printlogo


کد خبر: 251824تاریخ: 1401/5/23 00:00
دور دنیا

علاوی: جلسه پارلمان باید در هر کجای عراق برگزار شود
«ایاد علاوی» نخست‌وزیر اسبق عراق روز جمعه خواستار برگزاری جلسه پارلمان در هر کجای این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل کابینه جدید شد. وی تاکید کرد انتخاب رئیس‌جمهور و تشکیل کابینه جدید راه را برای برگزاری انتخابات زودهنگام با قانون انتخابات عادلانه هموار می‌کند، در غیر این صورت وضعیت بدتر خواهد شد و نتایج بسیار وخیمى حاصل خواهد شد. امیدها در کشور عراق پس از ۱۰ ماه با معرفی «محمد شیاع السودانی» به عنوان نامزد منصب نخست‌وزیری زنده شد و در حالی که پارلمان خود را برای انتخاب رئیس‌جمهور و معاون اول رئیس پارلمان آماده می‌کرد، تظاهرات حامیان جریان صدر برای مخالفت با روند سیاسی، شرایط عراق را پیچیده کرد. آشوبگران حامی رهبر جریان صدر طی هفته گذشته چند بار پس از ورود غیرقانونی به «منطقه سبز» بغداد، وارد صحن پارلمان شدند و همچنان به تحصن خود در منطقه سبز ادامه می‌دهند. 
***
انفجار در کابل چند زخمی بر جا گذاشت
خبرگزاری اسپوتنیک از وقوع انفجاری در غرب کابل، پایتخت افغانستان خبر داد. یکی از ساکنان محلی در منطقه «دشت برچی» دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت، انفجاری در ورودی مرکز توزیع کارت شناسایی (شناسنامه) هوشمند در این منطقه در غرب کابل رخ داد. شبکه الجزیره اعلام کرد این انفجار کشته و زخمی‌هایی داشته اما چگونگی وقوع این انفجار یا تعداد دقیق قربانیان مشخص نشده است. بر اساس اطلاعات تکمیلی، یک موتور بمب‌گذاری شده منفجر شده که بر اثر آن ۳ تن کشته شده‌اند. در همین حال رئیس حوزه ۱۳ پلیس کابل به طلوع‌نیوز گفته است بر اثر این انفجار 4 نفر از جمله ۲ نیروی طالبان زخمی شده‌اند. هنوز گروهی مسؤولیت این انفجار را بر عهده نگرفته است. 
***
تأسیس یگان امنیتی توسط بن‌سلمان برای سرکوب مخالفان
منابع آگاه خبر دادند محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی همچنان در حال سرکوب مخالفان خود در داخل و خارج از این کشور است. این منابع به پایگاه خبری «مرآه الجزیره» گفتند بن سلمان به‌تازگی یک یگان امنیتی ایجاد کرده است که هدف از آن، سرکوب مخالفان خود در خارج از این کشور است. این منابع با بیان اینکه بن‌سلمان به سرعت خواستار تأمین مالی این یگان است، تأکید کردند بن‌سلمان موافقت کرده است که حقوق این یگان امنیتی بالا باشد و هر گونه تجهیزات نیز برای آنان فراهم شود. به گفته منابع مذکور، ولیعهد سعودی همچنین دستور داده از همه ابزارها برای تحت نظر گرفتن و جاسوسی در نتیجه محاصره مخالفان خود استفاده شود. بن‌سلمان همچنین دستور داده هر کس در داخل این کشور با مخالفان خارجی وی تماس گرفت، او را بازداشت کنند. این منابع می‌گویند که افزایش نفوذ مخالفان خارجی بن‌سلمان، بشدت وی را نگران کرده‌ است و آنان را تهدید خطرناکی برای خود می‌داند. 
***
چین: ژاپن به ساز آمریکا نرقصد!
همزمان با ادامه تنش‌ها بین واشنگتن و پکن بر سر تایوان، «کونگ شوآن‌یو» سفیر چین در ژاپن به توکیو درباره دخالت در امور تایوان هشدار داد. منابع رسانه‌ای در چین از قبیل شبکه «سی‌جی‌تی‌ان» خبر دادند سفیر پکن در توکیو از ژاپن خواست که درباره مسائل مرتبط با تایوان، به ساز آمریکا نرقصد. کونگ شوآن‌یو به ژاپن هشدار داد که در امور داخلی چین دخالت نکند. به گفته سفیر چین در ژاپن، هدف از اقدامات پکن در قبال تایوان مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز سیاسی آمریکا و نیروهای جدایی‌طلب تایوانی است و این موضوع ارتباطی با ژاپن ندارد. کونگ شوآن‌یو همچنین به ژاپن هشدار داد رقصیدن به ساز آمریکا درباره مسائل تایوان، تخلف بزرگ از اصل «چین واحد» خواهد بود؛ اصلی که پایه و اساس روابط ۲ کشور است. 
به گفته این دیپلمات ارشد چینی، ژاپن باید دست از تحریک رقابت و تشدید تنش‌ در منطقه بردارد قبل از آنکه بسیار دیر شود. سفیر چین در ژاپن، سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را اقدامی تحریک‌آمیز خواند و اعلام کرد آمریکایی‌ها وعده‌های سیاسی را که داده بودند نقض کردند. وی با دفاع از مواضع چین در پاسخ به سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و اشاره به رزمایش‌های نظامی ارتش چین گفت: «پاسخ‌های چین علیه آن، موجه و منطقی هستند». 
***
«خالد مشعل» توضیح داد
چرا حماس از سوریه خارج شد؟
«خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگو با برنامه «الجانب الاخر» شبکه «الجزیره» به برخی سوالات درباره تحولات فلسطین پاسخ داد. رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بخشی از این گفت‌وگو به دلایل خروج حماس از سوریه همزمان با شروع ناآرامی‌ها پرداخت و گفت، این تصمیم توسط رهبری حماس و در رأس آن شخص وی گرفته شد، زیرا وضعیت امنیتی در دمشق دیگر به صورتی نبود که حماس بتواند مسؤولیت‌هایش را انجام دهد. 
مشعل ضمن اذعان به اینکه تصمیم مذکور بر روابط حماس با ایران تأثیر گذاشت، افزود: اما روابط با ایرانی‌ها هیچ زمانی قطع نشد و هنوز ادامه دارد.

Page Generated in 0/0114 sec