printlogo


کد خبر: 251829تاریخ: 1401/5/23 00:00
به جا مانده از بازی استقلال - سپاهان و شکست زودهنگام آبی‌ها
جام مهم است نه رکورد

زهره فلاح‌زاده: سرانجام انتظارات به پایان رسید و از استقلال مدل ۱۴۰۲-۱۴۰۱ رونمایی شد. استقلالی که بازی‌های تدارکاتی‌اش را پشت درهای بسته برگزار کرده بود و اطلاعاتی از سبک و نحوه بازی آن وجود نداشت، روز جمعه در هفته اول لیگ بیست‌‌ودوم مقابل تیم پرستاره سپاهان به میدان رفت. آبی‌ها در این دیدار محمدحسین مرادمند، صالح حردانی، محمد محبی، کاوه رضایی و مهدی قائدی (چند ساعت پیش از شروع این بازی به استقلال پیوست) را در اختیار نداشتند. استقلالی که فصل گذشته با سرمربیگری فرهاد مجیدی فصلی رویایی را پشت سر گذاشت و بدون باخت به قهرمانی رسید، در این فصل خیلی زود به ادامه دادن این رکورد پایان داد. ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال بازیکنانش را با سیستم مورد علاقه خود یعنی ۳-۴-۳ به زمین فرستاد؛ سیستمی که کاملا هجومی است و البته با این سبک باید خط دفاع ۳ نفره کمربند محکمی برای بستن راه مهاجمان حریف باشد که در این دیدار چندان محکم نبود. هر چند تیم‌ها تا ۵-۴ هفته ابتدایی هنوز از نظر بدنی، آماده مسابقات نیستند اما بدن بازیکنان آبی‌پوش در این دیدار بسیار سنگین‌تر از حریف بود تا جایی که مهاجمان سپاهان بارها مدافعان این تیم را دور ‌زدند و به دروازه سیدحسین حسینی نزدیک ‌شدند. یکی از ایراداتی که می‌شود در همین ابتدای کار به ساپینتو گرفت، این است که او با وجود اینکه از ۳ مدافع مرکزی (غلامی، سیلوا و چشمی) استفاده کرد، همزمان از ۲ چپ پا در پست وینگر بازی گرفت. شاید بهتر بود در این سیستم به جای یکی از این بازیکنان، مهاجم دیگری مورد استفاده قرار گیرد. تیمی که مهاجم کم ندارد و تا توانسته در این پست بازیکن گرفته است، چرا تنها از یک بازیکن متخصص (شهباززاده) در خط حمله استفاده کرد؟ این سوالی است که سرمربی استقلال باید به آن پاسخ دهد. 
سوال بعدی این است: آیا قرار است در دیدارهای بعدی هم از یامگا در خط حمله استفاده شود؟
درست است که کوین یامگا فصل گذشته بیشترین گل را برای استقلال به ثمر رساند اما اکثر گل‌های او از روی نقطه پنالتی بود. یامگا در دیدار روز جمعه مثل فصل گذشته بسیار کند و بی‌دقت عمل کرد. او هرگز نتوانست سانتر موفقیت‌آمیزی برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کند. 
استقلالی‌ها شاه‌ماهی نقل و انتقالات را پس از ۲ ماه مذاکره، خریداری کردند اما هنوز مجوز استفاده از او را ندارند. محمد محبی، وینگر فصل گذشته سانتاکلارا همان بازیکنی است که استقلال به آن نیاز داشت تا بتواند جای خالی بازیکنی مثل امیرحسین حسین‌زاده را پر کند اما هنوز «آی‌تی‌سی» این بازیکن صادر نشده است و آبی‌ها به همین دلیل نتوانستند جای خالی حسین‌زاده را پر کنند؛ جای خالی‌ای که در نخستین دیدار هم بخوبی به چشم آمد. 
هر چند ساپینتو اعلام کرده با توجه به سیستم مورد استفاده‌اش نیازی به پلی‌میکر ندارد اما در این دیدار فقر یک پاسور مشهود بود؛ بازیکنی که بتواند به جای ارسال سانتر ناموفق روی سر مدافعان بلندقامت سپاهان، پاس‌های عمقی دهد و روی زمین به فکر خلق موقعیت باشد. 
در طرف مقابل ژوزه مورایس، هموطن ساپینتو با شناخت استقلال در نیمه اول، بخوبی در نیمه دوم از کندی مدافعان استقلال استفاده کرد.  تیم او توانست در این نیمه ۲ گل به ثمر برساند و در بازی مهم و حساس هفته اول به پیروزی برسد. 
