printlogo


کد خبر: 251790تاریخ: 1401/5/22 00:00
اخبار

راه‌اندازی پویش «مرهم زائر» ویژه اربعین حسینی
رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر از راه‌اندازی پویش «مرهم زائر» ویژه اربعین حسینی خبر داد. وحید سلیمی گفت: هر ساله با آغاز مراسم عزاداری سالار شهیدان بویژه در زمان اربعین، پویش تامین و تجهیزات پزشکی برای زائران اربعین حسینی توسط سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار می‌شود که امسال نیز این پویش تحت عنوان «مرهم زائر» آماده اجرا شده است. رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر ادامه داد:‌ علاقه‌مندان برای شرکت در این مراسم می‌توانند در حد توان خود برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی برای زائران اربعین حسینی کمک کرده و هر مبلغی که توان دارند به شماره حساب ۹۹۹۹۹ یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۵۴۴۹۹۹۹۹۹ نزد بانک ملی ایران واریز کنند. بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، سلیمی ادامه داد: تمام بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خصوصی می‌توانند با ارسال عدد ۴۰ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۴۷ در راستای مسؤولیت اجتماعی خود، ما را در این امر خداپسندانه یاری کنند. 
***
رشد چشمگیر «اهدای عضو» در کشور
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر اهدا و پیوند عضو در 4 ماه ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: بر این اساس شاخص PMP با افزایش نسبت به سال‌های قبل، امسال 12.8 بوده است. 
دکتر امیرحسام علیرضایی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت اهدای عضو در کشور گفت: بر اساس بررسی‌های آماری، تعداد اهدا و پیوند عضو طی 4 ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ افزایش قابل توجهی داشته است به طوری که با ایثارگری و اعلام رضایت خانواده‌های اهداکننده مرگ مغزی و همچنین فعالیت‌های شبانه‌روزی همکاران‌مان در وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی و واحدهای شناسایی و فراهم‌آوری اعضای پیوندی در 4 ماه اول سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۵۶ نفر به اهدای عضو رسیده‌اند. بر این اساس هم شاخص تعداد اهدای عضو در یک میلیون نفر یا PMP با افزایش چشمگیری نسبت به سال‌های قبل، در سال جاری 12.8 بوده است. وی با بیان اینکه در سه ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱ رشد ۲۰ درصدی اهدای عضو را شاهد بوده‌ایم، گفت: در عین حال تیرماه ۱۴۰۱ رشد ۳۰ درصدی اهدای عضو را نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد بودیم به طوری که در تیر امسال ۹۱ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیده‌اند. این در حالی است که در تیرماه سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به ترتیب ۵۴ و ۶۹ نفر از افراد مرگ مغزی به اهدای عضو رسیده‌اند. 
***
دستگیری زورگیران طلا و جواهرات بانوان
رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری ۲ سارق که با تهدید، طلا و جواهرات بانوان را زورگیری می‌کردند خبر داد و گفت: متهمان به 8 فقره سرقت اعتراف کردند. سرهنگ کارآگاه «سیدقاسم موسوی‌فر» افزود: در پی وقوع چند فقره زورگیری از بانوان و سرقت طلا و جواهرات، بررسی موضوع در اختیار تیمی از کارآگاهان پایگاه ششم پلیس آگاهی قرار گرفت. وی ادامه داد: مال باختگان در اظهارات مشابهی مدعی شدند راکب و ترک‌نشین یک دستگاه موتوسیکلت «باکسر» آبی‌رنگ سرقت‌ها را انجام داده‌اند. این مقام انتظامی تصریح کرد: در بررسی صحنه‌های جرم و رصد‌های اطلاعاتی، هویت و مخفیگاه یکی از سارقان حرفه‌ای شناسایی و پس از هماهنگی‌های قضایی متهم در مخفیگاهش دستگیر و در بررسی از این مکان یک رشته دستبند و یک رشته گردنبند مسروقه کشف شد. رئیس پایگاه ششم پلیس آگاهی تهران گفت: متهم به زورگیری از 8 مالباخته با همکاری همدستش اعتراف کرد و در ادامه بررسی‌های پلیس، متهم دیگر پرونده دستگیر و یک قبضه قمه نیز از وی کشف شد. 
***
موکب‌های اربعین ۱۰ تا ۲۳ صفر برپا می‌شوند
معاون مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات از برپایی موکب‌های اربعین از ۱۰ صفر تا ۲۳ صفر خبر داد. یوسف افضلی گفت: اربعین امسال متفاوت از سال‌های گذشته است و با گرمای هوا و شیوع کرونا و گرد و خاک و... مواجه هستیم، لذا تاکید موکب‌ها بر اسکان زائران و تامین آب و وسایل سرمایشی است و موکب‌های اربعین از ۱۰ تا ۲۳ صفر برپا می‌شوند. وی ادامه داد: امسال از اول محرم تا پایان صفر روادید کشور عراق برداشته شده و شرط اعزام به اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح است. معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۵۰ طرح بازسازی را انجام داده‌ایم، افزود: بزرگ‌ترین طرح صحن و شبستان حضرت زهرا(س) در نجف اشرف است که به حرم مطهر حضرت علی(ع) متصل می‌شود و ۲۲ برابر صحن فعلی است. افضلی انجام طرح‌های بازسازی را به همت نذورات مردم ایران دانست و تصریح کرد: با اعلام تولیت حرم امام علی(ع) آماده تحویل بخش زیارتی این صحن هستیم و همه ساخت‌و‌ساز‌ها در اعتاب مقدسه از محل نذورات مردم است؛ البته طی قرارداد با تولیت حرم‌ها، نیروی انسانی و مهندسی و مصالح ساختمانی از ایران تامین می‌شود. معاون ستاد بازسازی عتبات از افزایش ۳۰ درصدی هر ساله نذورات مردمی خبر داد و اضافه کرد: ساخت‌و‌ساز‌ها در اعتاب مقدسه بزرگ‌ترین آثار نظام اسلامی هستند که زمینه را برای زوار به منظور به جا آوردن آداب زیارت فراهم می‌کنند. افضلی با اشاره برگزار نشدن راهپیمایی اربعین طی ۲ سال گذشته، ادامه داد: موکب‌های اربعین در کنار کمک به کادر درمانی، اقدام به راه‌اندازی پویش‌های آبرسانی به نقاط محروم و کمک به دانش‌آموزان بی‌بضاعت کردند. 

Page Generated in 0/0127 sec