printlogo


کد خبر: 251786تاریخ: 1401/5/22 00:00
بارندگی‌های اخیر متوسط بارش‌ کشوری را 15 میلیمتر بهبود بخشید؛‌رشد 22.1 درصدی بارش‌ها از ابتدای سال نسبت به زمان مشابه پارسال
بهبود ذخایر سد‌ها
بارش‌های تابستانه حجم آب ورودی به مخازن سد‌های کشور را 350 میلیون مترمکعب افزایش داد

بارش‌های سیل‌آسای ناشی از فعالیت پدیده جوی موسوم به مونسون که از ابتدای مردادماه جاری در کشور اتفاق افتاد، هر چند خسارات و متاسفانه تلفات زیادی را به دنبال داشت اما از طرفی موجب شد حجم آب اغلب سدهای کشور بهبود یابد. طبق گزارش سازمان هواشناسی کشور (مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی کشور) میزان بارش‌های تابستانه در مردادماه جاری کم‌سابقه بوده است به طوری که از ابتدای ماه 11.5 میلیمتر باران در کشور باریده است و این میزان بارش نسبت به میانگین بلند مدت 407.5 درصد رشد نشان می‌دهد. از طرفی میزان بارش‌ها از ابتدای سال (اول فروردین تا 20 مردادماه) تاکنون نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 22.1 درصد رشد نشان می‌دهد؛  بارش‌های سیل‌آسایی که به دلیل حجم فراوان ورودی آب به سدها منجر به سرریز یا بعضا شکسته شدن برخی سدهای کوچک شد. 
سخنگوی صنعت آب کشور در این باره گفت: بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را ۱۵ میلیمتر بهبود بخشید؛ حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر هم حدود 7.5 میلیارد متر مکعب بوده است. فیروز قاسم‌زاده با بیان اینکه بیشترین بارش‌های سامانه بارشی اخیر در استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان، گیلان، فارس، هرمزگان، مازندران، یزد، بوشهر، کرمان، تهران و البرز بوده، گفت: بر اساس آمار ایستگاه‌های وزارت نیرو، بارندگی‌های اخیر، متوسط بارش کشوری را ۱۵ میلیمتر بهبود بخشید. سخنگوی صنعت آب کشور افزود: میزان حجم آب تولیدی در بارش‌های اخیر که به صورت روان‌آب سطحی یا نفوذ به منابع آب زیرزمینی تخمین ‌زده می‌شود، حدود 7.5 میلیارد مترمکعب است. وی ادامه داد: از این میزان، بر اساس بارشی که در حوضه آبریز سدهای کشور رخ داده، حجم آب ورودی به مخازن سدهای مهم تاکنون حدود ۳۵۰ میلیون متر مکعب ثبت شده است. قاسم‌زاده با اشاره به ورود ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب به حوضچه‌های تغذیه مصنوعی و ۴۰۰ میلیون مترمکعب روان‌آب به تالاب‌ها افزود: پیش‌بینی می‌شود بخشی از روان‌آب‌ها در جنوب کشور به سمت دریا روانه شود و بخشی نیز در قالب نفوذ در زمین، طی ماه‌های آتی به آبخوان‌های کشور وارد خواهد شد.
 
