printlogo


کد خبر: 251872تاریخ: 1401/5/24 00:00
نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی باوجود نجات از مرگ همچنان مجبور است به زندگی خود در سایه وحشت ادامه دهد
از جهنم به جهنم

گروه بین‌الملل: ۲ روز پس از اینکه «هادی مطر» جوان 24 ساله آمریکایی با حمله به سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب موهن آیات شیطانی در نیویورک او را تا آستانه مرگ پیش برد، رسانه‌ها و مقامات غربی از بهت و حیرت ناشی از این اتفاق بیرون آمده و اکنون خط جدید رسانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. رشدی که تا روز شنبه به دلیل وضعیت وخیم جسمانی با دستگاه تنفس می‌کرد، از دیروز بدون دستگاه نفس می‌کشد و این امر سبب شد مقامات اروپایی و آمریکایی در پیام‌های خود از او به عنوان «قهرمان آزادی بیان» و عباراتی از این دست یاد کنند. حال آنکه تا پیش از این بهت و سکوت آنها از نحوه اجرای این اقدام هادی مطر معطوف به ضعف شدید امنیتی در یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آمریکا بود، تا جایی که برگزار‌کنندگان مراسم سخنرانی رشدی که وی در آنجا مورد حمله قرار گرفت، بارها در مصاحبه‌های خود بر در نظر گرفتن پروتکل‌های امنیتی برای سخنرانان تاکید کرده بودند.
اکنون اما به نظر می‌رسد غربی‌ها به دنبال این هستند که حمله به سلمان رشدی را اقدامی سازمان‌یافته و برنامه‌ریزی شده معرفی کنند تا از قبل آن سناریوهای فشار بر دولت و گروه‌های مخالف خود را به ویژه در حوزه حقوق بشر و مسائل امنیتی اجرایی کنند.
به گزارش «وطن امروز»، شبکه الجزیره گزارشی تازه درباره آخرین وضعیت سلمان رشدی، نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی منتشر کرد. طبق این گزارش، یکی از دوستان سلمان رشدی و همچنین مدیر برنامه این نویسنده مرتد خبر داده‌اند او یک روز بعد از حمله، از زیر دستگاه ونتیلاتور خارج شد. «عاتیش تاسیر» یکی از دوستان سلمان رشدی در توئیتی درباره وضعیت او مدعی شد وی از زیر دستگاه ونتیلاتور خارج شده است. این ادعا در حالی مطرح شده که منابع رسانه‌ای غربی روز یکشنبه بار دیگر از وخامت حال او خبر دادند. پیش‌تر اعلام شده بود در نتیجه حمله اخیر، کبد و اعصاب یکی از دستان نویسنده کتاب آیات شیطانی آسیب دیده و ممکن است یکی از چشمان خود را از دست بدهد. 
طبق گزارش الجزیره، «اندرو وایلی» مدیر برنامه سلمان رشدی ۷۵ ساله خبر خارج شدن او از زیر دستگاه ونتیلاتور را تایید کرده اما به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است. در همین حال پلیس نیویورک‌ بامداد شنبه هویت فردی را که با حمله به نویسنده مرتد موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) او را زخمی کرد، جوانی ۲۴ ساله به نام «هادی مطر» اعلام کرد. گفته شده مطر ساکن شهر «فیرویو» در ایالت نیوجرسی است. 
از سوی دیگر، گاردین روز شنبه از قول جیسون اشمیت، دادستان بخش چتوکوآ، جزئیات جراحات وارده به رشدی را در جریان محاکمه ارائه کرد. جراحات رشدی شامل ۳ ضربه چاقو در سمت راست جلوی گردن، ۴ ضربه چاقو به شکم، یک زخم در چشم راست، یک زخم در قفسه سینه و یک پارگی در ران راست او بود. وی افزود: رشدی ممکن است چشم راست خود را از دست بدهد.
 
