printlogo


کد خبر: 251875تاریخ: 1401/5/24 00:00
موازنه وحشت و شلیک ۱۰۰۰ موشک مقاومت به فلسطین اشغالی

مهدی گرگانی: جنگ ۵۰ ساعته اخیر بین رژیم مجعول صهیونیستی و جنبش جهاد اسلامی فلسطین در نوار غزه در حالی پایان یافت که بسیاری از ناظران سیاسی، اسرائیل را بازنده تمام‌عیار این نبرد می‌دانند. 
بر اساس اعتراف و اذعان رسانه‌ها و برخی مقامات رژیم صهیونیستی، اسرائیل نه‌تنها در دستیابی به اهداف خود در این جنگ شکست خورد، بلکه در برابر یک گروه کوچک از مقاومت فلسطین خسارات زیادی را متحمل و در نهایت مجبور به پذیرش آتش‌بس شد. 
«زیاد النخاله» دبیرکل جهاد اسلامی در نشست خبری خود در تهران تاکید کرد که حماس در این جنگ مداخله نکرده است. برخلاف ادعای برخی که این اظهارات را نشانه پشت کردن حماس به جهاد می‌دانند، تاکید النخاله بر این موضوع از این جهت صورت گرفت که به دشمن صهیونیست نشان دهد این فقط قدرت جهاد اسلامی بود که به تنهایی در برابر حملات همه‌جانبه صهیونیست‌ها مقاومت کرد. زیاد النخاله در ادامه اظهارات خود با تاکید بر اینکه حماس ستون فقرات مقاومت فلسطین است، بر اتحاد میان گروه‌های مختلف مقاومت تاکید کرد. 
در این راستا، بسیاری جنگ اخیر را یک تغییر موازنه محسوس به نفع مقاومت فلسطین می‌دانند، چرا که جهاد اسلامی به تنهایی در برابر حملات همه‌جانبه رژیم اشغالگر مقاومت کرد و از سوی دیگر پاسخ موشکی کم‌سابقه‌ای به آنها داد. بنا بر آمارهای رسمی، 58 شهرک صهیونیست‌نشین به طور همزمان زیر آتش موشک‌های «سرایا القدس» قرار داشت. علاوه بر آن، به گفته دبیرکل جهاد اسلامی، سرایا القدس موشک‌هایی در اختیار داشت که قادر به هدف‌گیری هر نقطه از فلسطین اشغالی بود؛ هر چند نیازی به این حملات پیدا نشد. 
 حمله موشکی به فرودگاه بن گوریون و فرودگاه اشغالی اللد در مرکز فلسطین اشغالی، نقطه عطف این جنگ بود. کانال 12 رژیم صهیونیستی، شلیک چندین موشک به این ۲ فرودگاه را تایید کرده و از تخلیه باند فرودگاه‌ها خبر داده بود. از سوی دیگر منابع صهیونیست اذعان کردند جهاد اسلامی طی ۳ روز جنگ، ۱۰۰۰ موشک به اهداف مختلف در فلسطین اشغالی شلیک کرده که در نوع خود کم‌سابقه است. رسانه‌های عبری‌زبان ضرب شست جهاد را یک هشدار آگاهی‌دهنده خواندند و نوشتند: حماس و حزب‌الله صدها برابر جهاد اسلامی قدرت نظامی دارند؛ تصور کنید اگر با حماس و حزب‌الله یا همزمان با همه این گروه‌ها درگیر شویم چه خواهد شد؟ موضوع مهمی که از نگاه تیزبین رهبر حکیم انقلاب اسلامی نیز پنهان نماند. حضرت معظم‌له اخیرا خطاب به جنبش جهاد اسلامی تاکید کردند: «ثابت کردید هر بخش از مقاومت به ‌تنهایی می‌تواند بینی دشمن را به خاک بساید». 
شلیک هزارتایی موشک‌های مقاومت، ابعاد دیگری از ضعف و شکست کامل رژیم صهیونیستی در قبال نوار غزه را برملا کرد. ناتوانی گنبد آهنین در رهگیری و مقابله با موشک‌های سرایا القدس صدای مقام‌های امنیتی تل‌آویو را هم درآورد. سرتیپ «نیتسان نوریال» از فرماندهان سابق ارتش رژیم صهیونیستی در این باره گفت: گنبد آهنین توانمندی‌های محدودی دارد و در درگیری چندجانبه شکی نیست که صحنه‌های سقوط موشک‌ها کاملا متفاوت خواهد بود و باید برای آن آماده شوید. 
علاوه بر این، اصابت پی‌در‌پی موشک‌های مقاومت به شهرک‌های صهیونیستی، ایجاد رعب و وحشت در میان شهرک‌‌نشینان و برقراری محدودیت‌های شدید که روال زندگی روزانه صهیونیست‌ها را مختل کرده، باعث شده بسیاری از صهیونیست‌ها به فکر ترک فلسطین اشغالی باشند. در این نبرد برای نخستین‌بار برخی شهرک‌های صهیونیست‌نشین نزدیک نوار غزه به طور کامل تخلیه شدند. برای مقامات تل‌آویو که صدها میلیون دلار هزینه می‌کنند تا یهودیان کشورهای مختلف را مجاب کنند به فلسطین اشغالی مهاجرت کنند، این پدیده همانند سم است و آینده این رژیم جعلی را بیش از پیش در خطر نابودی قرار خواهد داد. 
به همین دلیل بود که تل‌آویو بعد از تنها ۵۰ ساعت، میانجی‌های مصری را وارد میدان کرد تا هر چه سریع‌تر آتش‌بس برقرار شود؛ آتش‌بسی که بسیاری از تحلیلگران داخلی و خارجی در اسرائیل آن را نشانه پیروزی کامل جهاد اسلامی خواندند. 
جنگ 50 ساعته اخیر یک نقطه عطف در نبرد میان صهیونیست‌ها و مقاومت فلسطین بود؛ مقاومت موفق شد موازنه ترور و بازدارندگی را تثبیت کند و توانمندی نظامی خود را با شلیک ۱۰۰۰ موشک در ۲ روز به رخ بکشد. این نبرد همچنین نشان داد راهبرد تل‌آویو در قبال مقاومت یک راهبرد پوسیده و ناکارآمد است تا جایی که تحلیلگران صهیونیست آن را یک راهبرد شکست‌خورده و احمقانه خواندند. 
علاوه بر این، به گفته رهبران جهاد اسلامی، دستاوردی که سرایا القدس موفق شد در جنگ اخیر با دشمن صهیونیست به دست آورد، پیوند بین غزه و کرانه باختری و همه میادین مقاومت در سراسر فلسطین اشغالی بود؛ به نحوی که این اقدام، آمادگی دائم فلسطینیان برای پاسخ به هر تجاوزگری را ثابت کرد.

Page Generated in 0/0081 sec