printlogo


کد خبر: 251892تاریخ: 1401/5/24 00:00
تأکید رئیس پلیس راهور بر ایمن‌سازی خودرو‌ها: خودرو‌سازان برنامه‌های متعدد کیفی‌سازی ارائه می‌دهند اما اجرا نمی‌کنند
ایمنی کاغذی خودرو‌ها

گروه اجتماعی: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا برای چندمین بار بر ضرورت افزایش ایمنی خودروها و اصلاح قوانین به منظور افزایش بازدارندگی از تصادفات تاکید و از برخی دستگاه‌ها که به وظایف خود در این زمینه بی‌توجه‌ هستند، انتقاد کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، صدای پلیس راهور درباره ایمنی خودروها و توجه به تولید کیفی برای کاهش تصادفات را گویا کسی نمی‌شنود، چنانکه رئیس این پلیس دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «خیلی‌ها به من می‌گویند درباره ناایمنی خودروها صحبت نکن یا نام خودروهای بی‌کیفیت را نیاور اما نمی‌توانم در برابر جان مردم سکوت کنم. نهایتا یک لوح هم به من می‌دهند و من هم می‌روم اما باید حرفم را بزنم».
سردار سیدکمال هادیانفر در نشست خبری گفت: حوزه پلیس راهور حوزه کاملا متفاوتی است که با جان مردم سر و کار دارد. دیگر بخش‌ها و حوزه‌ها در کشور نیز مسؤولیت‌های مهمی دارند اما هیچ کدام به اندازه پلیس نیست که مستقیما بر جان مردم تمرکز داشته باشد. برای درک بهتر اهمیت این موضوع باید بگویم در همین یک ساعتی که این جلسه برگزار شد دست‌کم 2 نفر در جاده‌های ما و در تصادفات رانندگی کشته شدند و ۵۰ نفر نیز دچار مجروحیت شدند که از این تعداد دست‌کم ۲۰ نفرشان برای همیشه دارای معلولیت شدند. این آمار به هیچ عنوان پذیرفته نیست. هادیانفر ادامه داد: ۵۱ درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی در دم و در همان صحنه تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۳۴ درصد سرنشین خودرو هستند. ۴۹ درصد نیز بعد از تصادف جان خود را از دست می‌دهند که در این میان ۴۳ درصد در بیمارستان و ۶ درصد در حین انتقال جان خود را از دست می‌دهند. 
رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: آمار ۴۳ درصدی مرگ آسیب‌دیدگان تصادفات در بیمارستان‌ها آمار بالایی است. متأسفانه در بسیاری از بیمارستان‌های ما ابزار و تجهیزات مربوط به تشخیص ضربه مغزی شدن یا خونریزی داخلی وجود ندارد. فرد به بیمارستان منتقل می‌شود، از او سوال می‌پرسند که آیا سردرد یا سرگیجه دارد یا خیر و ناگهان بعد از یک ساعت همین فرد در بیمارستان یا حتی در خانه و به دلیل خونریزی داخلی یا ضربه مغزی فوت می‌کند. لازم است به این موارد توجه ویژه‌ای شود و این تجهیزات و امکانات برای بیمارستان‌ها فراهم شود. 
هادیانفر گفت: دلیل تصادفات به قوانین بازمی‌گردد اما قوانین ما بازدارنده نیست. وقتی در اصفهان یک خانمی فردی را در تصادف کشته و بعد می‌گوید دیه‌اش را می‌دهم این یعنی قوانین ما بازدارندگی کافی را ندارد. 
هادیانفر افزود: سال ۸۳ من در پلیس راهور بودم. آن زمان ۵۲۰۰ نقطه حادثه‌ساز در کشور بود. زمانی که دوباره به پلیس راهور بازگشتم در سال ۹۸ خواستند آمار نقاط حادثه‌خیز در شهرها و جاده‌ها را به ما بدهند، باز هم آمار ۵۲۰۰ نقطه بود. خب! چرا در این مدت کاری نشده. رئیس پلیس راهور فراجا ادامه داد: یک زمان به ما می‌گفتند در مصاحبه‌های‌تان هیچ نامی از خودروها نیاورید، چرا که به روند تولید آسیب می‌خورد. خب! ما نامی نیاوردیم اما چرا همچنان این خودروها قربانی می‌گیرند. 
