printlogo


کد خبر: 251774تاریخ: 1401/5/22 00:00
اخبار

زنجانپور به تئاتر بازمی‌گردد
اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشکسوت کشورمان به زودی نمایشی را که پیش از کرونا قصد اجرایش را داشت و با مشکلاتی مواجه شد، به صحنه اجرا می‌برد. 
به گزارش «وطن‌امروز» کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد روز چهارشنبه نوزدهم مرداد با حضور در منزل اکبر زنجانپور، بازیگر و کارگردان پیشگام تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان با این هنرمند دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار رضا بصیرت، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران نیز نظری را همراهی می‌کرد. 
به گفته زنجانپور، وی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا درصدد آماده‌سازی نمایشی برای اجرا در مجموعه تئاتر شهر بوده که این اقدام همچنان بی‌نتیجه مانده است. بر این اساس، در نظر گرفته شد تا با توجه به برنامه‌ریزی‌های اجرایی مجموعه تئاتر شهر و پس از برگزاری جلسه‌ای بین سیدمحمدجواد طاهری مدیریت مجموعه با این هنرمند پیشکسوت، فضا و زمان مناسبی برای اجرای این اثر نمایشی در نظر گرفته شود. 
در پایان این جلسه پیشنهاد شد جشنواره‌های استانی کشور که پیش از آغاز چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در سراسر کشور برگزار می‌شود با پیامی از سوی اکبر زنجانپور بازیگر، کارگردان و مدرس پیشکسوت تئاتر افتتاح شود. 
***
جهش 700 میلیونی «دوزیست» در روز اول
فروش بیش از ۷۰۰ میلیون تومانی فیلم «دوزیست» در نخستین روز شروع دوباره فعالیت سینماها پس از 5 روز تعطیلی، شاید امیدی برای رونق گرفتن گیشه در آخرین ماه تابستان باشد. 
به گزارش «وطن‌امروز» مروری بر فروش فیلم‌ها در ماه‌های گذشته و نیز روز پنجشنبه ۲۰ مردادماه نشان می‌دهد اگر چه اولویت مردم تماشای فیلم کمدی است اما فیلم‌های اجتماعی هم با بازیگران شناخته‌شده می‌توانند در جذب تماشاگر تا حدودی موفق باشند. 
پنجشنبه هفته گذشته که پس از مدتی ۲ فیلم جدید به برنامه اکران سینماها اضافه شد، «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد تاکنون بیش از ۱۸ هزار بلیت فروخته و به فروش ۷۷۰ میلیون تومانی نزدیک شده است. 
حضور جواد عزتی و پژمان جمشیدی شاید این تصور را به وجود آورد که «دوزیست» یک فیلم کمدی است، در حالی که ساخته جدید نیک‌نژاد فیلمی اجتماعی است؛ هر چند رگه‌هایی از کمدی نیز دارد. به‌ جز عزتی و جمشیدی، سعید پورصمیمی، مانی حقیقی، هادی حجازی‌فر و ستاره پسیانی هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. 
***
کره هم به اسکار 2023 پیوست
 کره با انتخاب فیلم «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک وارد رقابت بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳ شد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، کره‌جنوبی با معرفی فیلم «تصمیم به ترک» ساخته پارک چان ووک سومین کشوری است که در فهرست رقابتی بهترین فیلم بین‌المللی اسکار امسال قرار می‌گیرد. این فیلم برای نخستین‌بار در جشنواره کن امسال به نمایش درآمد و جایزه بهترین کارگردانی را نصیب پارک کرد. 
درباره دلیل انتخاب فیلم آمده است: همه فیلم‌هایی که در فهرست انتخاب قرار گرفتند از شایستگی هنری برخوردار بودند اما با توجه به ویژگی‌های خاص جوایز اسکار، جنبه ناب هنری این فیلم، نام کارگردان، مهارت‌های کارگردانی و امکان موفقیت در باکس آفیس آمریکای شمالی و قدرت دیده شدن آن، ما را مصمم کرد که «تصمیم به ترک» بهترین انتخاب است. 
 «تصمیم به ترک» با بازی پارک هی- ایل بازیگر کره‌ای و تانگ وی بازیگر چینی، داستان یک بازرس پلیس را روایت می‌کند که شروع به تحقیق درباره مرگ مردی می‌کند که در کوهستان مرده است اما گرفتار جذابیت مرموز بیوه نه چندان غمگین وی می‌شود. این فیلم از ۲۹ ژوئن در سینماهای کره اکران شده و همچنان در فهرست ۱۰ فیلم اول پرفروش کشور قرار دارد و تا روز چهارشنبه گذشته 1.79 میلیون نفر به تماشای فیلم رفتند و فروش آن 14.2 میلیون دلار بوده است. 
پیش از این سوییس با «یک تکه آسمان» و ایرلند با «دختر ساکت» وارد رقابت اسکار ۲۰۲۳ شده‌اند. 
***
سازنده باسابقه ساز درگذشت
 ابراهیم قنبری‌مهر سازنده سرشناس سازهای موسیقی درگذشت. 
به گزارش «وطن‌‌‌امروز»، ابراهیم قنبری‌مهر سازنده سرشناس سازهای موسیقی و از شاگردان استاد ابوالحسن صبا و سورن آراکلیان صبح دیروز ۲۱ مرداد درگذشت. 
ابراهیم قنبری‌مهر در سازهای ایرانی تغییراتی ایجاد کرد تا مشکلات این سازها را کمتر یا برطرف کند. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به تنظیم فاصله گوشی، ثابت کردن خرک سه‌تار، تثبیت پرده‌های تار و سه‌تار با فلز، تغییر سرپنجه تار و سه‌تار به قالب گیتار، ایجاد شیار در اطراف دهانه کاسه و نقاره تار، طراحی ساز کروماتیک سنتور، تغییرات در سازهای قانون و کمانچه اشاره کرد.

Page Generated in 0/0073 sec