printlogo


کد خبر: 251850تاریخ: 1401/5/23 00:00
دبیرکل حزب‌الله لبنان در جدیدترین اظهارات خود به بیان ناگفته‌هایی از نقش سپهبد شهید سلیمانی در جنگ با اسرائیل پرداخت
حاج قاسم، مغز متفکر جنگ 33 روزه

گروه سیاسی: بدون شک پیروزی‌ها و جایگاهی که جبهه مقاومت در مواجهه با اسرائیل و تکفیری‌ها به دست آورده، مرهون فرماندهی و مجاهدت‌های چندین ساله شهید سپهبد قاسم سلیمانی است. شهید سلیمانی در طول فرماندهی بر نیروی قدس سپاه و در مدت حضورش در جبهه‌های مقاومت، علاوه بر ساماندهی محور مقاومت در برابر غرب و رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت را به سطحی از قدرت رساند که در دنیای امروز، می‌توانند به تنهایی در برابر صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها ایستادگی کنند و پیروزی‌های متعددی هم به دست آورند. حزب‌الله لبنان از جمله نیروهای محور مقاومت است که بارها پنجه در پنجه اسرائیل انداخته و در جنگ‌های متعدد دشمن را شکست داده است. یکی از همین جنگ‌ها، جنگ قابل افتخار 33 روزه سال 2006 است؛ جنگی که پس از آن حزب‌الله شخصیت جدیدی پیدا کرد و هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی برای همیشه فرو ریخت. به گزارش «وطن‌امروز»، سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی در یک برنامه تلویزیونی به نقش تعیین‌کننده و بسیار مهم حاج‌قاسم سلیمانی در جنگ ۳۳ روزه لبنان پرداخت و گفت: پس از جنگ 2000 با حضور حاج‌قاسم جلسه‌ای برگزار و مشخص کردیم که باید به زیرساخت‌های قدرتمندی نسبت به قبل برسیم. باید به سلاح‌های جدید و امکانات جدید دست یابیم. همه این مسائل با حضور حاج‌قاسم مطرح شده بود و در خلق این چشم‌انداز سهیم بود و باور و اعتقاد ایشان به این چشم‌انداز بسیار مهم بود. نصرالله افزود: اگر حمایت ایران و تلاش‌های حاج‌قاسم نبود تمام اینها نوشته‌ای روی کاغذ باقی می‌ماند. حاج‌قاسم این موارد را به گوش مقام‌های جمهوری اسلامی رساند. 
این مسائل نیاز به امکانات زیادی داشت و به صورت دقیق این موضوعات را پیگیری می‌کرد. باید تحولی در قدرت موشکی، پهپادی و تسلیحاتی حزب‌الله صورت می‌گرفت. وی اضافه کرد: اقدام ویژه‌ای که حاج‌قاسم انجام داد این بود که از برادران و حاج‌عماد مغنیه خواست برنامه‌های سالانه داشته باشند. تا پیش از سال ۲۰۰۰ برنامه سالانه نداشتیم اما پس از این تاریخ برنامه سالانه داشتیم و حاج‌قاسم گفت من امکانات را فراهم می‌کنم اما باید برنامه‌ریزی روزانه را کنار گذاشته و برنامه سالانه داشته باشیم و بگوییم در این یک سال چه کاری بکنیم و باید دوره‌های آموزشی، تاسیس پادگان و... برنامه‌ریزی شود. سال دوم هم یک برنامه سالانه داشتیم و بعد از آن حاج‌قاسم گفت که یک برنامه ۳ ساله داشته باشیم و این برای نخستین بار بود که برنامه سه‌ساله داشتیم. دبیرکل حزب‌الله همچنین گفت: نقش حاج‌قاسم مشارکت در ایده‌پردازی، همفکری و طراحی بود. بعد با دستور کار جدید موافقت کرد و همچنین متعهد شد که تمام پشتیبانی‌های لجستیکی را تامین کند و مهم‌تر از همه پیگیری‌های پیاپی وی بود. 
دبیرکل حزب‌الله در ادامه به نحوه انتخاب شهید عماد مغنیه به عنوان فرمانده عملیات حزب‌الله اشاره کرد و گفت: حاج‌قاسم در تعیین حاج‌عماد مغنیه [از فرماندهان نظامی  شهید حزب‌الله لبنان] نقش داشت. نصرالله افزود: من با ایشان درباره حاج‌عماد برای تعیین به عنوان معاون جهادی صحبت کردم. حاج‌عماد و حاج‌قاسم از ابتدا رابطه عاطفی با یکدیگر داشتند اما تعصب و قاطعیت حاج‌عماد سبب شده بود تا حاج‌قاسم وی را مورد تایید قرار دهد و تایید حاج‌قاسم عامل مهمی در انتخاب حاج‌عماد تا زمان شهادت وی بود. 
سیدحسن نصرالله در ادامه به ویژگی‌های کاری و حرفه‌ای شهید سلیمانی اشاره کرد و گفت: اهمیت حاج‌قاسم این بود که برادران را تشویق می‌کرد که ایده جدید مطرح کنند و سپس این ایده را قبول می‌کرد. تمام هم و غم حاج‌قاسم قدرتمند شدن مقاومت بود. دبیرکل حزب‌الله در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: در جنگ [سال ۲۰۰۶] ما به مغز متفکر حاج‌قاسم نیاز داشتیم، بنابراین هر روز جلسه داشتیم و همیشه در حال بحث و بررسی بودیم، چون در یک مکان بودیم و هر تحول جدیدی روی می‌داد، تصمیم می‌گرفتیم و به برادران در جبهه ابلاغ می‌کردیم. 
وی افزود: حاج‌قاسم هر وقت به لبنان می‌آمد پیگیر پرونده بازسازی خسارت‌های ناشی از جنگ بود و ما موضوع بازسازی جنوب بیروت در جنگ ۳۳ روزه را با موفقیت انجام دادیم. دبیرکل حزب‌الله در پایان گفت: حاج‌قاسم با شادی ما شاد و با غم ما غمگین می‌شد. وقتی گریه می‌کردیم گریه می‌کرد؛ یعنی همراه ما گریه می‌کرد. پا به پای ما متأثر می‌شد یا شادی می‌کرد و این واقعیت ماجرا بود.

Page Generated in 0/0065 sec