printlogo


کد خبر: 251810تاریخ: 1401/5/22 00:00
درباره مادر شهید ابراهیم نابلسی که نشان داد زنان فلسطینی مقاومت را به فرزندان‌شان آموزش می‌‌دهند
قهرمان مادر قهرمان

محمدعلی حسن‌نیا*: گروه بین‌الملل: شهادت «ابراهیم نابلسی» از فرماندهان گردان‌های شهدای الاقصی در کرانه باختری باعث بیداری و ایجاد خشم دوچندان مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی شد اما واکنش مادر این شهید به شهادت او، چهره خندان‌ وی در تشییع پیکر فرزندش و نیز صحبت‌های او پس از شهادت فرزندش، از او یک قهرمان جدید ساخت و  سبب ایجاد یک فضای ضداسرائیلی در بین مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت در این کشور شد.

* فلسطین نسل به نسل تا آزادی قدس
برآیند اتفاقات پس از شهادت ابراهیم نابلسی و بازخوردهای افکار عمومی از رفتار مادر شهید در اتمسفر اجتماعی و سیاسی کشورهای عربی و مسلمان این واقعیت را آشکار ساخت که حق‌طلبی و «مبارزه برای آزادسازی قدس» ماهیت سبک زندگی فلسطینی‌ها و نیروهای جریان مقاومت است. اکنون و بیش از نیم قرن پس از ادعای گلدا مئیر، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در دهه 70 میلادی که درباره مقاومت فلسطین و جنایات صهیونیست‌ها مدعی شده بود «بزرگسالان (فلسطینی‌ها) می‌میرند و جوان‌ها (ی آنها) خاطرات (مبارزه) را فراموش می‌کنند»، حقیقت صحنه فلسطین تداوم و ظهور نسلی از فلسطینی‌های مقاومت است که به واقع وحشت را به جان صهیونیست‌ها انداخته است. به عنوان نمونه شهید نابلسی و 2 همرزم شهید دیگر او در حالی در راه آرمان فلسطین به شهادت رسیدند که هنوز وارد دهه سوم زندگی‌شان نشده بودند. همچنین مادر شهید نیز کمتر از 5 دهه از عمر خود را سپری کرده است. این موضوع حاکی از زنده بودن روحیه مقاومت در برابر صهیونیست‌ها برای دهه‌هاست. در این بین آنچه منجر به ظهور این قدرت و امکان تداوم این مبارزه شده، شکل‌گیری جبهه مقاومت و فراهم آوردن امکان مبارزه با سلاح‌های مقاومت برای همه ساکنان کرانه باختری و غزه در 2 دهه گذشته است. امتداد جریان مقاومت فلسطین خارج از مرزهای سرزمینی و همبستگی چهره‌های مقاومت فارغ از ملیت و مذهب، چنانکه مادر شهید نابلسی در بخشی از پیام خود به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان درود و سلام فرستاده نشان می‌دهد جریان مقاومت همبستگی خود را حفظ و نسل به نسل مبارزه در راه «آرمان فلسطین» را ترویج می‌دهد. 
 نظامیان رژیم صهیونیستی سه‌شنبه هفته گذشته با یورش به خانه‌ای در شهر قدیمی نابلس در کرانه باختری، «ابراهیم النابلسی» از اعضای گردان‌های شهدای الاقصی - شاخه نظامی جنبش فتح - و ۲ همراه وی را به شهادت رساندند. از نکات بسیار مهم و اثرگذار در شهادت این فرمانده مقاومت این بود که او تا آخرین لحظه مبارزه کرد. او در صوتی که لحظاتی قبل از شهادتش از طریق فضای مجازی منتشر کرد از تمام طرفداران مقاومت و مردم فلسطین درخواست کرد سلاح برای مقابله با اسرائیل را کنار نگذارند. وی در این فایل صوتی می‌گوید: «من شهید خواهم شد، مادرم! دوستت دارم، پس از من از وطن دفاع کنید، من محاصره شده‌ام و رایحه شهادت را استشمام می‌کنم، من به شما وصیت می‌کنم هیچ کس اسلحه‌اش را زمین نگذارد». چند ماه پیش، مطبوعات عبری با انتشار تصویری از نابلسی، او را «صاحب 9 جان» توصیف کردند و نوشتند: «این فرد تحت تعقیب که هیچ کس قادر به ترور او نیست کیست؟ ابراهیم النابلسی کیست؟» اما در کنار همه این موضوعات و شهادت ابراهیم نابلسی با آن چهره جوان و پرشورش، نحوه مواجهه مادر این شهید با پیکر بی‌جان فرزندش واکنش‌های زیادی داشت. مادر شهید نابلسی هنگام تشییع فرزندنش می‌خندید و خوشحال بود. مادر شهید النابلسی در این مراسم گفت: ابراهیم نمرده است، بلکه امروز صد ابراهیم در اینجا حضور دارند. همه شما فرزند من و ابراهیم هستید. ابراهیم پیروز شد. خداوند را شکر می‌کنیم. خداوند او را با شهدا محشور و مشمول رحمت خودش کند. وی افزود: بار الهی! او را از گناهان و خطا‌ها پاک کن، همانطور که یک لباس سفید از کثیفی‌ها پاک می‌شود. بار الهی! او را در پناه خودت جای بده. بار الهی! جگرگوشه‌ام را به تو می‌سپارم. بار الهی! امانتی را که به من داده بودی بازمی‌گردانم. بار الهی! او را وارد بهشت کن. بار الهی! از او و از من راضی باش. فلسطینی‌ها هم برای شهید نابلسی و خانواده او کم نگذاشتند. رسمی در جهان عرب وجود دارد که در فلسطین بسیار مشهودتر است. در این رسم زنان و دختران فلسطینی با شعار «یا‌ أم... نیالک یا ریت أمی بدالک‌ أم الشهید احنا کلنا أولادک» (من آرزو دارم جای تو مادر شهید باشم، ما همه فرزندان تو هستیم) به خانه مادر شهید می‌روند. شهادت ابراهیم نابلسی و واکنش مادر وی به شهادت ابراهیم سبب شد تا موضوع جهاد و شهادت جوانان فلسطینی پررنگ شود. مادر شهید نابلسی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المنار هم با تشکر از مقاومت و حزب‌الله لبنان در حمایت از شهدای فلسطین درباره نقش سیدحسن نصرالله هم گفت: «به دبیرکل حزب‌الله لبنان و شخص سیدحسن نصرالله درود و تحیت می‌فرستم که از ما حمایت می‌کند». 
 