* ورود ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب به مخازن سدها
سخنگوی صنعت آب کشور گفت: حجم ورودی خالص ناشی از سامانه بارشی اخیر در مخازن سدها، حدود ۳۵۰ میلیون مترمکعب بوده که بیشترین تاثیر را در افزایش ورودی به سدهای استان‌های سیستان‌و‌بلوچستان و هرمزگان داشته است. قاسم‌زاده ادامه داد: هم‌اکنون میزان کل حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور معادل 22.62 میلیارد مترمکعب است که نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حدود ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. وی گفت: بر این اساس، در استان سیستان‌و‌بلوچستان سد پیشین ۶۵ میلیون مترمکعب، سد زیردان ۵۴ میلیون مترمکعب و سد ماشکید علیا ۲۲ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند. در استان هرمزگان سد جگین 72.5 میلیون مترمکعب، سد استقلال ۱۴ میلیون مترمکعب و سد شمیل و نیان ۱۲ میلیون مترمکعب افزایش حجم آب ورودی داشته‌اند. 
قاسم‌زاده ادامه داد: در استان کرمان سد جیرفت 20.6 میلیون مترمکعب، سد تنگوییه 1.6 میلیون مترمکعب و سد زاینده‌‌رود در استان اصفهان 11.1 میلیون مترمکعب به حجم آب مخازن آنها افزوده شده است. به گفته سخنگوی صنعت آب کشور، سدهای استان خوزستان در حوضه آبریز کارون بزرگ نیز در مجموع حدود ۴۰ میلیون مترمکعب ورودی داشته‌اند.
 
* ۴۸ میلیون مترمکعب آب به سد‌های تهران اضافه شد
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با ثبت 28.5 میلیمتر بارش از ‏ابتدای مرداد تاکنون، میزان ورودی به مخازن سدهای استان به بیش از ۴۸ میلیون ‏متر‌مکعب رسید. 
محمد شهریاری اظهار داشت: با اینکه میزان بارش‌ها از اول مرداد ماه سال جاری تاکنون در مقایسه با بارش 6.5 میلیمتری مدت مشابه مرداد سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، میزان ذخایر سدهای پنجگانه تامین‌کننده آب شرب تهران به ۵۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است. 
وی با بیان اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، میزان ورودی به مخازن سدهای پنجگانه استان تهران به ۱۰۶۴ میلیون مترمکعب رسید، گفت: این میزان در مدت مشابه سال آبی گذشته ۱۲۷۰ میلیون مترمکعب بود که حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به بارندگی‌های اخیر در مردادماه و ثبت رکورد جدید به جهت مقدار بارندگی‌ها در مقایسه با متوسط بلندمدت خاطرنشان کرد: از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تاکنون 208.6 میلیمتر بارش در حوزه عملکرد استان تهران به ثبت رسیده است. 
وی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در بالادست سدها اثر افزایشی بر ورودی مخازن سدها گذاشته که این افزایش حدودا معادل 16.5 میلیون مترمکعب بوده و بیشترین میزان تاثیر نیز در حوزه شرق تهران و سد ماملو بوده است، ادامه داد: حجم ذخایر آبی سدهای ماملو، لتیان و لار، در حال حاضر به ترتیب ۶۵، ۴۸ و ۷۵ میلیون مترمکعب است که این حجم در روز مشابه سال گذشته به ترتیب ۹۴، ۵۱ و ۹۷ میلیون مترمکعب بوده است. 
وی درباره حجم ذخیره آب سدهای امیرکبیر و طالقان افزود: حجم ذخایر آبی سدهای مذکور در حال حاضر به ترتیب ۱۱۴ و ۲۴۱ میلیون متر‌مکعب است، در حالی که در روز مشابه سال گذشته، حجم ذخایر آبی این سدها، به ترتیب ۱۴۷ و ۲۵۷ میلیون متر‌مکعب بوده است. 
شهریاری با تاکید بر اینکه تامین آب شرب پایدار برای شهروندان جزو مهم‌ترین اولویت‌های این شرکت است، ادامه داد: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش‌های مختلف مصرف، امری ضروری است و باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد. 
وی گفت: امید است با مدیریت صحیح و تلاش مضاعف خدمتگزاران مردم در صنعت آب و همچنین همراهی عموم شهروندان در رعایت الگوی بهینه مصرف بویژه در روزهای باقیمانده از فصل تابستان، بتوانیم بدون هیچ مشکل و چالشی شرایط مطمئن و پایداری در زمینه تامین آب شرب مورد نیاز شهروندان داشته باشیم.

Page Generated in 0/0061 sec