وی افزود: برخی خودروسازها پیش ما می‌آیند و می‌گویند ۱۶۴ برنامه ایمنی و کیفیت داریم. من می‌گویم برنامه روی کاغذ که به درد نمی‌خورد، در عمل چه کاری انجام داده‌اید. فقط در یک مورد ورق ماشین باید فولاد کم‌کربن باشد اما در خودروهای ما از حلب 3 لایه استفاده می‌شود، پس معلوم است که در این شرایط با یک تصادف ساده خودرو مچاله می‌شود و آتش می‌گیرد. آیا خودروسازان ما ایربگ و ترمز را درست کرده‌اند؟ فقط به تولید و تولید فکر می‌کنند تا از یک میلیون به ۳ میلیون برسند، در حالی که باید به جان مردم فکر کنند. 
هادیانفر افزود: خودروسازان چقدر از این ۲۰۰۰ میلیارد درآمد روزانه خود را صرف ایمنی و کیفیت خودروهای خود می‌کنند. خیلی‌ها به من می‌گویند این حرف‌ها را نزن اما نمی‌توانم در برابر جان مردم سکوت کنم. نهایتا یک لوح هم به من می‌دهند و من هم می‌روم اما باید حرفم را بزنم و حالا صرف نظر از مسؤولان این خبرنگاران و رسانه‌ها هستند که باید این مطالبات را پیگیری کنند. 
وی گفت: ما موافق واردات خودرو هستیم اما می‌گوییم واردات خودروی ایمن. در واردات باید کیفیت خودرو ارتقا پیدا کند. زمانی که در سال ۸۵ واردات خودرو آزاد شد این موضوع تأثیر مستقیم بر خودروهای تولید داخل داشت و حتی کشته‌های ما نیز کاهش پیدا کرد. 
وی به تعیین سن فرسودگی خودرو در قانون نیز اشاره کرد و گفت: قانون آمده و سن فرسودگی خودرو را مشخص کرده اما از آن طرف یک نفر رفته و در دیوان عدالت شکایت کرده که معاینه فنی باید معیار باشد. کدام معاینه فنی وقتی در همین اطراف تهران سیخ کباب را وارد اگزوز می‌کنند و مثلا با آن تست چهارگاز می‌گیرند؛ من نمی‌توانم چشمم را روی این موارد ببندم. گاهی برخی از این شرکت‌های معاینه فنی ما را دعوت می‌کنند و می‌گویند از ما حمایت کنید. چه حمایتی باید بکنیم وقتی در طرف دیگر جان و ایمنی مردم وسط است. 
هادیانفر به آمار مرگ کودکان در حوادث رانندگی نیز اشاره کرد و گفت: ۱۸ درصد از فوتی‌های ما در تصادفات رانندگی کمتر از ۱۸ سال دارند. اینها چه گناهی کرده‌اند که باید آینده‌شان اینطور تباه شود. رئیس پلیس راهور فراجا به حمایت‌های مقام معظم رهبری و تأکیدات ایشان مبنی بر ارتقای ایمنی تولیدات داخل نیز اشاره کرد و گفت: زمانی که ما از ایمنی خودرو صحبت کردیم متأسفانه کسی سمت ما نیامد و در نهایت این مقام معظم رهبری بودند که به موضوع ورود کردند و شخصا در چندین سخنرانی بر ضرورت ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها تأکید داشتند. خب! حالا دیگر حجت بر همه تمام است. خودروسازان اگر به حرف من گوش نمی‌دهند به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهند. آقای وزیر مربوط باید از خودروسازان مطالبه کند که در راستای عمل به فرمایشات رهبری چه کرده‌اند. 
هادیانفر با تأکید بر اینکه باید برویم به سمت اصلاح قوانین، افزایش ایمنی خودرو، ارتقای ایمنی جاده‌ها و... گفت: این موضوع با همراهی و همکاری خبرنگاران و اصحاب رسانه شدنی است. ما برنامه داریم که در برنامه هفتم توسعه که این روزها در حال نگارش است آمار جانباختگان حوادث رانندگی ما طی یک برنامه 5 ساله به زیر ۸۰۰۰ نفر برسد. این موارد شدنی است به شرط آنکه تمام دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و پای کار بیایند.

Page Generated in 0/0388 sec