* بازخورد رفتار مادر شهید نابلسی در شبکه‌های اجتماعی
رفتار مادر شهید ابراهیم نابلسی بعد از شهادت فرزندش سبب واکنش مثبت کاربران فضای مجازی در جهان عرب و اسلام به وی شد. یک کاربر به نام «جمال القسمی» در توئیتی نوشت: این مادر شهید ابراهیم النابلسی است که از شهادت فرزندش خندان است، ابراهیم پیروز شد و همه شما ابراهیم هستید. سلام خدا بر مادر شهید ابراهیم نابلسی! از سوی دیگر مادر شهید ابراهیم نابلسی به تأسی از فرزندش که در تشییع پیکر دیگر شهدای فلسطین با اسلحه حضور می‌یافت با اسلحه در مراسم تشییع فرزندش حضور پیدا کرد که این موضوع هم با تشویق کاربران فلسطینی همراه بود. شبکه الجزیره در گفت‌وگویی که با مادر شهید ابراهیم نابلسی داشت از او می‌پرسد آیا پیامی به صهیونیست‌ها داری؟ او می‌گوید: پیام من این است که همه ما ابراهیم هستیم و من خوشحالم که فرزندم در برابر نیروهای اشغالگر قدس مبارزه کرده و شهید شده است. همین رفتارشناسی مادر شهید ابراهیم نابلسی باعث شد که یکی از کاربران فضای مجازی در عراق با انتشار عکسی از مادران شهیدان فلسطینی که بعد از شهادت فرزندشان پیکر آنها را تشییع می‌کنند، بنویسد که «ام ابراهیم» با همه آنها فرق دارد. او مادری است که شیر پرورش داده است. از طرف دیگر شهید نابلسی 19 ساله در کنار دوستان خود، حسین طه 16 ساله و اسلام صبوح 18 شهید شد که نشان‌دهنده آن است که نسل مبارز در فلسطینی‌ها از بین نرفته است و همچنان زنده مانده و خواهد بود. اسماعیل هنیه، رهبر حماس نیز در تماس تلفنی با مادر شهید ابراهیم نابلسی از صبر و استقامت وی تشکر کرد. همه این موارد نشان‌دهنده ایجاد یک الگوی بزرگ از این مادر بعد از شهادت پسرش است.
 
