printlogo


کد خبر: 251809تاریخ: 1401/5/22 00:00
دور دنیا

تداوم آتش‌سوزی‌های گسترده در فرانسه
بسیاری از کشورهای اروپایی برای مقابله با آتش‌سوزی‌های گسترده در فرانسه که همچنان زبانه می‌کشد به این مناطق نیرو و تجهیزات اعزام می‌کنند. «دویچه وله» آلمان در مطلبی به تداوم آتش‌سوزی‌های جنگلی در فرانسه پرداخت و نوشت: بسیاری از آتش‌سوزی‌های بزرگ در فرانسه به دلیل گرما و خشکسالی شدید هنوز خاموش نشده‌اند. حالا فرانسه حداقل از طرف ۶ کشور دیگر اتحادیه اروپایی برای مقابله با این بحران حمایت می‌شود. در ادامه این گزارش آمده است: فرانسه همچنان درگیر چندین آتش‌سوزی جنگلی است و اکنون از دیگر کشورهای اروپایی کمک دریافت می‌کند. اتحادیه اروپایی ۴ هواپیمای آتش‌نشانی از یونان و سوئد به مناطق آتش‌سوزی این کشور اعزام کرده است. لهستان نیز از اعزام 146 نیروی کمک اضطراری به جنوب فرانسه خبر داد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هم با تمجید از همبستگی کشورهای اروپایی، در این باره گفت که رومانی و اتریش نیز حمایت از فرانسه برای مقابله با این بحران را متعهد شده‌اند. به نوشته تارنمای گاردین لندن، در پی آتش‌سوزی گسترده بیش از ۱۵هزار هکتار مناطق جنگی در ژیروند واقع در جنوب غربی فرانسه مردم ساکن این مناطق مجبور به تخلیه منازل خود شده‌اند. مقامات محلی می‌گویند بیش از ۶ هزار نفر از مردم منطقه مجبور به تخلیه شهرها شدند. دولت فرانسه بعدازظهر چهارشنبه گذشته تعداد آتش‌نشانان را به ۲ برابر افزایش داد. 
***
حمله مجدد به بزرگ‌ترین نیروگاه اتمی اروپا
نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد حملات کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به سمت فاجعه‌ای مشابه «چرنوبیل» سوق می‌دهد. به گزارش نووستی، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان گفت: حملات جنایتکارانه کی‌یف به سایت‌های هسته‌ای، جهان را به آستانه یک فاجعه هسته‌ای می‌برد که از نظر گستره با چرنوبیل قابل مقایسه است. وی به بمباران مکرر نیروگاه اتمی زاپروژیا توسط نیروهای کی‌یف در روزهای اخیر اشاره کرد. نبنزیا همچنین تاکید کرد که روسیه درباره اوکراین در معرض جنگ دروغ قرار گرفته است. وی گفت: امروز هیچ یک از کشورهای غربی جرأت نکردند اعتراف کنند که نیروهای اوکراینی در حال بمباران ایستگاه اتمی زاپروژیا هستند. به ادعای آنها، ما تنها طرفی هستیم که خطرات را ایجاد کرده‌ایم، درباره بمباران ایستگاه توسط نیروهای اوکراینی چطور؟ این یک منطق غیرواقعی و اشتباه است اما ما به آن عادت کرده‌ایم، همان‌طور که نیم سال است شاهد جنگ انتشار اطلاعات نادرست علیه خود و جنگ دروغ هستیم. وی خاطرنشان کرد که کشورهای غربی تاکتیک‌های خود را حین گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف مربوط به اوکراین دارند و تلاش می‌کنند تا روسیه را مسؤول هر آنچه در منطقه جنگی رخ می‌دهد، معرفی کنند. وزارت دفاع روسیه پیش‌تر اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با بمباران سایت‌های زیرساختی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، اقدام جدیدی تحت عنوان «تروریسم هسته‌ای» انجام داده است.  
***
عملیات انتحاری در جده  و کشته و زخمی شدن 4 نفر
عربستان سعودی از عملیات انتحاری یک فرد در جده و زخمی شدن ۳ نفر از نیروهای امنیتی خبر داد. سخنگوی ریاست امنیت دولت عربستان سعودی با اشاره به اعلام اسامی 9 فرد تحت تعقیب امنیتی افزود که نیروهای امنیتی چهارشنبه‌شب گذشته یک نفر از این افراد به نام «عبدالله بن زاید عبدالرحمن البکری الشهری» را در حی السامر واقع در استان جده تحت تعقیب قرار دادند. بنا بر گزارش خبرگزاری عربستان (واس)، نامبرده در حین تعقیب توسط نیروهای امنیتی عربستان، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد که باعث کشته شدن وی شد و همچنین یک تبعه پاکستانی و ۳ نیروی امنیتی نیز زخمی شده و برای درمان به بیمارستان منتقل شدند. ریاست امنیت دولت عربستان سعودی همچنین بر عزم خود برای تعقیب تمام کسانی که امنیت و ثبات این کشور و شهروندان آن را به خطر می‌اندازند، تأکید کرد. در همین ارتباط وزارت کشور عربستان سعودی فهرست اسامی 9 نفر از افراد تحت تعقیب را که در انفجار مسجد الطواری در أبها واقع در منطقه عسیر دست داشتند، منتشر کرد. در بیانیه وزارت کشور عربستان آمده است این افراد با یک باند تروریستی در حی المونسیه در شهر ریاض و باند دیگری در استان ضرما ارتباط داشته‌اند. وزارت کشور عربستان همچنین از تمام شهروندان خود خواسته است در صورت داشتن اطلاعاتی از این افراد به این وزارتخانه یا نزدیک‌ترین نهاد امنیتی اطلاع داده و در صورت دستگیری فرد تحت تعقیب جایزه‌ای به مبلغ یک میلیون ریال سعودی دریافت کنند.
***
توصیه چین به نانسی پلوسی: 
به افغانستان، عراق، سوریه و لیبی هم سر بزن!
سخنگوی وزارت خارجه چین با انتقاد از سفر نانسی پلوسی به تایوان، گفت بهتر است رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به افغانستان، عراق، سوریه و لیبی هم سفر کرده و از کشتار مردم بی‌گناه این کشورها به دست سربازان آمریکایی عذرخواهی کند. به گزارش خبرگزاری تاس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: اگر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا آنقدر به دموکراسی و حقوق بشر اهمیت می‌دهد، بهتر است به افغانستان، عراق، سوریه و لیبی برود تا برای کشتار صدها هزار غیرنظامی به دست ارتش آمریکا ابراز ندامت کند. او همچنین می‌تواند به این کشورها وعده دهد که وحشی‌گری‌های مشابهی که ناشی از نقض منشور ملل متحد و هنجارهای قوانین بین‌المللی است، دیگر تکرار نخواهد شد. ونبین سفر نانسی پلوسی به تایوان را «یک تحریک عمده سیاسی» دانست که سیاست چین واحد و مفاد ۳ ماده بیانیه مشترک چین و آمریکا را نقض می‌کند. او گفت: سفر پلوسی هیچ ربطی به دموکراسی نداشت. این صرفا یک ترفند سیاسی بود که با خواسته 1.4 میلیارد شهروند چینی از جمله هموطنان ما در تایوان مغایرت داشت.

Page Generated in 0/0189 sec