printlogo


کد خبر: 251908تاریخ: 1401/5/25 00:00
دبیر چهل ویکمین جشنواره تئاتر فجر خبر داد
تئاتر و فیلم فجر همزمان برگزار نخواهد شد

دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره تئاتر فجر قبل از جشنواره فیلم برگزار و 11 بهمن‌ماه اختتامیه این جشنواره خواهد بود. به گزارش «وطن‌امروز»، مراسم انتشار فراخوان و رونمایی از پوستر چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی و کورش زارعی، دبیر در محل سالن مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد. زارعی با اشاره به اینکه حضرت زینب(س) به عنوان یک رسانه اتفاقات کربلا را فریاد زده‌اند تا چیزی تحریف نشود، عنوان داشت: همه ما وامدار ایشان هستیم و اگر حضرت زینب(س) نبود شاید حادثه کربلا در همان کربلا می‌ماند و رسانه‌ای نمی‌شد. جلسات هم‌اندیشی که در روزهای گذشته با اهالی رسانه برگزار کردیم ادامه دارد و در ادامه از پیشنهادات و انتقادات بقیه هنرمندان و پیشکسوتان نیز بهره‌مند خواهیم شد. 
دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیان کرد: در فراخوانی که روز گذشته منتشر شد تغییراتی ایجاد شده است. طی همفکری که با هنرمندان دوره‌های قبلی و هنرمندان شهرستان‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدیم که جشنواره تئاتر فجر در چند دوره اخیر شور و هیجان قبل را ندارد. من خودم محصول جشنواره تئاتر فجر بودم، با مسائل آن آشنا هستم و در آن حضور داشته‌ام. چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر در بخش رقابتی با تغییری جدی مواجه شده و از شکل مرور و شرکت آثار بر صحنه اجرا‌ شده در این جشنواره به سمت شرکت تولیدات جدید و اجرا نشده پیش رفته است. زارعی در این رابطه تصریح داشت: تمایل و رغبتی برای دیدن اجراهایی که در طول سال اجرا شوند وجود نداشت و معمولا گروه‌ها هم بی‌انگیزه بودند و با همه گروه در جشنواره شرکت نمی‌کردند، لذا برای بازگشت شور و رغبت به جشنواره امسال همه آثار شرکت‌کننده در جشنواره از تولیدات تازه هستند و تلاش می‌کنیم تا در این دوره از آثار سال آینده تئاتر رونمایی کنیم، همچنین در بخش استان‌ها هم تولیدات برگزیده حضور می‌یابند. البته یک بخش ویژه مخصوص هنرمندان پیشکسوت و نمایش‌های پرمخاطب سال گذشته خواهیم داشت که به دعوت دبیر در این بخش حضور خواهند داشت. وی در رابطه با ضعف‌های به وجود آمده به دلیل مشخص نبودن بودجه جشنواره گفت: اگر بخواهیم چند اثر خوب بین‌المللی از اروپا یا شرق آسیا را دعوت کنیم هزینه زیادی را باید متقبل شویم. هزینه‌های اسکان، رفت و آمد یا دستمزد احتمالی گروه‌های حرفه‌ای باعث می‌شود تا چند اجرای این گروه‌ها در ایران چند میلیارد تمام شود. به هرحال مساله بودجه چالش عظیمی است که پیش روی ماست و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد صحبت‌های من را بشنوند چون در غیر این صورت نمی‌توانیم از آثار با کیفیت بین‌المللی دعوت کنیم. قصد تعطیلی بخش بین‌الملل جشنواره را نداریم، چرا که در این صورت بعدا می‌گویند کورش زارعی بخش بین‌الملل جشنواره را تعطیل کرد. سابقه تئاتری من از سبقه مدیریتی اهمیت بیشتری دارد و خود را بدنام نمی‌کنم. 
وی درباره زمان برگزاری جشنواره عنوان داشت: جشنواره از ۲۵ دی با بخش رادیو تئاتر آغاز و در روز اول بهمن اختتامیه بخش‌های مختلف مانند مسابقه نمایشنامه‌نویسی، رادیو تئاتر، پژوهش و مسابقه عکس و پوستر و اجراهای صحنه‌ای برگزار می‌شود و ۱۱ بهمن هم جشنواره چهل‌و‌یکم به پایان می‌رسد تا امسال جشنواره تئاتر تداخلی با جشنواره فیلم فجر نداشته باشد. زارعی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: قرار است برای ارزش قائل شدن به هموطنان عرب‌زبان‌مان بخشی از نمایش‌های بخش بین‌الملل به زبان عربی در شهر اهواز برگزار شود. همچنین بخشی از اجراهای جشنواره هم در شاهین‌شهر اصفهان برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0049 sec