* وضعیت دادگاه مطر
اشمیت درباره ضارب رشدی گفت: «هادی مطر، اکنون به اقدام به قتل و تعرض درجه ۲ متهم است». اشمیت در جریان محاکمه مطر گفت که مظنون حداقل یک روز قبل از این رویداد به چتوکوآ وارد شد و ۲ روز قبل از این رویداد یک پاسپورت جعلی خرید. اشمیت افزود که مطر با اتوبوس به چتوکوآ سفر کرد و پول نقد، کارت‌های اعتباری بی‌نام و مدارک شناسایی جعلی با خود داشت. اشمیت گفت: «این یک حمله هدفمند و از پیش برنامه‌ریزی شده بود». هم اشمیت و هم بارون، وکیل مدافع تسخیری مطر، گفتند که مطر سابقه جنایی مستندی ندارد. مطابق قوانین ایالت نیویورک، «اقدام به قتل درجه ۲» معمولا بین ۵ تا ۱۵ سال زندان در پی دارد. برخی منابع امکان افزایش این حکم به ۲۵ سال را نیز مطرح کرده‌اند. این در حالی است که اگر او با اتهام «اقدام به قتل درجه یک» مواجه بود، این محکومیت احتمالا به حبس ابد افزایش می‌یافت. اتهام مجزای «تعرض درجه ۲» نیز در ایالت نیویورک با حداقل ۲ و حداکثر ۷ سال زندان همراه است.
 این در حالی است که وکیل تسخیری وی به خبرنگاران گفت او در جریان نخستین جلسه دادگاه، اتهام اقدام به قتل را رد و اعلام کرد بی‌گناه است. خبرگزاری رویترز به نقل از «ناتانیِل بارون» اعلام کرده است جمعه آتی (۲۸ مرداد) جلسه مقدماتی استماع دادرسی هادی مطر برگزار خواهد شد. مطر بدون وثیقه در زندانی در منطقه «چتوکوآ» در نیویورک نگهداری می‌شود. 
 
* خط خبری اتهام علیه حزب‌الله 
بخش عربی خبرگزاری «سی‌ان‌ان» پیش‌تر خبر داده بود یک مقام حزب‌الله که خواست نامش محفوظ بماند، در پاسخ به پرسش این شبکه آمریکایی درباره اینکه آیا حزب‌الله اطلاعاتی درباره عامل حمله به نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی دارد یا خیر، گفت: درباره این موضوع غیر از آنچه در رسانه‌ها آمده چیزی نمی‌دانیم و در نتیجه نظری نداریم. وی در اشاره به هادی مطر، عامل حمله به سلمان رشدی که اصالتا شهروند لبنان است، گفت: چیزی درباره وی نمی‌دانیم. اظهار بی‌اطلاعی حزب‌الله از عامل حمله به رشدی از این جهت مهم بود که قبلا رسانه‌های لبنانی اعلام کرده بودند مطر یک تبعه لبنانی است، هر چند «سی‌ان‌ان» در ادامه خبر بحث‌برانگیز خود تلویحا اتهاماتی را متوجه حزب‌الله لبنان می‌کند و می‌نویسد: «این رسانه به صورت مستقل نتوانسته است صحت این موضوع را تأیید کند و مشخص نیست مطر قبلا به لبنان رفته است یا خیر». در عین حال «علی قاسم تحفه» یکی از مقامات محلی منطقه «یارون» در جنوب لبنان، بعدازظهر شنبه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری «النشره» در لبنان گفت ضارب سلمان رشدی، نویسنده مرتد و موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) اگرچه اصالت لبنانی دارد اما هادی در آمریکا به دنیا آمده و در آنجا زندگی کرده و اصلا به لبنان نیامده است». شهردار یارون اضافه کرد: «اهالی آن منطقه اخبار را از طریق رسانه‌ها دنبال می‌کنند و هیچ‌‌کدام از آنها هادی مطر را نمی‌شناسند».
 
