printlogo


کد خبر: 251813تاریخ: 1401/5/22 00:00
تظاهرات حامیان «چارچوب هماهنگی» در اطراف منطقه سبز

عصر دیروز در پی فراخوان چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، حامیان این کمیته با چندین اتوبوس از سمت جنوب منطقه سبز خود را به نزدیکی پل معلق رساندند. وبگاه «بغداد الیوم»، از استقرار گسترده نیروهای امنیتی عراق در منطقه سبز بغداد به منظور ممانعت از ورود حامیان چارچوب هماهنگی به این منطقه خبر داد. بر اساس این گزارش، ده‌ها اتوبوس حامیان چارچوب هماهنگی را در نزدیکی پل «الحسین» در مجاورت پل معلق پیاده کردند. کانال «صابرین‌نیوز» نیز با انتشار تصاویری از حرکت اعضا و حامیان حزب الدعوه الاسلامیه و هواداران سید عمار الحکیم به سمت محل تظاهرات حامیان چارچوب هماهنگی در اطراف منطقه سبز و پل معلق خبر داد. همچنین طرفداران چارچوب هماهنگی در دیگر نقاط عراق بویژه بصره و موصل نیز به خیابان‌ها آمدند. پنجشنبه گذشته کمیته موسوم به «سازماندهی تظاهرات برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی عراق» نزدیک به چارچوب هماهنگی، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود تظاهرات مردمی «الشعب یحمی الدوله» (ملت از دولت حمایت می‌کند) رأس ساعت ۱۷ (به وقت محلی) روز جمعه در کنار منطقه سبز بغداد برگزار خواهد شد. بنا بر گزارش شبکه الجزیره، سخنگوی کمیته سازماندهی تظاهرات چارچوب هماهنگی با اشاره به اینکه عراق متعلق به همه است، خواستار برگزاری فوری جلسات پارلمان شد. 
در این تظاهرات قشرهای مختلف مردم عراق حضور داشتند اما به نسبت تجمعات گذشته، حضور بانوان عراقی با شعار «حمایت از قانون» چشمگیرتر بود. همچنین شخصیت‌های مختلف سیاسی و دینی عراق نیز در این تظاهرات حضور داشتند که در گفت‌و‌گو با تظاهرات‌کنندگان می‌گفتند برای حمایت از قانون اساسی و حفظ دستاوردها آمده‌اند و آنها را دعوت به برگزاری مسالمت‌آمیز و به دور از تنش تظاهرات می‌کردند. 
در بیانیه روز پنجشنبه این کمیته آمده است: با ایمان به ضرورت حمایت از گام‌های قانونی برای دفاع از نهادهای حکومتی قضایی و قانون‌گذاری و با هدف تسریع در تشکیل دولت خدمت‌رسان ملی با اختیارات کامل در تلاش برای مواجهه با بحران‌ها و چالش‌ها بویژه بحران آب، برق و گرانی که بر دوش شهروندان عراقی سنگینی می‌کند و برای حفظ دستاوردهای ملی که ضامن زندگی عراقی‌ها و امنیت آنهاست و منع انواع آشوب‌ها و تلاش‌ها در راستای اخلال در ثبات داخلی، از شهروندان عراقی برای مشارکت فعال در تظاهرات «ملت از دولت حمایت می‌کند» در کنار دیوارهای منطقه سبز (بغداد) دعوت می‌کنیم. در مقابل تظاهرات حامیان جریان صدر نیز مقابل پارلمان عراق و دیگر نقاط این کشور از جمله الناصریه، بابل و بصره برگزار شد. در این تظاهرات صدری‌ها، درخواست‌ها (شکوائیه‌هایی) از سوی معترضان، تکمیل و از مسیر قانونی، تحویل مقامات قضایی شد. این شکوائیه‌ها در واقع برای انحلال پارلمان از طریق طرح شکایت به امضا رسید. پیش‌تر مقتدا صدر، رهبر جریان صدر عراق از رئیس دستگاه قضایی این کشور خواسته بود حداکثر تا پایان هفته آینده مجلس را منحل اعلام کند. امیدها در کشور عراق پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری زنده شد و در حالی که پارلمان نیز خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد. 
 

Page Generated in 0/0062 sec