printlogo


کد خبر: 251954تاریخ: 1401/5/26 00:00
رئیس سازمان سینمایی وعده داد
اعلام فهرست ممنوع‌الفعالیت‌های سینما تا هفته آینده

رئیس سازمان سینمایی ضمن رد برخی برداشت‌ها از سخنان اخیر وزیر ارشاد درباره ممنوع‌الفعالیت بودن نوید محمدزاده، از مشخص شدن تکلیف فیلم «برادران لیلا» و همچنین اعلام رسمی فهرست ممنوع‌الکاران سینما طی هفته آینده خبر داد. 
 به گزارش «وطن‌امروز»، محمد خزاعی درباره فیلم‌های توقیف شده و ابهام درباره اکران فیلم «برادران لیلا» و شانس این فیلم برای معرفی به اسکار در حالی که اینگونه به نظر می‌رسد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توقیف برخی فیلم‌ها و ممنوع‌الفعالیت بودن عوامل این فیلم‌ها همچون نوید محمدزاده را تأیید کرده است، به مهر و ایسنا گفته است: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صحبت‌های اخیر خود درباره توقیف یا ممنوع‌الکار بودن فرد یا فیلم خاصی صحبت نکرده است، وی اعلام کرده است که اگر کسی ممنوع‌الکار شده باشد عطف بما سبق نمی‌شود و فیلم‌های گذشته‌ای که بازی کرده یا ساخته‌اند دچار مشکل نمی‌شود. جمله وزیر فرهنگ دقیقا این بود اما رسانه‌ها این صحبت را به سمت و سوی یک بازیگر یا کارگردان ارجاع داده و نقد و تحلیل‌های خود را داشتند. 
وی در ادامه تصریح کرده است: یکسری از دوستان در رابطه با بیانیه ۱۷۰ نفره و یکسری دیگر از دوستان نیز در حاشیه جشنواره فیلم کن دچار مشکلاتی شده‌اند. درباره بیانیه ۱۷۰ نفره درخواستی کردیم که گفتند این جریان مربوط به سازمان سینمایی نیست، همچنین از کسانی که این بیانیه را امضا نکرده و اطلاعی نسبت به آن نداشتند خواستیم رسما اعلام کنند تا دچار مشکلات عدیده نشوند اما اینکه کدام یک از این دوستان ممنوع‌الفعالیت هستند، تا آخر هفته آینده رسما اعلام می‌شود. 
خزاعی با اشاره به اینکه لیستی از احتمال ممنوعیت برخی از افراد وجود دارد، خاطرنشان کرده است: این لیست در جلسات متعددی مطرح شده و تعداد آن کم یا زیاد شده است و قرار است آخرین لیست تا آخر هفته آینده در اختیار ما قرار گیرد، البته ما تلاش کرده‌ایم برخی از دوستان که اسامی آنها مطرح شده از این لیست کنار گذاشته شوند. در مجموع نام ۶ نفر اعلام شده بود که تعداد آنها تا امروز کم شده است و هفته بعد مشخص می‌شود که به عنوان مثال تدوینگر «عنکبوت مقدس» در چه شرایطی قرار می‌گیرد. 
رئیس سازمان سینمایی بار دیگر تاکید کرد: من ندیدم آقای اسماعیلی نام شخص خاصی را بیاورد، بلکه گفته است درباره تمام هنرمندانی که نام آنها به‌ عنوان ممنوع‌الفعالیت اعلام می‌شود، سعی خواهد کرد که عطف بما سبق نشود و سرمایه، تهیه‌کننده و کارگردان و گروه تولید دچار آسیب نشوند، به این معنا که جلوی عرضه و نمایش آثاری که افراد ممنوع‌الفعالیت در آن حضور دارند گرفته نشود و شرایط طبیعی اکران را طی کنند. البته این مساله خیلی فرق می‌کند با آثار جدیدی که قرار است این افراد در آن حضور داشته باشند. 
وی درباره فیلم «برادران لیلا» به کارگردانی سعید روستایی هم عنوان کرده است: سازمان سینمایی همه‌گونه همکاری و مشارکت با عوامل این فیلم داشته است و ما جلسات مکرری قبل از اعزام دوستان داشتیم و حتی پیشنهاد اصلاح مواردی نیز داده شد. دوستان در ابتدا این موارد را قبول کردند اما بعد نپذیرفتند و رسما اعلام کردند هیچ پلانی حذف یا سانسور نمی‌شود و در نهایت این فیلم بدون پروانه نمایش بین‌المللی در جشنواره‌های خارجی حضور پیدا کرد. تاکید می‌کنم، قوانینی که در حال اجراست، قوانین دوره ما نیست، قوانینی است که از قبل در سازمان سینمایی بوده که بر اساس آن هر کسی که می‌خواهد در عرصه بین‌المللی حضور پیدا کند قبل از آن باید پروانه نمایش بین‌المللی را دریافت کند. ما نسبت به «برادران لیلا» سختگیرانه برخورد نکردیم، بلکه از روز اول با حضور در سازمان سینمایی بر ۳ مساله تاکید کردم. یکسری از بحران‌های ما مربوط به این ۳ مساله است که شامل قانون‌گرایی، استانداردسازی و عدالت‌محوری است. چنانچه بخواهیم این ۳ مورد را اجرا کنیم باید برای همه اجرا شود.

Page Generated in 0/0049 sec