* وقتی دل‌نگرانی برای رشدی مرتد، دغدغه مقامات غربی می‌شود
مقام‌های غربی در واکنش به حمله اخیر به «سلمان رشدی» نویسنده مرتد که با نوشتن کتاب موهن «آیات شیطانی» احساسات بیش از یک میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کرد، بار دیگر ادعاهای دروغین خود در حمایت از آزادی بیان را با ابراز همبستگی با این نویسنده مرتد تکرار کردند. 
«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شنبه (۱۳ آگوست) یک روز بعد از حمله به رشدی مدعی شد او و همسرش از حمله «وحشیانه» به سلمان رشدی در ایالت نیویورک، شوکه و اندوهگین شده‌اند. بایدن در بیانیه‌ای که کاخ سفید منتشر کرد، گفت: من و جیل از خبر حمله وحشیانه دیروز به سلمان رشدی در نیویورک شوکه و ناراحت شدیم. ما به همراه همه آمریکایی‌ها و مردم سراسر جهان(!) برای سلامتی و بهبودی او دعا می‌کنیم. 
«جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم در پیامی که از استانداردهای دوگانه غرب در قبال انسان‌ها و تعبیر ریاکارانه از ارزش‌ها حکایت داشت، حمله به سلمان رشدی را محکوم کرد و در توئیتر خود نوشت: رد بین‌المللی چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای که حقوق و آزادی‌های اساسی را نقض می‌کند، تنها راه به سوی جهانی بهتر و صلح‌آمیزتر است. 
«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس که کشورش زمینه انتشار کتاب موهن آیات شیطانی را فراهم کرد و به نویسنده آن جایزه داد، در حمایت از این نویسنده مرتد، ادعای حمله به آزادی بیان را مطرح کرد و در توئیتی گفت: «از اینکه سِر سلمان رشدی در حین استفاده از حقی که ما هرگز نباید از دفاع از آن دست برداریم، چاقو خورده، متاسفم». 
 «ریشی سوناک» وزیر سابق دارایی و یکی از کاندیداهای اصلی تصدی پست نخست‌وزیری انگلیس نیز در توئیتر از «شوکه شدن» خود از شنیدن خبر حمله به سلمان رشدی در نیویورک خبر داد و در ادعایی او را «قهرمان آزادی بیان و آزادی هنری» خواند. «لیز تراس» وزیر خارجه انگلیس و دیگر فینالیست انتخابات این کشور هم در توئیتی این حمله را «ننگین» خواند و دم از آزادی بیان زد. 
امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از دیگر مقام‌های غربی بود که در توئیتر از رشدی حمایت کرد و گفت «مبارزه او مبارزه ماست». وی ادعا کرد: سلمان رشدی ۳۵ سال است مظهر آزادی و مبارزه با تاریک‌اندیشی است. 
«آنتونی آلبانیزی» نخست‌وزیر استرالیا و «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا هم در توئیت‌هایی جداگانه این حمله را به آزادی بیان مرتبط و ادعاهای غرب درباره آن را تکرار کردند. 
«یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت رژیم صهیونیستی هم طی پیامی حمله به سلمان رشدی نویسنده مرتد و موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام(ص) را محکوم و برای او آرزوی بهبودی کامل کرد. او مدعی شد: «حمله به سلمان رشدی حمله به آزادی‌ها و ارزش‌های ماست».
سلمان رشدی 75 ساله 35 سال قبل بعد از انتشار رمان موهن «آیات شیطانی» مصادف با سال ۱۳۶۷ هجری شمسی خشم مسلمانان را برانگیخت. او به همین دلیل به یک زندگی مخفی با شرایط سخت امنیتی رو آورده بود. گفته می‌شود در نخستین ماه‌های پس از انتشار آیات شیطانی و بالا گرفتن اعتراضات مسلمانان به محتوای ضددینی آن، سلمان رشدی در طول یک ماه بیش از 15 بار محل سکونت خود را تغییر داد. دولت انگلستان که زمینه انتشار کتاب آیات شیطانی را فراهم کرده بود، با صرف هزینه‌های فراوان مسؤولیت حفاظت از جان او را به عهده گرفته بود. وبگاه شبکه خبری الجزیره نوشته این نویسنده انگلیسی- ‌هندی در آمریکا زندگی می‌کند و از مدت‌ها پیش تحت حفاظت قرار داشت. انگلیس سال ۲۰۰۷ به سلمان رشدی جایزه داد که این موضوع اعتراض مسلمانان سراسر جهان را در پی داشت.

Page Generated in 0/0072 sec