرساختهای مناسب بازرگانی برای مبادلات کالا، یکی از بنادر کانتینری کشور در خلیجفارس به شمار میرود. قرار گرفتن در کنار رود اروند، پایانه مناسب برای ایران، عراق و کویت در مبادلات تجاری، همجواری با پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان، موقعیت مناسبی را برای ترانزیت دریایی این بندر فراهم کرده است.
همچنین عنوان مناسبترین بندر برای ترانزیت زمینی و دریایی کالا به عراق، دارای خطوط منظم فیدری از امارات و کثرت شناورهای بومی برای حمل آسان کالا به کویت، عراق و سایر کشورهای حوزه خلیجفارس، نزدیکترین منطقه آزاد تجاری- صنعتی جنوب عراق، کویت و آسیای میانه، باصرفهترین راه تزانزیتی کشور، اسکله اختصاصی برای پهلودهی کشتیهای رو- رو (ویژه حمل وسایل نقلیه باری)، بزرگترین پایانه مسافری دریایی خاورمیانه و برخورداری از امکانات لازم برای استقرار مراکز لجستیکی نفتی دریایی، از مزایای بندر خرمشهر است.
بندر لنگه: بندر لنگه در استان هرمزگان، ایستگاه ترانزیتی بار و مسافر و نیز بهترین پایانه لجستیکی برای جزایر بوموسی، تنب بزرگ و کوچک و جزیره فارسی است. فاصله حداقلی و حمل نزدیک با شیخنشینهای امارات از جمله دوبی، ابوظبی و شارجه، پتانسیل اقتصادی از نظر معادن فراوان، سابقه طولانی در ترانزیت مسافر و کالا به قطر، بحرین و کویت، از برترین بنادر در حوزه خدمات ترانزیتی به کالاهای غیرنفتی، اتصال ۳ طرفه به شبکه جادهای کشور و قرار گرفتن در مسیر استراتژیک بندرعباس- عسلویه، از مزایای ترانزیتی بندر لنگه است.
ب- مزیتهای ترانزیتی بنادر تجاری شمال ایران
بندر امیرآباد: امیرآباد در شرق مازندران، در مسیر کریدور بینالمللی ترانزیت شمال- جنوب، در زمینه استخراج و سوآپ منابع انرژى، غله، کالای عمومی، نفتی، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخشهای دولتی، حملونقل، ارتباطات و ترانزیت کالا، نقش مهمی در عرصه تجارت بینالمللى ایفا میکند.
اتصال به بنادر شهید رجایی و امام خمینی از طریق شبکه ریلى، ترانزیت مواد نفتى و کالاى تجارى، دسترسى آسان از طریق شبکههاى ارتباطی هوایی، زمینى و دریایی با سایر نقاط ایران و کشورهاى آسیاى میانه، روسیه، خاورمیانه و خاور دور، جاذبههاى گردشگرى مانند منطقه حفاظتشده میانکاله، مرداب لپو و منطقه تاریخى عباسآباد، از مزایای ترانزیتی بندر امیرآباد است.
بندر انزلی: بندر انزلی، بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر، از مهمترین بنادر کشور، در مسیر ترانزیتی کریدور شمال- جنوب قرار دارد. وجود انبارهای چندمنظوره و ترمینال متنوع، برخورداری از مدرنترین تجهیزات تخلیه و بارگیری، بهرهمندی از سیستم ترافیکی دریایی، نزدیکی با بندر آستراخان و لاگان در روسیه، کراسنودسک در ترکمنستان، آکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، ارتباط با بازارهای منطقهای و دسترسی به بازار مصرف کشورهای استقلالیافته شوروی سابق، همگی فرصتی ویژه برای توسعه ترانزیت در این بندر مهم شمالی ساخته است. علاوه بر آن، نزدیکی به بزرگترین ذخایر نفت و گاز دریای خزر، دسترسی به معادن سرب، روی و آهن و مراکز صنعتی و برخورداری از ترمینال مجهز مسافری دریایی، از مزیتهای بندر انزلی در حوزه ترانزیت است.
بندر نوشهر: بندر نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری نوشهر و فریدونکنار، توانایی ارائه خدمات به انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی، لنجها، آبرسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را داراست. نزدیکترین بندر تجاری به پایتخت و مراکز تجاری و صنعتی از طریق مسیرهای کندوان، هراز، فیروزکوه و جاده رشت- قزوین، دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای آسیای میانه و اروپای شرقی، امکان ذخیرهسازی و جابهجایی کالاهای تجاری، نفتی و فله خشک، قابلیت راهاندازی سفرهای دریایی و توسعه توریسم، دارا بودن انبارها و تاسیسات اختصاصی صادرات و ترانزیت کالا، از مزیتهای این بندر در حوزه ترانزیت است.
بندر آستارا: بندر آستارا در شمالیترین نقطه گیلان و آخرین نقطه مرزی ایران و آذربایجان قرار دارد. ارتباط با آستارای آذربایجان و باکو در شمال، قرار گرفتن در تقاطع مسیر کریدور شمال- جنوب، قطب اقتصادی، توریسم داخلی و بینالمللی در ساحل غربی دریای خزر، همسایگی با ۴ کشور استقلالیافته شوروی سابق، تنها راه ترانزیتی زمینی خلیجفارس با کشورهای آسیای میانه، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی آستارا، دارا بودن ۲ مرز آبی و خاکی توأمان با کشورهای حوزه CIS، تسهیل تجارت ترانزیت ترکیه و ارمنستان با کشورهای CIS و نزدیکترین بندر تجاری به بنادر حاشیه دریای خزر، موقعیتهای ترانزیتی بندر آستاراست.
همچنین پتانسیل پایگاه نفتی، سوختی و سوآپ به دلیل نزدیکی به مرز عراق و ارمنستان، ظرفیت زیرساخت گردشگری دریایی، امکان جایگزینی مرز زمینی (آستارا- آذربایجان- روسیه) بویژه در حوزه محصولات کشاورزی و تولیدی، از دیگر مزیتهای بندر آستارا محسوب میشود که البته این بندر در مقایسه با دیگر بنادر، نیازمند توسعه بیشتر زیرساختهای حملونقل دریایی است.
پ- مزیتهای ترانزیتی بندر تجاری شرق ایران
بندر چابهار: بندر چابهار در بخش شمالی دریای عمان، از موقعیت استراتژیک برای ترانشیپ و ترانزیت کالاهای بنادر حوزه خلیجفارس، افغانستان و آسیای میانه برخوردار است. این بندر توانایی ارائه خدمات در زمینه انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنجها، آبرسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را داراست. همجواری با منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار، نزدیکترین بندر کشور به مسیرهای اصلی تجارت جهانی بویژه شرق به غرب، برخورداری از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسب در مدخل اقیانوس هند و مسیر دریایی بینالمللی، توانایی پذیرش کشتیهایی با ظرفیت بالا و دسترسی آسان به کشورهای پاکستان، افغانستان و حوزه CIS، از مزیتهای ترانزیتی این بندر محسوب میشود.
***