printlogo


کد خبر: 251953تاریخ: 1401/5/26 00:00
رسانه‌ها برای گردهمایی عظیم اربعین چه برنامه‌هایی دارند!
یاران رسانه‌ای حسین(ع)

محمدعلی میرزایی‌: هر چه می‌گذرد رسانه «اربعین» قدرت بیشتری پیدا می‌کند و در این میان عمل به برخی نکات سازنده، برای پویایی آن از اوجب واجبات است. به گزارش «وطن‌امروز»، «انا من حسین(ع)» شعار اربعین 1401 شد؛ خبری که طی 2 روز اخیر در صدر اخبار قرار گرفت. وقتی به عمق خبر پی ببریم با عظمتی وصف‌ناشدنی مواجه می‌شویم؛ عظمتی که حالا چند سالی است جهان نظاره‌‌گر آن است. اربعین حسینی به زعم صاحب‌نظران فرصتی برای حرکت در مسیر معرفت‌افزایی زائران حسینی به شمار می‌رود. یکی از نکات مهم این رسانه عظیم، توجه به تمام ابعاد آن است؛ به طور مثال همه دستگاه‌های فعال فرهنگی در حوزه اربعین باید برنامه‌های خود را با کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین هماهنگ کنند، به این خاطر که همیشه کارهای پراکنده فرهنگی آسیب‌زاست. باید نحوه حضور افراد در حرکت عظیم جهانی اربعین توسط کمیته فرهنگی تعریف و از هم‌اینک سیاست‌های کلان در حوزه فرهنگی تدوین شود تا به عنوان مبنای امور اجرایی در ستاد مرکزی اربعین مورد توجه قرار گیرد. در همین ارتباط احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین در آخرین جلسه ساماندهی و برنامه‌ریزی اربعین 1401 اظهار داشت: کمیته فرهنگی اربعین فعال‌ترین کمیته ستاد مرکزی اربعین به شمار می‌آید که در طول سال همواره اقدامات مختلفی در این زمینه انجام می‌دهد. تمام کمیته‌های فعال اربعین در ۳ حوزه خدماتی، دیپلماتیک و فرهنگی فعالیت می‌کنند که مهم‌ترین و اساسی‌ترین کار، اقدام فرهنگی در اربعین است. 
معاون وزیر کشور بیان داشت: طبق نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اربعین بهترین وسیله گویا برای تحقق تمدن اسلامی است، بنابراین باید پیوند مستحکمی را در بین مسلمانان در اربعین ایجاد کرد. اربعین یکی از بهترین فرصت‌ها در حوزه فرهنگی به شمار می‌آید که باید از این فرصت بخوبی استفاده کرد. همچنین باید اقدامات گسترده‌ای را برای مخاطبان اربعین انجام داد تا به آن آرمان‌های مدنظر برسیم. در بخش دیگری از این جلسه مجتبی جوانبخت، رئیس کارگروه رسانه و فضای مجازی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین با اشاره به فعالیت 3 کارگروه تخصصی رسانه در اربعین 1400 خاطرنشان کرد: امسال کارگروه پخش زنده، انتشار، نرم‌افزار و رسانه را داشتیم که در این مدت تلاش کردیم از ظرفیت تمام افراد و قشرهای مختلف برای رساندن پیام اربعین بهره ببریم. در پخش زنده از 33 پلتفرم استفاده کردیم که تولیدات ما در اربعین منحصر به صداوسیما نشد و توانستیم در بستر فضای مجازی برای قشرهای مختلف برنامه پخش کنیم. 
با صراحت می‌توان گفت اربعین یک مراسم پیاده‌روی برای ایرانی‌ها نیست، بلکه بزرگ‌ترین جلوه رفتاری شیعه متشکل از همه عقاید شیعیان و آزادگان جهان به حساب می‌آید. در این میان اما برخی نکات مهم و سازنده هم وجود دارد؛ متأسفانه دستورالعمل‌های رسانه‌ای از نگاه فعالان رسانه‌ای موجب تضعیف این ماجرا شد. به طور مثال رسانه‌ها از پخش تصویر ازدحام در اربعین خودداری می‌کردند، عده‌ای از مردم عراق ماسک می‌زدند و عده‌ای بر اساس باور خود ماسک نمی‌زدند؛ با توجه به شاه‌کلید فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه اگر درست روایت نکنیم، روایت می‌کنند، ما هم باید به طور مناسب اربعین را روایت کنیم. 
در همین ارتباط مهدی حاجی، دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیمای رسانه ملی و کارشناس رسانه با ارزیابی تولیدات رسانه به «وطن‌امروز» گفت: رسانه‌ها رفته‌رفته به سوی تعامل با مخاطب حرکت می‌کنند و در تلاشند با مخاطب زنده ارتباط برقرار کنند و مخاطب این احساس را داشته باشد که در درون آن رسانه قرار دارد، چرا که اگر این اتفاق رقم نخورد فضای یکطرفه به وجود می‌آید. چندبعدی شدن رسانه به این دلیل است که مخاطب بتواند زوایای مختلف رسانه را لمس کند. تولیدات رسانه‌ای جهان به سمت چندبعدی می‌رود و در حال حاضر رسانه «اربعین» چند بعدی‌ترین سبک رسانه در دنیا است که فرد را با باورها و اعتقادات خود مواجه می‌کند. 
وی در پایان بیان داشت: اینکه انسان از دورترین نقاط با هر نوع نگرش علاقه‌مند به پیاده‌روی اربعین می‌شود، قدرت انتقال و انطباق این سیستم رسانه و قدرت بالای بین‌المللی آن را نشان می‌دهد.  
***
    یاوران رسانه‌ای اربعین گرد‌ هم می‌آیند   
 در آستانه اربعین حسینی کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین حسینی به منظور افزایش بهره‌وری از این حماسه عظیم و انتقال تجارب در انعکاس حضور میلیونی عاشقان سیدالشهدا علیه‌السلام در عراق، اقدام به برپایی گردهمایی یاوران رسانه‌ای اربعین ۱۴۰۱ کرده است. 
در این گردهمایی یک‌روزه که دوم شهریورماه برگزار می‌شود، کارگاه‌های عکاسی، خبرنگاری، مستندسازی و فعالیت‌های فضای مجازی پیش‌بینی شده است. کمیته فرهنگی ستاد اربعین برای حضور افرادی که از سایر شهرها قصد حضور در گردهمایی یاوران رسانه‌ای اربعین را داشته باشند، اسکان یک‌روزه در نظر گرفته است. همچنین به افرادی که در این گردهمایی شرکت می‌کنند، گواهی معتبر پایان دوره یاوران اربعین اعطا خواهد شد. سال ۹۸ نیز این گردهمایی با حضور یاوران رسانه‌ای از شهرهای مختلف برگزار شد که با توجه به اینکه در ۲ سال اخیر مراسم پیاده‌روی اربعین با محدودیت‌هایی همراه بود، کمیته فرهنگی نیز در فضای مجازی به فعالیت خود ادامه داد؛ تا اینکه امسال با توجه به برپایی بدون محدودیت اربعین حسینی، اقدامات کمیته‌های مختلف در حال انجام است تا اربعین امسال همچون سال‌های گذشته با شور و شعور حسینی برپا شود.

 


Page Generated in 0/0080 sec