printlogo


کد خبر: 251963تاریخ: 1401/5/26 00:00
دور دنیا

آمریکا موشک بالستیک قاره‌پیما آزمایش کرد
خبرگزاری رویترز دیروز از آزمایش یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید توسط ارتش این کشور خبر داد. وزارت دفاع آمریکا طی بیانیه‌ای با تایید این خبر گفت: «موشک بالستیک قاره‌پیمای مینوت‌من ۳ برای نشان ‌دادن آمادگی نیروهای اتمی ایالات متحده آزمایش شد». پایگاه نیروی هوایی «وندنبرگ» در ایالت کالیفرنیا هم دیروز اعلام کرد: «یک فروند موشک بالستیک قاره‌پیمای غیرمسلح مینوت‌من ۳ متعلق به فرماندهی ضربتی جهانی نیروی هوایی [آمریکا] ساعت ۱۲:۵۳ بامداد چهارشنبه یازدهم آگوست ۲۰۲۲ در این پایگاه شلیک آزمایشی شد». ارتش آمریکا این شلیک را «آزمایش روتین» توصیف کرد و گفت کلاهک جنگی روی موشک نصب نبود. این آزمایش در حالی انجام شد که پنتاگون چند ماه بود که اجرای آن را یک بار به دلیل آغاز درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین در پی عملیات نظامی ویژه در منطقه دونباس و یک بار به ‌دلیل تنش‌ها با چین بر سر سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان، به تعویق انداخته بود.
***
عطوان: بزرگ‌ترین نگرانی اسرائیل گشوده شدن جبهه جولان است
عبدالباری عطوان، تحلیلگر سرشناس مسائل سیاسی جهان عرب «گشوده شدن جبهه جولان سوریه» از سوی ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان را «بزرگ‌ترین عامل نگران‌کننده» رژیم صهیونیستی در حال حاضر دانست. عطوان در سرمقاله دیروز خود در روزنامه «رای الیوم» نوشت علاوه بر جنوب لبنان، ساحل اشغالی فلسطین و نوار غزه، جبهه جولان به عنوان «پاشنه آشیل» رژیم اشغالگر قدس به شمار می‌رود. سردبیر روزنامه رای‌الیوم حملات پی‌در‌پی صهیونیست‌ها علیه حومه دمشق و اطراف فرودگاه را نشانه «سردرگمی» سران صهیونیست دانست که به گفته وی، در نتیجه فاش شدن اطلاعات امنیتی پدیدار شده است. به گفته این کارشناس برجسته مسائل سیاسی عرب، اطلاعات یاد شده از کسب آمادگی ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان با ارسال تجهیزات و موشک‌های مدرن و پیشرفته برای نبرد آتی در جولان حکایت می‌کند. عطوان با اشاره به مهلت ۲ هفته‌ای تعیین شده از سوی سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای رژیم صهیونیستی جهت ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان به طور عادلانه و قابل قبول برای لبنانی‌ها اظهار داشت: در چنین صورتی، لبنان می‌تواند از منابع ثروت نفتی و گازی خود به طور کامل بهره‌مند شود، و الا برای آزاد‌سازی منابع ثروت یاد شده باید متوسل به زور شود؛ همان گونه که مقاومت توانست «کمربند امنیتی» در جنوب لبنان را آزاد و دومین شکست خفت‌بار را بر ارتش اسرائیل تحمیل کند. 
***
پیشتازی یک چپ‌گرا در نظرسنجی‌های انتخاباتی برزیل
طبق نتایج نظرسنجی جدید آیپک (IPEC) که پیش از این به «IBOP»  معروف بود، «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور پیشین برزیل که مدتی از عرصه قدرت کنار رفته بود، 12 درصد در نظرسنجی‌های انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل که روز دوشنبه منتشر شد، از «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور جنجالی برزیل در آستانه انتخابات ماه اکتبر پیشی گرفته است و در دور دوم انتخابات با اختلاف 16 درصد پیروز خواهد شد.
نظرسنجی فوق نشان می‌دهد لولا در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است برای دوم اکتبر برنامه‌ریزی شود (۲ ماه دیگر) از حمایت 44 درصد مردم برزیل برخوردار خواهد بود و این در حالی است که تنها 32 درصد مردم این کشور از بولسونارو حمایت می‌کنند. بر اساس این گزارش در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری که احتمالا 30 اکتبر برگزار می‌شود، اگر هیچ کاندیدایی 50 درصد آرا به‌ علاوه یک رأی معتبر به دست نیاورد، لولا با 51 درصد آرای پیروز خواهد شد و 35 درصد آرا به بولسونارو تخصیص می‌یابد که نمایانگر اختلاف 16 درصدی است. طبق گزارش اسپوتنیک، بهبود عملکرد لولا در دیگر نظرسنجی‌ها نیز منعکس شده است که نشان می‌دهد قطبی‌ترین رقابت ریاست‌جمهوری برزیل در چندین دهه طی هفته‌های اخیر شدید‌تر شده است. بر اساس این گزارش، پیشتازی لولا از 26 درصد در ماه دسامبر به 18 درصد در ژوئیه سقوط کرد اما این رهبر چپ‌گرا در صورتی که هر ۲ نفر وارد دور دوم انتخابات شوند، همچنان پیشتازی 20 درصدی در مقابل بولسونارو دارد. 
***
مخالفت اکثریت قاطع کویتی‌ها با عادی‌سازی روابط با اسرائیل
نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که مردم کویت بشدت هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را برنمی‌تابند و بر موضع ثابت خود در حمایت از مردم فلسطین تأکید دارند. پایگاه خبری الخلیج اونلاین، شامگاه دوشنبه با انتشار نظرسنجی مرکز «الخلیج»، گزارش داد ۹۵ درصد مردم کویت مخالف عادی‌سازی روابط با تل‌آویو هستند و ۷۰ درصد مردم این کشور «بشدت» هر گونه تعامل با رژیم صهیونیستی را رد می‌کنند.

Page Generated in 0/0049 sec