مهدی حاجی*: بزرگترین دستگاههای رسانهای جهان اکنون تلاش میکنند در مرز فناوریها و ابزارهای رسانهای حرکت کنند تا با خلق جلوههای دیداری و شنیداری جذاب، مخاطب را با خود همراه کنند و مفاهیم مورد نظرشان را منتقل کنند.
متاورس یا زیست چندوجهی مجازی اکنون سعی میکند ابعاد مختلف یک پیام را طراحی کرده و به نمایش درآورد تا انتقال پیام را به شکل کاملتری برای مخاطب رقم زند، به امید اینکه مفاهیم کاملتر و محسوستر باشد برای مخاطبان.
امروز افرادی که در معرض رسانهها هستند، انتظار دارند مفاهیم را در کوتاهترین زمان ممکن و به صورت کاملا ملموس دریافت کنند و بر همین اساس ابزارهای متنوع و جدیدی در حال ساخت است تا به این فرآیند کمک کند.
حال در جهان پیشرفتهترین رسانه برای انتقال خاصترین واژهها و مفاهیم آفریده شده است که هر ثانیه از این نمایش بیبدیل کاملا مستند بشری، بیشتر از کل دستگاههای رسانهای جهان دارای قدرت انتقال مفاهیم و مخاطبسازی است.
اکنون اربعین حسینی، پیشرفتهترین رسانه جهان است که کاملا مشهود، حقیقی و واقعی مخاطب را با خود همراه میکند.
هر فردی در توفان امواج رسانه اربعین قرار گیرد حیرتزده میشود و گویی آن انسان زمینی از صداهای روزمره هزاران رسانه کذایی و پوشالی که فقط اشتهای کاذب برای روح و جان مخاطب تولید میکنند، رها شده و ناگهان با صدای اربعین حسینی بیدار میشود و ذهن با تمام ابعاد آن وارد دنیای دیگری میشود؛ دنیایی که متاورس در نهایت فناوری و پیشرفت خود حتی نمیتواند یک درصد رسانه اربعین باشد.
بشر در حال ورود به زیست رسانهای است و یقینا آن رسانهای پیشتاز این میدان خواهد بود که با بیشترین سرعت، سادهترین بیان و پرمحتواترین مطلب بتواند مخاطبسازی کند؛ آن هم مخاطبی که هم جسمی و هم روحی به صورت حقیقی طی مسافت کند تا در اتمسفر آن رسانه قرار گیرد.
امروز در جهان رسانهها به جای اینکه پیام را به مخاطب برسانند، مخاطب را به رسانه و پیام خود میرسانند.
و کدامین رسانه را سراغ دارید جذابتر از مغناطیس امام حسین علیهالسلام در اربعین؟!
* دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیما پژوهشگر رسانه