printlogo


کد خبر: 251747تاریخ: 1401/5/20 00:00
رئیس‌جمهور بر خدمات‌رسانی مناسب و تسهیل تردد زائران ایرانی و غیرایرانی در راهپیمایی اربعین تأکید کرد
حمایت دولت از ستادهای مردمی اربعین

مهدی حبیبی: راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی امسال، شوروحال دیگری دارد، چرا که پس از 2 سال وقفه به دلیل شیوع ویروس کرونا، اکنون زائران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بار دیگر عاشقانه کیلومترها راه را با پای پیاده درمی‌نوردند؛ راهپیمایی عظیمی که خود مردم با خدمات‌رسانی بی‌منت، جانانه مسیر را برای زائران هموار می‌کنند. بر این اساس رئیس‌جمهور نیز با استقبال از پیشنهاد تشکیل ستاد مردمی اربعین گفت: سیاست قطعی دولت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اربعین است و از شکل‌گیری ستاد مردمی اربعین حمایت می‌کنیم و آن را به رسمیت می‌شناسیم. حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در دیدار با جمعی از فعالان راهپیمایی اربعین در تشریح ویژگی‌های مراسم عظیم اربعین حسینی گفت: راهپیمایی اربعین نمادی برای بقای عاشورا و یکی از جلوه‌های جبهه بین‌المللی مقاومت است. رئیس‌جمهور با تشریح نقش دولت برای تسهیل حضور مردم در مراسم اربعین تصریح کرد: از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم، در تمام ارتباطات و دیدارها با مسؤولان عراقی، مسائل اربعین را با محوریت حل مشکلات زائران حسینی پیگیری کرده‌ایم. 
رئیسی با بیان اینکه انجام وظایف دستگاه‌‌های اجرایی در تسهیل سفر زائران اربعین هیچ منافاتی با مردمی بودن این مناسبت ندارد، اظهار داشت: نقش دستگاه‌های دولتی در مراسم اربعین پشتیبانی و تسهیل‌گری است و از آنجا ‌که موکب‌ها را خود مردم برپا می‌کنند، دستگاه‌های متولی باید وظایف حمایتی خود را انجام دهند. رئیس‌جمهور با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی در زمینه‌‌های مختلف، از پیشنهاد تشکیل ستاد مردمی اربعین که توسط برخی شرکت‌کنندگان در این جلسه مطرح شد، استقبال کرد و گفت: سیاست قطعی دولت، استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری مراسم اربعین است و از شکل‌گیری ستادهای مردمی اربعین حمایت می‌کنیم و آن را به رسمیت می‌شناسیم. 
وی تاکید کرد: همه استانداران و مسؤولان دولتی موظف به حمایت و میدان دادن به ستادهای مردمی اربعین هستند. رئیس‌جمهور با تقدیر از مردم برای مدیریت زمان حضورشان در عراق تصریح کرد: پیش‌بینی‌ها و پیشگیری‌ها در ایام اربعین متناسب و دقیق باشد تا خدای ناکرده شاهد اتفاق‌های ناگوار همانند ازدحام و سرگردانی زائران نباشیم. وی درباره تردد زائران غیرایرانی از کشورمان تصریح کرد: مرزها باید آماده خدمت‌رسانی و تسهیل تردد زائران غیرایرانی و تکریم آنها به عنوان زائران امام حسین(ع) و میهمانان ما باشد. پیش از سخنان رئیس‌جمهور ۱۰ نفر از حاضران به نمایندگی از فعالان مردمی اربعین حسینی، نظرات و پیشنهادات خود را درباره مسائلی همچون تسهیل عبور زائران افغانستانی و پاکستانی از ایران برای تشرف به عتبات عالیات، رفع مشکلات حمل‌و‌نقل جاده‌ای و هوایی در مسیرهای ایران و عراق، جلوگیری از ازدحام جمعیت پشت مرزها، تدبیر برای پیشگیری از گرمازدگی زائران و حضور خبرنگاران فعال در حوزه اربعین مطرح کردند. 
 
