printlogo


کد خبر: 251837تاریخ: 1401/5/23 00:00
مرز خسروی امروز به روی راهپیمایان اربعین حسینی گشوده می‌شود؛ زائران می‌توانند با خودروی شخصی به عراق بروند
با کاروان عشق

مراسم پرشور پیاده‌روی عظیم اربعین حسینی پس از 2 سال وقفه در برگزاری آن به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال در حالی بار دیگر برگزار می‌شود که میلیون‌ها عاشق اباعبدالله حسین و یارانش، از روزها و هفته پیش بار سفر را برای انجام این رخداد بزرگ بسته‌اند.
به گزارش«وطن‌امروز»، زیارت اربعین امسال شور و حال دیگری دارد. طبق پیش‌بینی مسؤولان، بیش از 5 میلیون زائر قرار است از مرزهای غربی و جنوب کشور برای اربعین حسینی عازم عراق شوند؛ سفری که با صفوف به هم پیوسته و فشرده زائران همراه است و مسؤولان نیز زیرساخت‌های لازم را برای انجام امن آن تامین و تسهیل کرده‌اند، به طوری که معاون اول رئیس‌جمهور گفته است دولت آمادگی دارد علاوه بر تامین امنیت کامل زائران، تمام امکانات لازم را نیز برای تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی و ترویج ارزش‌ها در مراسم راهپیمایی عظیم اربعین فراهم کند. از طرفی مرز خسروی هم امسال به روی زائران گشوده می‌شود. آنطور که معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت کشور گفته، با اعزام 2 کاروان از زائران، این مرز به صورت رسمی از ۲۳ مرداد (امروز) بازگشایی می‌شود. حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی در بازدید از زیرساخت‌های مرز خسروی، با اشاره به سفر خود به کشور عراق گفت: بررسی و بازدید از امکانات و زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به زائران انجام شده است. وی با مناسب خواندن این مسیر برای سفر زائران عتبات عالیات افزود: در آن سوی مرز، عراقی‌ها حدود ۴۸ گیت برای پذیرش زائران اربعین و کاروان‌های رسمی حج و زیارت آماده کرده‌اند و در این سوی مرز هم ۵۸ گیت مستقر شده است. 
همچنین فرمانده انتظامی استان کرمانشاه از پیش‌بینی ۱۰۰ گیت برای عبور زائرین اربعین در مرز خسروی خبر داد. سردار علی‌اکبر جاویدان از اعلام آمادگی کامل نیروی انتظامی استان کرمانشاه برای تأمین و برقراری نظم و امنیت مراسم اربعین سال جاری خبر داد. وی با تأکید بر اینکه هم‌اکنون جانمایی گیت‌ها در مرز خسروی انجام شده است، خاطرنشان کرد: در بحث ورود و خروج زوار از این مرز هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد. وی با اشاره به جلسه اخیر خود با موضوع پیاده‌روی عظیم اربعین که با حضور وزیر کشور در مرز خسروی برگزار شد، گفت: نیروی انتظامی استان کرمانشاه آمادگی کامل برای اجرای هر تصمیم در این رابطه را دارد. وی با تاکید بر اینکه مسؤولیت انتظامی استان در بحث اربعین مسؤولیت حساس و مهمی است، بیان کرد: آمادگی کامل میزبانی و تأمین نظم، امنیت و آرامش مطلوب زوار در جغرافیای این استان را با همکاری سایر نهادهای ذی‌ربط داریم. جاویدان در ادامه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ارائه خدمات مطلوب به زوار اشاره کرد و افزود: انتظامی استان پیش‌بینی‌‌های لازم در بحث‌های انتظامی، امنیتی، ترافیکی، محورهای اصلی و جایگزین و نیز ایستگاه‌های ثابت و سیار را انجام داده است. به گفته وی، پیش‌بینی‌‌های لازم برای میزبانی از زواری که قصد عبور از مرز مهران در استان ایلام را دارند از ورودی استان کرمانشاه تا شهرستان حمیل و نیز زواری که قصد عبور از مرز خسروی را دارند از شهرستان اسلام آبادغرب تا خسروی شده است. فرمانده انتظامی استان کرمانشاه همچنین گفت هم‌اکنون نیروهای انتظامی و مرزبانی این استان در مرز خسروی مستقر هستند و هیچ‌گونه اخلالی مشاهده نشده است. 
در همین حال وزیر کشور نیز از برقراری بیمه اجباری برای زائران اربعین حسینی خبر داد. احمد وحیدی در حاشیه جلسه تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، در جمع خبرنگاران ضمن بیان اینکه درباره بیمه اجباری زائران اربعین همه پیش‌بینی‌‌ها و تلاش‌ها بر این مبنا بوده که سفر اربعین، سفری ایمن و خوب باشد، افزود: بر همین اساس مذاکراتی با طرف عراقی انجام شده و اطمینان داده‌اند امنیت را برقرار کنند و مشکلی پیش نیاید اما موضوع ایمنی و امنیت متفاوت است و زائران باید بیمه باشند. وی افزود: سازمان مربوط عددی را به عنوان بیمه دریافت می‌کند تا اگر در حوزه ایمنی مشکلی پیش آمد بتوان خسارت‌ها را از محل بیمه جبران کرد. این عدد ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان خواهد بود. وی ادامه داد: درباره موضوع معطلی در مرز برای زائران از طرف ایران مشکلی وجود ندارد و از طرف عراقی نیز خواسته شده به میزان خروجی از دروازه‌های ایران، ورودی در نظر بگیرد تا زائران معطل نشوند؛ لذا قول داده‌اند تعداد ورودی‌ها را افزایش دهند که اگر این امر محقق شود ماندگاری در مرز نخواهیم داشت؛ یعنی کار زائران به همان اندازه که در خروجی ایران انجام می‌شود در ورودی عراق نیز انجام خواهد شد تا معطل نشوند. 
 
