printlogo


کد خبر: 251804تاریخ: 1401/5/22 00:00
یک سال آوار برداری
همزمان با نخستین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم رئیسی با سفر به کرمان دور نخست سفرهای استانی را تکمیل کرد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در سی و یکمین سفر استانی دولت سیزدهم راهی کرمان شد تا پرونده دور نخست سفرهای استانی را در کنار مزار سردار مقاومت شهید حاج‌قاسم سلیمانی ببندد. 
به گزارش «وطن‌امروز»، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در حالی روز پنجشنبه در سفری 2 روزه راهی کرمان شد که این روزها مصادف با نخستین سالگرد آغاز به کار دولت سیزدهم است؛ دولتی که در سخت‌ترین شرایط ممکن مدیریت اجرایی کشور را از دولتی تحویل گرفت که بیش از هر چیز به بی‌عملی و مدیریت از راه دور مشهور بود. انزجار عمومی از حسن روحانی و خسارت‌هایی که دولت یازدهم و دوازدهم به زندگی مردم وارد کرده بود باعث شد عموم مردم و حتی افرادی که خرداد سال گذشته به رئیسی رای نداده بودند هم چشم‌انتظار مدیریت جدیدی در امور اجرایی کشور باشند. در این میان رئیسی از همان هفته‌های قبل از آغاز به کار دولت و شرایط انتقالی دولت نیز سعی کرد تعامل مستقیم با مردم و حضور میدانی را به عنوان یکی از سیاست‌های اصولی دولت خود تثبیت کند؛ مساله‌ای که در نهایت با تحسین رهبر حکیم انقلاب نیز مواجه شد و ایشان در نخستین جلسه با هیات دولت جدید «مردمی بودن» و «احیای اعتماد و امید مردم» را به عنوان 2 مورد از مهم‌ترین ماموریت‌های دولت سیزدهم به دولتمردان متذکر شدند. در چنین فضایی هر چند مدیریت مردمی کشور و خیز برای اتخاذ تصمیم‌های دشوار از نخستین روزهای آغاز به کار رئیسی عیان شد اما رئیس‌جمهور تلاش کرد با حضور مستقیم در میان مردمی که خاطره مدیریت ضدمردمی 8 سال ریاست‌جمهوری حسن روحانی آزرده‌خاطرشان کرده بود، ضمن بررسی بسیاری از مشکلات، پیام هم‌مسیری دولت با ملت را به مردم مخابره کند. سفرهای استانی که پیش از این در دوره روحانی تقریبا رها شده بود بار دیگر احیا شد و رئیسی در پایان نخستین سال ریاست‌جمهوری خود به همه استان‌ها حداقل یک بار سفر کرد تا ضمن تعامل مستقیم با مردم، شخصا پیگیر بسیاری از فعالیت‌های دولت در راستای آواربرداری از میراث حسن روحانی باشد. 
در چنین فضایی رئیسی روز پنجشنبه در شرایطی عازم استان کرمان به عنوان سی‌ویکمین مقصد سفرهای استانی دولت شد که پیش از این مشهورترین سفر یک سال اخیر خود را نیز به این استان داشت. بهمن‌ماه سال گذشته و در حین سفر مهم رئیسی به روسیه بود که جیرفت گرفتار سیل و خسارت‌های ناشی از آن شد تا رئیسی پس از بازگشت از مسکو بدون توقف در تهران راهی استان کرمان شده و پیگیر وضعیت امدادرسانی به مردم شود. با این حال سفر دوم رئیسی به کرمان نیز از گزند حوادث طبیعی دور نماند تا حضور رئیس‌جمهور در روستای کروچان با توفان همزمان شود. اما توفان شن نیز رئیسی را از حضور در جمع مردم این روستا منصرف نکرد تا تصاویر حضورش در میان مردم کروچان تبدیل به یک پرتره نمادین از موقعیت دولت سیزدهم در پایان نخستین سال ریاست‌جمهوری سیدابراهیم رئیسی شود. فقدان فاصله و تمایز موقعیت رئیس‌جمهور و مردمی که در مواجهه با توفان شن قرار گرفته‌اند، سیمای خاک گرفته رئیس‌جمهور و در نهایت تعطیل نشدن برنامه شاید مختصرترین المان‌هایی بود که شرایط دولت را در پایان یک سال آواربرداری از میراث روحانی به نمایش می‌گذاشت. 
 
* گام‌های دولت برای رشد اقتصادی و تسهیل تعاملات تجاری خارجی
رئیس‌جمهور روز پنجشنبه در بدو ورود به استان کرمان در جمع خبرنگاران با تشریح ظرفیت‌های این استان در حوزه‌هایی چون کشاورزی، باغداری، معادن، مراکز متعدد علمی و نیروی انسانی کارآمد و جوان، گفت: کرمان را باید بهشت معادن ایران نامگذاری کرد. این استان همچنین ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای نیز در عرصه گردشگری دارد و از همه این ظرفیت‌ها مهم‌تر نیروی انسانی کارآمد، جوان و تحصیلکرده و وجود حدود ۱۰۰ مرکز دانشگاهی، آموزش عالی و تربیت نیروی انسانی در استان است. رئیسی تاکید کرد: با وجود ظرفیت‌های متنوع، بیکاری در کرمان معنا و مفهوم ندارد و فقر و محرومیتی که امروز در استان، بویژه در جنوب استان شاهد آن هستیم، زیبنده کرمان نیست. 
رئیس‌جمهور در ادامه در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان با تاکید بر باور مبنایی دولت سیزدهم به توان و ظرفیت‌های داخلی کشور، برخی کاستی‌های موجود در روند رشد و توسعه کشور در ادوار گذشته را متاثر از امید به بیگانگان دانست و گفت: در دولت مردمی معتقدیم که با تکیه بر داشته‌های خودمان می‌توانیم کشور را به بهترین نحو بسازیم. هر جا به داشته‌های خودمان تکیه کردیم، موفق بوده‌ایم. وی با بیان اینکه هیچ کس حق ندارد روند رشد و پیشرفت کشور را به هر دلیلی متوقف کند، افزود: راه تسریع پیشرفت کشور رفع موانع در داخل و تسهیل تعاملات و تبادلات با کشورهای همسایه و دوست است که دولت مردمی در این مسیر گام‌های موفقی برداشته است. 
 