* احداث کارخانه یخ‌سازی در نجف برای تأمین آب خنک برای زائران اربعین
فرمانده سپاه حضرت محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ از احداث کارخانه یخ‌سازی در شهر نجف برای تأمین آب خنک برای زائران اربعین حسینی خبر داد. سردار حسن‌زاده به همراه رئیس سازمان بسیج شهرداری تهران با سفیر ایران در عراق و سرکنسول ایران در نجف دیدار و گفت‌وگو کرد. در این نشست مشترک، همکاری‌های فی‌مابین برای تسهیل خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در موکب‌های مهران در خاک عراق (در نقطه مرزی) و موکب‌های دایرشده در مسیر نجف به کربلا، موکب فاطمه‌الزهرا(س) در ثوره‌العشرین با بالغ بر 10 هزار نفر ظرفیت اسکان و تغذیه و موکب کربلا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) تهران بزرگ در این باره گفت: یکی از موضوعات مهم در اربعین امسال گرمای شدید کشور عراق و نیاز زائران به آب آشامیدنی خنک است که با توافق صورت گرفته و همکاری دو طرف، کارخانه یخ‌سازی در نجف احداث و تانکر‌های آب در مسیر زائران قرار داده خواهد شد تا با عنایت حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام، بتوانیم آب خنک آشامیدنی را برای زوار حسینی مهیا کنیم. وی با بیان اینکه یک میلیون بطری آب توسط سپاه تهران بزرگ برای زائران حسینی مهیا خواهد شد، تاکید کرد: در این جلسه مقرر شد سپاه تهران بزرگ در زمینه بهداشت و درمان هم کمک ویژه‌ای در نجف و در بین مسیر‌های زائران اربعین حسینی بویژه در موکب رهپویان ولایت در خاک عراق داشته باشد و همچنین با احداث سالن‌های بهداشتی، خدمات ویژه درمانی برای زائرانی که احتمال گرمازدگی و بیماری‌های ناشی از گرمای بالا برای‌شان وجود دارد، انجام شود. در این نشست که در نجف اشرف برگزار شد، سفیر ایران در عراق از خدمات سپاه تهران بزرگ برای زائران اربعین حسینی تشکر کرد و در انتهای جلسه نیز هدایایی فرهنگی از سوی فرمانده سپاه تهران به سفیر ایران در عراق و همچنین سرکنسول ایران در نجف اهدا شد.
***
    تست PCR در مرزها منتفی است   
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، در ارتباط با وضعیت واکسیناسیون زائران حاضر در راهپیمایی اربعین توضیحاتی ارائه کرد. محسن فرهادی در گفت‌وگو با مهر گفت: ملاک شرکت در راهپیمایی اربعین، تزریق دوز یادآور واکسن کروناست. وی افزود: دوز یادآور، یعنی اینکه ۶ ماه از آخرین تزریق واکسن کرونا گذشته باشد به طوری که اگر ۶ ماه قبل دوز دوم را تزریق کرده باشد، دوز سوم را باید تزریق کند و اگر ۶ ماه قبل دوز سوم را‌ زده باشد، باید دوز چهارم را بزند. فرهادی ادامه داد: بر همین اساس، برای شرکت در راهپیمایی اربعین، ملاک تعداد دوزهای قبلی نیست، بلکه ۶ ماه فاصله تزریق واکسن مهم است که باید رعایت شود. معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: به طور کلی برای سفرهای برون‌مرزی، این الزام وجود دارد که دوز یادآور با رعایت ۶ ماه فاصله از تزریق قبلی انجام شود. فرهادی افزود: علاوه بر تزریق دوز یادآور، فرد نباید بیمار باشد. البته موضوع تست پی‌سی‌آر منتفی شده اما هنگام خروج از مرز، کنترل صورت می‌گیرد.

Page Generated in 0/0138 sec