* زائران می‌توانند از خودروهای شخصی استفاده کنند
وزیر کشور درباره حمل‌و‌نقل زائران نیز گفت: اساس بر این است که از ناوگان عمومی استفاده شود ولی به هر حال با حجم زیادی زائر مواجه خواهیم بود و کمبودهایی در حوزه حمل‌و‌نقل عمومی داریم، لذا گفته شد زائران با ماشین‌های خود بیایند و برای این کار نیز پارکینگ در نظر گرفته شده است. در حقیقت اولویت ما حمل‌و‌نقل عمومی است اما با توجه به کمبودی که وجود دارد، زائران می‌توانند از خودروهای شخصی نیز استفاده کنند. وی تاکید کرد: پیش‌بینی ما برای اربعین امسال 5 میلیون زائر است اما خواسته شده است داوطلبان در سامانه ثبت‌نام کنند تا اعداد و برآورد دقیق‌تری حاصل شود. وحیدی درباره ورود خودروها از کشورمان به عراق نیز گفت: هنوز حرف قطعی در این مورد با طرف عراقی ‌زده نشده است. درباره مرزها نیز بر اساس قولی که طرف عراقی داده است از 16 محرم تردد از مرز خسروی امکان‌پذیر خواهد بود و مقرر شده از مرزهایی همچون تمرچین و باشماق به عنوان یکی از گزینه‌ها برای افرادی که به این مرزها نزدیکند، تردد امکان‌پذیر شود.
همچنین رئیس ستاد مدیریت و ساماندهی زائران اربعین حسینی در قصرشیرین گفت: مرز سومار برای تردد مواکب و عوامل خدمات‌رسان زائران اربعین مرزهای چهارگانه کشورمان که باید در عراق مستقر شوند، اختصاص یافت. محمد حیدری افزود: تمام عوامل خدماتی و مواکبی که باید در عراق مستقر شوند تا به زواری که ایام اربعین از طریق مرزهای خسروی، شلمچه، مهران و چذابه عازم کربلای معلا می‌شوند خدمات ارائه دهند، تنها از طریق مرز سومار از توابع شهرستان قصرشیرین باید تردد کنند تا خدمات‌رسانی به شکل مطلوبی به زوار ارائه شود. وی اظهار داشت: همچنین مرز سومار برای تردد خودروهای انفرادی زوار اربعین نیز در نظر گرفته شده و زواری که با خودروهای خود می‌خواهند برای شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین عازم عراق شوند باید از مرز سومار تردد کنند. نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: زمان شروع تردد از مرز سومار پیرو هماهنگی صورت‌گرفته و توافقات انجام‌شده با کشور عراق، از طریق ستاد مرکزی و استانی اربعین حسینی اطلاع‌رسانی خواهد شد. مرز خسروی نزدیک‌ترین نقطه ایران به کربلاست؛ این مرز تا بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، کاظمین ۲۰۳، کربلا ۳۰۰، سامرا ۳۲۶ و نجف ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد. زائرانی که مرز خسروی را برای ورود به عراق انتخاب می‌کنند پس از عبور از شهرهای دیالی و بغداد به کاظمین و سپس کربلا و نجف می‌رسند. زائرانی که از خسروی عازم عراق می‌شوند پیش از زیارت امام حسین(ع)، به امامان مدفون در کاظمین و سامرا عرض ادب می‌کنند و همین موضوع خسروی را به «مسیر ولایت» ملقب کرده است.

Page Generated in 0/0063 sec