printlogo


کد خبر: 251881تاریخ: 1401/5/24 00:00
دور دنیا

41 کشته و 55 مجروح در آتش‌سوزی کلیسای قاهره
آتش‌سوزی در کلیسای اقلیت مسیحی قبطی در پایتخت مصر دست‌کم ۴۱ کشته و 55 مجروح برجا گذاشت. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این آتش‌سوزی دیروز همزمان با مراسم عبادی هفتگی قبطی‌ها در کلیسای المنیره موسوم به ابوسفین و در محله پرجمعیت ایمبابای قاهره رخ داد. 
مسیحیان قبطی اقلیتی به جا مانده از دوران حاکمیت یونانیان و رومی‌ها بر مصر هستند و حدود ۱۰ درصد از جمعیت 102 میلیون نفری این کشور را تشکیل می‌دهند. 
شاهدان عینی می‌گویند حدود 5 هزار نفر صبح دیروز در حال ادای مراسم عشای ربانی در کلیسای المنیره در استان مرکزی الجیزه مصر بودند که متعاقب بروز آتش‌سوزی، ورودی کلیسا مسدود شده و وجود مبلمان، میز و صندلی‌های چوبی در کلیسا نیز به گسترش حریق دامن زد. در نتیجه بر اثر ازدحام جمعیت، تعداد زیادی زیر دست و پا مانده یا دچار خفگی شدند. 
خبرگزاری رویترز گزارش داده بیشتر جان‌باختگان این آتش‌سوزی کودکان بوده‌اند. هرچند هنوز به صورت دقیق علت حادثه مشخص نشده اما پلیس می‌گوید تحقیقات اولیه نشان می‌دهد احتمالا اتصال الکتریکی در مدار برق کلیسا علت آتش‌سوزی بوده است. 
بر اساس بیانیه صادره از سوی وزارت کشور مصر، بررسی مدارک پزشکی قانونی نشان داد آتش‌سوزی بر اثر اتصال برق دستگاه تهویه مطبوع در طبقه دوم ساختمان کلیسا که شامل تعدادی کلاس درس است، اتفاق افتاده است. آتش‌سوزی منجر به انتشار دود شده که عامل اصلی صدمات و مرگ‌‌ و‌ میرها بود. ۴۱ نفر از جمله ۱۸ کودک و ۱۲ زن در آتش‌سوزی کلیسای ابوسفین در منطقه ایمبابا، استان جیزه مصر کشته شدند. 
به گزارش الاهرام، ۱۵ ماشین آتش‌نشانی برای مهار حریق به محل فرستاده شد‌ند. همچنین آمبولانس‌ها مصدومان این حادثه را به بیمارستان‌های اطراف منتقل کردند. وزارت بهداشت مصر اعلام کرده دست‌کم ۵۵ مجروح به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند. 
دفتر عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد سیسی در تماس تلفنی با پاپ توادروس دوم، پیشوای مسیحیان قبطی این کشور، با جامعه مسیحیان مصر ابراز همدردی کرده است. 
***
حمله مرگبار با خودرو به جمعیت در پنسیلوانیا
مردی در پنسیلوانیای آمریکا با هدایت خودرو به میان جمعیتی که برای یک مراسم گرامیداشت جمع شده بودند، باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن ۱۷ تن شد. به گفته پلیس شهر نسکوپک، این افراد برای گرامیداشت یاد 10 قربانی حادثه آتش‌سوزی اخیر در شرق این ایالت گرد هم آمده بودند که ناگهان فردی با خودروی خود به سمت آنها حمله کرد و باعث کشته و زخمی شدن 18 نفر شد. هنوز انگیزه راننده مشخص نشده است. به گزارش فاکس نیوز، پلیس با تاکید بر اینکه این مرد دستگیر شده، از تصادف او با یک زن متعاقب این حادثه و کشته شدن او در منطقه لوزرن خبر داد. 
***
اسرائیل هیوم نوشت پایان ماه‌عسل تل‌آویو-ابوظبی
یک روزنامه عبری در تحلیلی ضمن انتقاد از روند کاهشی روابط بین تل‌آویو- ابوظبی نوشت که ۲ طرف از اهداف اولیه و چشم‌انداز روابط دوجانبه فاصله گرفته‌اند. به نوشته «اسرائیل هیوم»، از زمان امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و امارات، روابط ۲ طرف شاهد یک سونامی در سرمایه‌گذاری‌های تجاری و اقتصادی بوده است. 
بر این اساس با آنکه اماراتی‌ها برای جهش بزرگ‌تری در روابط تجاری خود با اسرائیلی‌ها آماده می‌شدند اما حالا روابط تل‌آویو و ابوظبی شبیه به زوجی شده که بعد از گذشت ۲ سال، تازه متوجه شکاف‌ها و چالش‌های موجود در روابط خود شده‌اند. به نوشته آریئل کهانا، تحلیلگر اسرائیلی، به‌رغم وجود نوعی تردید از سوی ابوظبی، تل‌آویو همچنان خوشبین ماند؛ حتی زمانی‌که داده‌های آماری یک روند از تغییر را در تراز تجاری 2 طرف نشان می‌داد.
 او در ادامه نوشت:« پس از ۲ سال، بررسی این روابط به طور حقیقی، به یک واقعیت پیچیده تبدیل شده است؛ چرا که رویای اولیه شکل‌گیری این روابط، جریان همکاری در زمینه‌های فناوری پیشرفته، امنیت، انرژی سبز، اینترنت، هوافضا و بسیاری از زمینه‌های دیگر بود تا هر ۲ طرف در جهان به جایگاه پیشرویی دست یابند. اسرائیلی‌ها تصور می‌کردند که حجم سرمایه‌گذاری‌ها از ابوظبی به تل‌آویو سرازیر خواهد شد، با این انتظار که نوآوری‌های هیجان‌انگیزی در دوبی ایجاد خواهد شد، اگرچه در عمل پیشرفت خوبی صورت گرفت اما حالا با تاخیر و پیچیدگی‌های زیادی همراه شده است... تجارت بین ۲ طرف هر ماه افزایش می‌یابد اما بیشتر از ۶۰ درصد پول و سرمایه از تل‌آویو به ابوظبی سرازیر می‌شود، نه برعکس. اعداد و ارقام خوب هستند اما با رقم‌های میلیاردی‌ای که از ابتدا در اسرائیل انتظار می‌رفت، فاصله دارند. اعداد و ارقام نشان می‌دهد که تنها یک میلیارد دلار بین تل‌آویو و ابوظبی رد و بدل شده است و اکثریت قریب به اتفاق آن در تجارت الماس بوده که تولید نمی‌شود، بلکه فقط در اسرائیل فرآوری می‌شود». 
این نویسنده صهیونیست دست آخر به یک نکته جالب درباره امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ۲ طرف اشاره می‌کند: «درست است که بیش از ۱۰۰ طرح سرمایه‌گذاری مشترک بین اسرائیلی‌ها و اماراتی‌ها ثبت شده که عدد خوبی است اما وقتی شریک محلی اماراتی پیدا نشود، این طرح‌ها اجرایی نمی‌شوند».

Page Generated in 0/0063 sec