printlogo


کد خبر: 251818تاریخ: 1401/5/23 00:00
نشر ققنوس منتشر کرد
اشعار عامه‌پسند در «بحر طویل»

کتاب «بحرطویل عامیانه و بحر طویل‌سرایان» از تازه‌های نشر ققنوس می‌تواند برای پژوهشگران حوزه‌های تاریخ ادبیات و قالب‌های شعری به عنوان منبع مورد استفاده قرار گیرد. به گزارش «وطن‌امروز»، کتاب بحرطویل عامیانه و بحر طویل‌سرایان، نوشته زنده‌یاد حسن ذوالفقاری و مسلم نادعلی‌زاده توسط انتشارات ققنوس، در ۵۵۲ صفحه و با تیراژ ۷۷۰، مرداد ۱۴۰۱ به قیمت ۲۴۰ هزار تومان منتشر شد. 
موضوع این کتاب بحرطویل عامیانه فارسی است و نه بحرطویل عروضی. این گونه شعری از برساخته‌های شاعران عامه‌سرا و موردپسند مردم است. به گفته ذوالفقاری در مقدمه کتاب، بحرطویل‌های این مجموعه تنها قطره‌ای از دریا است و اندکی از بسیار، زیرا کوشیده شده از نمونه‌های این قالب کمتر شناخته‌شده به‌گزینی انجام شود. در نتیجه ۱۰۰ قطعه انتخاب شده ‌است که مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته‌اند. 
او علت توجه به این موضوع را علاوه بر علاقه به این حوزه، لذت حاصل از شنیدن قطعاتی از این بحرطویل‌ها اعلام کرد. این کتاب ۲ بخش کلی دارد.  بخش نخست درآمدی بر بحرطویل عامیانه و بخش دوم بحرطویل‌سرایان نام گرفته‌ است. 
علت اصلی نام‌گذاری این گونه به بحرطویل افزونی ارکان و طویل‌تر شدن آن از حد معمول و جنبه‌های ادبی بحرطویل شامل طنزپردازی، سجع‌پردازی، موازنه و ترصیع، پی‌آوری صفات، مراعات نظیر، تلمیح، تضاد، جناس، ملمع‌گویی، تضمین و استقبال، تشبیب، نسیب و تغزل، تشبیه و استعاره، اغراق و واج‌آرایی است. 

Page Generated in 0/0052 sec