یکی از دلایلی که استقلالی‌ها را امیدوار به پیروزی در این دیدار کرده بود، صحبت‌های قاطع مربی‌شان پیش از شروع لیگ بود. ساپینتو در اردوی ترکیه، زمانی که مورایس را دیده بود، دستمال کاغذی‌ای را پاره کرده و گفته بود این تیم او است که قرار است در هفته اول شکست بخورد. ساپینتو در روز معارفه هم با وجود آنکه هنوز شناخت کافی روی استقلال، فوتبال ایران و آسیا نداشت، اعلام کرد ۴ جام با استقلال می‌خواهد. مربی‌ای که مشخص است هنوز روی بازیکنانش شناخت کافی ندارد، درستش این بود که از کری‌های جنجالی خودداری کند. البته باید یک نفر دوان دوان خودش را به او برساند و بگوید به جای حرف‌های قشنگ بیرون زمین، خودت را درون زمین ثابت کن؛ کاری که خسرو حیدری، تنها مربی ایرانی نیمکت او باید انجام دهد. 
حالا استقلال، مدافع عنوان قهرمانی در نخستین دیدار شکست خورده و باید خودش را برای بازی هفته دوم مقابل تیم تازه به لیگ برتر بازگشته ملوان آماده کند. باید دید مربی استقلال می‌تواند با کسب ۳ امتیاز هوادارانش را امیدوار به آینده کند یا خیر. کمی باید صبر کرد.  
***
پنالتی استقلال گم شد
نوید مظفری می‌گوید دقیقه ۸۳ باید به سود استقلال پنالتی اعلام می‌شد. نوید مظفری، کارشناس داوری درباره قضاوت بیژن حیدری در دیدار استقلال و سپاهان که با برتری ۲ بر صفر طلایی‌پوشان همراه بود، اظهار کرد: دقیقه ۲۵، برخوردی بین توپ و دست بازیکن سپاهان در محوطه جریمه رخ نداد و اعتراض ساپینتو برای اعلام پنالتی بیهوده بود. همچنین اخطار به رامین رضاییان در نیمه نخست درست بود. وی درباره نیمه دوم اظهار کرد: اخطاری که دقیقه ۴۹ به بازیکن سپاهان داده شد، اشتباه بود و همچنین آفسایدی که از سپاهانی‌ها دقیقه ۹۱ گرفت، صحیح بود. مظفری درباره سرنگون شدن رمضانی در دقیقه ۸۳ در محوطه جریمه سپاهان هم گفت: مدافع سپاهان، مهاجم استقلال را هل داد و داور باید پنالتی اعلام می‌کرد که در این صحنه هم حیدری دچار اشتباه شد.
***
    آمارهای منفی استقلال مقابل سپاهان  
حامد واعظی: این باخت در حالی رقم خورد که استقلالی‌ها برای نخستین‌بار در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر در هفته اول و در یک بازی خانگی تن به شکست دادند. آخرین شکست استقلال در مسابقات رسمی به فصل گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بازمی‌گردد که این تیم مقابل الهلال عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی با ۲ گل شکست خورد. آبی‌های پایتخت با گذشت ۳۳۳ روز از این بازی و طی شدن ۳۳ بازی رسمی، مقابل زردپوشان اصفهانی تن به شکست دادند. آبی‌پوشان پایتخت در این بازی آمارهای مختلفی برجا گذاشتند که باعث شد علاوه بر شکستن رکورد شکست‌ناپذیری، اتفاقات و آمارهای دیگری به ثبت برسد. استقلال در ثبت و ادامه روند شکست‌ناپذیری خود یک آمار دیگر بر جا گذاشته بود؛ آبی‌ها در ۳۳ بازی بدون شکست خود هیچ‌وقت از حریف خود ۲ گل عقب نیفتاده بودند و آخرین رقابتی که استقلالی‌ها با اختلاف ۲ گل از حریف خود عقب افتاده بودند، به همان بازی مقابل الهلال عربستان در مرحله یک‌هشتم نهایی فصل گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا باز می‌گشت. آخرین تیمی که توانسته بود بیش از یک گل به استقلال بزند، مس رفسنجان در هفته چهاردهم رقابت‌های لیگ برتر بود که اتفاقا آن بازی هم در استادیوم آزادی برگزار شده بود اما در نهایت شاگردان فرهاد مجیدی موفق شدند آن را با پیروزی ۳ بر ۲ پشت سر بگذارند. استقلال پس از ۷ بازی رسمی که آخرین بازی به داربی ۹۸ بازمی‌گردد، از حریف خود عقب افتاد اما برعکس بازی‌های قبلی، این بار استقلال نتوانست نتیجه را جبران کند و در نهایت مقابل سپاهان در هفته اول رقابت‌های لیگ برتر شکست خورد. آبی‌های پایتخت فصل گذشته تنها در ۲ بازی از حریف خود عقب افتادند که هر ۲ بازی در نهایت با نتیجه تساوی به پایان رسید. آخرین شکست خانگی استقلال هم مقابل سپاهان در لیگ برتر ۱۴۰۰-۱۳۹۹ رقم خورد که در آخرین بازی آن فصل، سپاهان موفق شد با نتیجه ۲ بر یک از سد آبی‌های پایتخت بگذرد.  

Page Generated in 0/0055 sec