printlogo


کد خبر: 251915تاریخ: 1401/5/25 00:00
دور دنیا

سیدحسن نصرالله: 
مقاومت آماده پاسخ به هر گونه تجاوز اسرائیل علیه لبنان است
دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد مقاومت آماده پاسخ به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی علیه لبنان است. سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در مصاحبه با المنار گفت: مقاومت آماده پاسخ به هر گونه تجاوز اسرائیل علیه لبنان است. وی همچنین درباره اهمیت نقش شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران طی جنگ جولای ۲۰۰۶ و ماقبل آن در تحقق این پیروزی صحبت کرد. سیدحسن نصرالله سه‌شنبه هم در سالروز عاشورای حسینی در ضاحیه جنوبی بیروت گفت: من به اسرائیلی‌ها اعلام می‌کنم که لبنان و مردمش دیگر از الان به بعد غارت منابع‌شان را نمی‌پذیرند. ما آماده تمام احتمالات هستیم. به اسرائیل می‌گویم هر گونه تجاوزی علیه فردی در لبنان بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. وی گفت: ما در روزهای آتی منتظر جواب دشمن صهیونیستی درباره خواسته‌های لبنان درباره ترسیم مرزهای دریایی هستیم. 
***
مرگ یک کودک پناهجو
گیر افتادن ۴۰ مهاجر در جزیره‌ایدر مرز بین یونان و ترکیه
به دلیل اینکه یونان و ترکیه هیچ کدام مسؤولیت حدود ۴۰ مهاجر در جزیره کوچکی در رودخانه مرزی بین ۲ کشور را قبول نمی‌کنند، این پناهجویان حدود یک هفته است که در این منطقه گیر افتاده‌اند و یک کودک هم تا به حال جان خود را از دست داده است. به گزارش هفته‌نامه «اشپیگل»، 40 مهاجر چندین روز است که در جزیره کوچکی در رودخانه مرزی یونان و ترکیه گیر افتاده‌اند و نه یونان و نه ترکیه در قبال آنها احساس مسؤولیت نمی‌کنند. رسانه‌های یونانی گزارش دادند یک کودک در این منطقه تا به حال جان خود را از دست داده است. این هفته‌نامه آلمانی نوشت: تقریبا 40 مهاجر چند روزی است که در جزیره کوچکی در وسط رودخانه مرزی یونان- ترکیه اوروس (به ترکی: Meric) گیر افتاده‌اند. اعضای پارلمان یونان و سازمان‌های حقوق بشر روز یکشنبه خواستار آن شدند که این مهاجران فوراً به مکان امنی منتقل شوند. با این حال، پلیس یونان اعلام کرده این جزیره در سمت ترکیه از مرز است. پلیس یونان عصر یکشنبه گفت: بررسی‌های خدمات نیروهای مسلح (یونان) نشان می‌دهد که این نقطه خارج از حاکمیت یونان است. مقامات ترکیه پیش از این ۲ بار در جریان این موضوع قرار گرفته‌اند اما تاکنون واکنشی نشان نداده‌اند. 
***
نگرانی رئیس کنفرانس بازنگری «ان‌پی‌تی» از رقابت تسلیحاتی آمریکا و روسیه
«گوستاوو زلاوینن» دبیر آرژانتینی دهمین کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای اعلام کرد بدون تمدید پیمان «نیو استارت» بین آمریکا و روسیه، ممکن است یک رقابت تسلیحاتی جدید بین ۲ ابرقدرت به وجود آید. پیمان نیو استارت جهت کاهش سلاح‌های هسته‌ای دوجانبه میان ایالات متحده و روسیه در ۸ آوریل ۲۰۱۰ (۱۹ فروردین ۱۳۸۹) در پراگ، پایتخت جمهوری چک توسط روسای جمهوری ۲ کشور به امضا رسید. مسکو و واشنگتن طبق این قرارداد اجازه دارند حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک را مستقر کنند که حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در سال ۲۰۰۲ (۸۱-۱۳۸۰) است. پیش از نیو استارت، معاهده کاهش سلاح‌های استراتژیک موسوم به «استارت» در سال ۱۹۹۱ (۷۰-۱۳۶۹) منعقد و در دسامبر ۲۰۰۹ (آذر ۱۳۸۸) منقضی شد. این روزها به علت درگیری نظامی مسکو و کی‌یف در نیروگاه زاپروژیا در جنوب شرقی اوکراین، نگرانی‌ها از وقوع یک رقابت هسته‌ای بالا گرفته و زلاوینن معتقد است که خطر رقابت تسلیحات هسته‌ای بدون ارتباط بین آمریکا و روسیه بیشتر می‌شود. دبیر کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای در این باره خاطرنشان کرد که حتی در اوج تنش‌ها در جریان جنگ سرد، اگر به نمونه بحران موشکی کوبا توجه کنید، همواره یک کانال ارتباطی بین ۲ کشور در بالاترین سطح وجود داشت. این دیپلمات آرژانتینی افزود که برای مثال با توجه به درگیری در اوکراین ارتباط‌ها در بالاترین سطح بین مسکو با واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی قطع شده است. 
***
با افزایش تحریکات آمریکا
رزمایش‌های چین نزدیک تایوان ادامه دارد
ارتش چین از برگزاری رزمایش‌های جدید در نزدیکی تایوان در واکنش به اقدام تحریک‌آمیز جدید گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا خبر داد. رزمایش‌های ارتش چین در نزدیکی تایوان، در واکنش به سفر گروهی از قانونگذاران آمریکایی به این جزیره و دیدار با رئیس‌ آن، «سای اینگ-ون» که پکن آن را بخشی از خاک خود می‌داند ادامه دارد. خبرگزاری رویترز گزارش داد ارتش چین در واکنش به سفر سرزده هیاتی از نماینده‌های کنگره آمریکا به ریاست سناتور «اد مارکی» به تایوان که پکن آن را نقض حاکمیت ملی خود می‌داند روز دوشنبه اقدام به انجام رزمایش‌های بیشتری کرده است. ۵ نماینده کنگره آمریکا یکشنبه‌شب به وقت محلی بدون اعلام قبلی وارد تایپه شدند. این دومین سفر جنجالی از سوی نماینده‌های کنگره آمریکاست که اعتراض شدید چین را به همراه داشته است. «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا هم اوایل ماه آگوست، به‌رغم هشدارهای چین سفری چند روزه به این منطقه داشت. «فرماندهی جبهه شرقی ارتش آزادی‌بخش خلق» به عنوان شاخه‌ای از ارتش چین که مسؤولیت مناطق مجاور با تایوان را به عهده دارد، گفت روز دوشنبه اقدام به برگزاری رزمایش‌های جنگی در دریا و حریم هوایی حومه تایوان کرده است. این شاخه ارتش چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که این رزمایش «هشداری جدی به تایوان و ایالات متحده است که کماکان در حال انجام فریبکاری‌های سیاسی هستند و به تضعیف صلح و ثبات در اطراف تنگه تایوان ادامه می‌دهند».

Page Generated in 0/0058 sec