printlogo


کد خبر: 251805تاریخ: 1401/5/22 00:00
چاقو در گردن سلمان رشدی

سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب «آیات شیطانی» که به ساحت پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) اهانت کرده بود، شب گذشته [به وقت تهران] هنگامی که در مرکز «چتوکوآ» در غرب نیویورک قصد سخنرانی داشت، «مورد حمله» قرار گرفت. خبرگزاری «سی‌ان‌ان» از قول خبرنگار آسوشیتدپرس که شاهد این صحنه بود نوشت «مردی روی صحنه دیده شد که قبل از سخنرانی وی با مشت و چاقو به او ضربه زد». بر اساس گفته‌های خبرنگار آسوشیتدپرس، «هنگامی که یک سخنران مشغول معرفی سلمان رشدی در موسسه چتوکوآ بوده است، یک مرد به صحنه حمله می‌برد و به سلمان رشدی مشت و چاقو می‌زند». تصاویر منتشر شده از این صحنه و همچنین صحنه انتقال رشدی مرتد به بیمارستان حاکی از آن است که او از ناحیه گردن مورد حمله قرار گرفته و دچار خونریزی شده است. رشدی پس از متحمل شدن ضربات چاقو، بلافاصله با بالگرد به بیمارستان منتقل شد. همچنین تصویر منتشر شده از فرد مهاجم نشان می‌دهد او یک مرد جوان است. آسوشیتدپرس به نقل از خبرنگارش اعلام کرد وی شاهد بود که مردی روی صحنه در مرکز «چتوکوآ» با رشدی روبه‌رو شد و شروع به مشت زدن یا زدن 10 تا 15 ضربه چاقو به او در زمان کوتاه کرد.  آسوشیتدپرس همچنین از قول شاهدان عینی نوشت فرد حمله‌کننده به سلمان رشدی نزدیک به 20 ثانیه به او ضربه ‌زده است. ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شده است نشان می‌دهد حاضران در صحنه به سرعت به سمت محل حادثه حرکت می‌کنند. 
پلیس نیویورک نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «ساعت ۱۱ صبح ۱۲ آگوست ۲۰۲۲ یک مظنون به سمت تریبون دوید و به رشدی و مصاحبه‌کننده حمله‌ور شد». بیانیه پلیس نیویورک در ادامه آورده است: «سلمان رشدی از ناحیه گردن مجروح و توسط هلیکوپتر به بیمارستان منتقل شد. ضارب هم در بازداشت پلیس است». «کتی هوچول» فرماندار نیویورک ساعتی پس از حمله به رشدی گفت: سلمان رشدی پس از اصابت چاقو به گردنش، هنوز زنده است. 
یک ساعت پس از انتشار خبر حمله به این نویسنده مرتد، دیلی میل گزارش داد رشدی بین 10 تا 15 ضربه چاقو خورده است. سلمان رشدی 75 ساله 35 سال قبل بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» مصادف با سال ۱۳۶۷ هجری شمسی خشم مسلمانان را برانگیخت. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی رو آورده بود.  گفته می‌شود در نخستین ماه‌های پس از انتشار آیات شیطانی و بالاگرفتن اعتراضات مسلمانان به محتوای ضد دینی آن، سلمان رشدی در طول یک ماه بیش از 15 بار محل سکونت خود را تغییر داد. دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود با صرف هزینه‌های فراوان مسؤولیت حفاظت از جان او را به عهده گرفته بود. وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته این نویسنده انگلیسی-‌هندی در آمریکا زندگی می‌کند و از مدت‌ها پیش تحت حفاظت قرار داشت. انگلیس سال ۲۰۰۷ به سلمان رشدی جایزه داد که این اعتراض مسلمانان در سراسر جهان را به همراه داشت.

Page Generated in 0/0044 sec