printlogo


کد خبر: 251939تاریخ: 1401/5/25 00:00
اخبار

افزایش 81 درصدی معاملات در سامانه نیما
مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توئیتر، نوشت: «حجم معاملات در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون به بیش از 16.2 میلیارددلار رسیده است؛ این میزان معاملات رشد ۸۱درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد. در بازار حواله نیز حجم معاملات روزانه ارز به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده و عرضه همیشه بیش از تقاضا بوده است.
 با ابتکار بانک مرکزی، ارز توافقی هم در ۲ ماه گذشته بر اساس عرضه و تقاضا توانسته از نظر حجم معاملات و عمق بازار به شرایط مطلوبی برسد. طبق تاکید رئیس کل بانک مرکزی، توسعه این بازار را به عنوان هدایتگر آن ادامه داده و آرامش حوزه ارزی کشور را به عنوان اولویت اصلی دنبال می‌کنیم. 
***
حق مسکن کارگران چه می‌شود؟
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران از مشخص شدن تکلیف مصوبه حق مسکن کارگران در نشست بعدی شورای عالی کار خبر داد و گفت: وزیر سابق کار در نشست تعیین دستمزد ۱۴۰۱ به ما اعلام کرد که قول مساعد حق مسکن را قبلا از دولت گرفته است ولی آنچه در هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد، تغییر مصوبه و کاهش مبلغ آن بود. هادی ابوی گفت: امسال اتفاقی که افتاد این بود که رقم حق مسکن برخلاف انتظار تغییر کرد و مجلس مصوبه هیات وزیران را ابطال کرد. نماینده کارگران در شورای عالی کار تاکید کرد: دولت این اختیار را دارد که مصوبه را تصویب نکند ولی در صورت نیاز به اصلاح و بازنگری باید به شورای عالی کار برگردد. در شورا روی مبلغ حق مسکن و اینکه کمتر یا بیشتر شود مجددا بحث و تصمیم‌گیری خواهیم کرد. 
***
هشدار سازمان مالیاتی به دلالان خودرو 
سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به احتمال سوءاستفاده برخی درگاه‌های جعلی از پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو هشدار داد. سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بدینوسیله به اطلاع مؤدیان محترم مالیاتی می‌رساند جهت پرداخت مالیات مربوط به نقل و انتقال خودرو به هیچ عنوان از طریق سایت‌های غیرمجاز و سودجو اقدام ننموده و صرفا از طریق سایت رسمی و درگاه پرداخت رسمی سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir اقدام به پرداخت مالیات خود کنند. بر اساس این اطلاعیه، همه خدمات سازمان امور مالیاتی به صورت رایگان است و هیچ‌گونه وجهی بابت خدمات ارائه شده دریافت نمی‌شود. این قبیل سایت‌ها به هیچ عنوان مورد تأیید سازمان امور مالیاتی نیست و مسؤولیت هرگونه پرداخت از طریق سایر درگاه‌ها به عهده مؤدی است. مشاهده شده است که دلالان برای دور زدن مالیات از درگاه‌های جعلی استفاده می‌کنند. 
***
خانوارهای شهری 93 میلیون تومان در سال گذشته هزینه کردند
طبق اعلام مرکز آمار ایران، سال ۱۴۰۰ متوسط هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب ٩٣ و ۵۲ میلیون تومان بوده است. متوسط هزینه کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ٩٢٥٠١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٤٩ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه کل سالانه خانوار شهری ٢٤٦٥٣٧ هزار ریال با سهم ٢٧ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٦٧٨٤٨٠ هزار ریال با سهم ٧٣ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه گوشت با سهم ٢١ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٩ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است. متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار شهری ١١٢٤٢١٧ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٥١ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٤٠٠ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تأمین درآمد خانوارهای شهری نشان می‌دهد 32.6 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، 16.5 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 50.9 درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. 
***
وزیر نیرو:
صندوق توسعه ملی به وظایف خود عمل نکرد
وزیر نیرو با انتقاد از صندوق توسعه ملی، از عدم تأمین کنتور آب برای مدیریت مصرف به میزان مورد نیاز خبر داد. علی‌اکبر محرابیان گفت: همان‌طور که می‌دانید در حال حاضر در پیک مصرف برق قرار داریم. سال گذشته را نیز به گونه‌ای پشت سر گذاشتیم که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشتیم. وزیر نیرو ضمن تاکید بر جزئیات تقاضای برق گفت: به طور متوسط سالانه 4.5 درصد افزایش تقاضای برق داریم در حالی که سال گذشته 4.8 افزایش مصرف داشتیم و اگر اقدامات درستی انجام نمی‌شد، این ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید و مشکلات چندین برابر می‌شد.

Page Generated in 0/0058 sec