printlogo


کد خبر: 251879تاریخ: 1401/5/24 00:00
آغاز دور جدید درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان
انفجار مرگبار در ایروان

جمهوری ارمنستان علاوه بر به مخاطره افتادن مرزهای شرقی‌اش، با ناامنی داخلی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. تقریبا ۲ هفته پس از بالا گرفتن مجدد درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری باکو در منطقه قره‌باغ، چند انفجار شهر ایروان، پایتخت این کشور را لرزاند. خبرگزاری‌ها به نقل از سرویس اورژانس ارمنستان گزارش دادند دیروز انفجاری مهیب با منشأ نامعلوم در ساختمانی در بازار سورمالو در جنوب شهر ایروان رخ داده؛ در آنجا وسایل آتش‌بازی فروخته می‌شده است. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ستونی از دود سیاه را بر فراز این شهر نشان می‌دهد. به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه، صدای چندین انفجار شنیده شده است. خبرگزاری روسی ایتارتاس هم به نقل از شهردار ایروان گزارش داده تعداد نامشخصی از مردم زیر آوار گرفتار شده‌اند و هنوز آمار دقیقی درباره قربانیان این حادثه در دست نیست. با این حال تعداد تلفات تا لحظه درج خبر یک کشته و ۲۰ زخمی برآورد می‌شود. وزارت شرایط اضطراری ارمنستان اعلام کرده ۱۰ ماشین آتش‌نشانی برای خاموش کردن آتش در محل حضور یافتند و ۱۰ ماشین دیگر هم برای کمک در این زمینه به بازار سورمالو فرستاده شدند. 
این در حالی است که آتش جنگ بار دیگر در منطقه قره‌باغ با حمله نیروهای جمهوری باکو به مواضع نیروهای جمهوری خودخوانده آرتساخ بالا گرفته است. حدود ۲ هفته پیش در موج جدید درگیری‌ها، چندین منطقه استراتژیک تحت کنترل ارمنی‌ها سقوط کرد. 
این درگیری‌ها که به کشته شدن یک سرباز جمهوری آذربایجان و ۲ سرباز ارمنی جدایی‌طلب منجر شد، شدیدترین برخورد ۲ طرف از زمان جنگ خونین میان باکو و ایروان در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان در پی افزایش تنش‌ها در قره‌باغ، خواستار مداخله نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه شده بود.

Page Generated in 0/0065 sec