* انتقاد پدر نابلسی از سازش با اسرائیل
پدر شهید ابراهیم النابلسی، فرمانده گردان‌های شهدای الاقصی نیز که در حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، با انتقاد از فرآیند سازش، از جوانان فلسطینی خواست راه شهدا را ادامه دهند. وی پس از تشییع پیکر فرزند شهیدش گفت: ابراهیم تحت تعقیب اسرائیلی‌ها قرار نداشت، بلکه در واقع آنها را تعقیب می‌کرد. هر بار که می‌شنید ارتش اسرائیل به اینجا آمده است با آن درگیر می‌شد. خدا را شکر می‌کنم. او در درگیری با اشغالگران شهید شد و خدا را شکر می‌کنیم که چنین قضا و قدری داشت. پیام من برای این نسل نوظهور آن است که میراث شهدا را حفظ کنید. 
 
* پسران افسران تشکیلات خودگردان به مبارزه مسلحانه می‌پیوندند
کانال 12 رژیم صهیونیستی با اشاره به تحولات اخیر در کرانه باختری و عملیات‌های اخیر از سوی جوانان فلسطینی گزارش داد: «الگوی جدیدی در کرانه باختری اشغالی زنگ خطر را به صدا درآورده است؛ فرزندان افسران ارشد تشکیلات خودگردان فلسطین علیه اسرائیل اسلحه به دست می‌گیرند». این گزارش می‌افزاید: «ابراهیم النابلسی 19 ساله که روز سه‌شنبه(هفته گذشته) توسط نیروهای اسرائیلی در نابلس کشته شد، فرزند یک سرهنگ در دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین و پس از مرگ نابلسی که خشم گسترده فلسطینیان را برانگیخت، پدرش از نسل جوان خواست راه پسرش را دنبال کنند و به مقاومت علیه اشغالگران بپیوندند». در ادامه گزارش آمده است: «این نخستین‌بار نیست که پسر یکی از اعضای ارشد دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان حملاتی را علیه اهداف اسرائیل انجام می‌دهد. در ماه آوریل، رعد حازم از جنین ۳ اسرائیلی را در تیراندازی در مرکز شهر تل آویو کشت و سپس توسط نیروهای اسرائیلی به ضرب گلوله کشته شد. پدر او، فتحی حازم، یکی از اعضای سابق نیروی امنیتی خودگردان، به طور علنی از پسرش و دیگر مبارزان جوان مسلح در شهر شمالی کرانه باختری حمایت کرد». پایگاه میدل ایست آی در این رابطه نوشت: «اوحد همو» خبرنگار کانال 12 در امور فلسطین، گفت «الگوی نگران‌کننده‌ای از این موارد ظاهر می‌شود. از یک سو والدینی هستند که بخشی از نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان هستند و از سوی دیگر فرزندان آنها راه مبارزه مسلحانه را انتخاب می‌کنند».
* کارشناس مسائل غرب آسیا
***
    شهادت ۱۳۲ فلسطینی تنها در ۸ ماه     
آمارهای رسمی نشان می‌دهد آغاز سال جاری میلادی تاکنون ۱۳۲ شهروند فلسطینی در جنایت‌های اشغالگران صهیونیست در مناطق مختلف کرانه باختری و نوار غزه به شهادت رسیده‌اند. در همین راستا پایگاه خبری العهد نوشت آمارهای رسمی وزارت بهداشت فلسطین از افزایش شمار شهدای فلسطینی به ۱۳۲ نفر از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حکایت دارد که از این تعداد، ۸۲ نفر از اهالی کرانه باختری و ۵۰ نفر از اهالی نوار غزه هستند. براساس این آمارها، کوچک‌ترین شهید فلسطینی یک کودک ۴ ساله اهل غزه به نام «جمیل نجم» است که در جریان تجاوزگری ۳ روزه اخیر رژیم اسرائیل به نوار غزه به شهادت رسید. «عمر عبدالمجید سعد» ۸۰ ساله نیز سالخورده‌ترین شهروند فلسطینی بود که در جنایت صهیونیست‌ها در استان رام‌الله در کرانه باختری شهید شد. رژیم صهیونیستی در تجاوز نظامی ۳ روزه اخیر خود به نوار غزه ۴۷ شهروند فلسطینی از جمله ۱۵ کودک را شهید و بیش از ۳۶۰ نفر دیگر از جمله نزدیک به یکصد کودک و نوجوان را زخمی کرد. 
 

Page Generated in 0/0079 sec