* پیگیری مصوبات در دور دوم سفرهای استانی
حضور در اجتماع مردم کرمان برنامه بعدی رئیس‌جمهور در روز پنجشنبه بود. رئیسی در این دیدار با بیان اینکه اجازه ندادیم دولت گرفتار حاشیه‌ها شود، تصریح کرد: برخی سعی کردند دولت را به حاشیه‌ها بکشانند، لکن بنده به عنوان خدمتگزار به دولتمردان تأکید کردم به هیچ عنوان گرفتار حاشیه‌ها نشوید و تنها به متن بپردازید. وی با اشاره به تلاش‌های دولت مردمی در دور اول سفرهای استانی برای حل مشکلات مردم، از پایان یافتن این دور از سفرها در کرمان خبر داد و گفت: پس از مدت کوتاهی دور دوم سفرهای استانی برای پیگیری مصوبات قبلی و برداشتن گام‌های بعدی جهت رفع مشکلات استان‌ها آغاز خواهد شد. 
رئیس‌جمهور صبح جمعه خود را با حضور بر مزار سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در گلزار شهدای کرمان آغاز کرد و پس از آن با حضور در روستای محروم تنگ‌شاه و شنیدن مشکلات مردم برنامه‌های خود را پی گرفت. در ادامه برنامه‌های سفر دولتمردان به کرمان، رئیسی راهی روستای کروچان از توابع زهکلوت در جنوب استان کرمان شد. رئیسی زمستان سال گذشته نیز پس از اطلاع از وقوع سیل در این منطقه، بلافاصله بعد از بازگشت از سفر به روسیه عازم مناطق سیل‌زده جنوب کرمان شده بود اما به دلیل نامساعد بودن وضعیت هوا موفق به بازدید از منطقه جازموریان و توابع آن نشده بود. روز گذشته اما با وجود وزش بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و وقوع توفان شن در مناطق جنوبی کرمان، رئیسی پس از بازدید هوایی از منطقه، در جمع مردم روستای سیل‌زده کروچان از توابع زهکلوت حضور یافت و ضمن دیدار و گفت‌وگو با مردم این روستا و آگاهی یافتن از مسائل و مشکلات آنان، دستوراتی برای جبران خسارات ناشی از سیل، تامین خدمات عمومی و بهداشتی و بازسازی راه‌های دسترسی به روستا صادر کرد. 
 
* وقتی در اجتماعات مردمی هستم احساس خستگی نمی‌کنم
رئیسی در ادامه با حضور در جمع مردم جیرفت با تاکید بر ضرورت حضور میدانی دولتمردان برای غلبه بر مشکلات مزمن کشور، گفت: لذت من با مردم و در میان مردم بودن، گوش سپردن به سخنان و رفع دغدغه‌های آنان است. لذت‌بخش‌ترین لحظات زندگی‌ام زمانی است که احساس کنم گره‌ای از زندگی مردم گشوده شده است. وی با اشاره به سفر قبلی خود به جیرفت که برای کمک به سیل‌زدگان این منطقه بود، گفت: تهدید سیلاب باید با روش‌های علمی کنترل و تبدیل به فرصتی برای رونق کشاورزی شود. یک راهکار مهم در این منطقه احداث سدی است که ساخت آن در این منطقه مدت‌ زیادی با عنوان سد جیرفت یا بند خرم مطرح است اما اجرایی نشده است. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه سیلاب، کشاورزی و زندگی مردم را در منطقه جازموریان به خطر می‌اندازد، تصریح کرد: با توجه به تجارب گذشته درست نیست که یک بار دیگر سیل و خسارت آن را تجربه کنیم. روشن است اینجا باید سیل‌بند و سد ایجاد شود و اقداماتی صورت گیرد تا مردم دیگر نگران سیل نباشند. بر همین اساس اجرای این سد جزو مصوبات سفر استانی قرار خواهد گرفت و تاکید کرده‌ام مراحل اجرایی آن هر چه سریع‌تر آغاز شود و ان‌شاءالله در مدت ۱,۵ سال آینده حتما به نتیجه برسد. 
رئیس‌جمهور در ادامه با حضور در جمع مردم بم با بیان اینکه بم منطقه‌ای کشاورزی و مولد در کشور است، خاطرنشان کرد: نخل‌های بم زبانزد همه است و همه مردم ایران محصولات کشاورزی این شهرستان را به عنوان محصولاتی ممتاز می‌شناسند. رئیسی با بیان اینکه باورمان این است که کارها باید به دست مردم انجام گیرد، افزود: حمایت از بخش خصوصی، ضامن توسعه نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور است. دولت اهتمام جدی دارد که با توانمندسازی بخش‌ خصوصی و بخش‌های مردمی اقتصاد، بویژه در حوزه کشاورزی، گام‌های موثری در حوزه مردمی‌سازی اقتصاد و رونق اقتصاد ملی بردارد.

Page Generated in 0/0085 sec