printlogo


کد خبر: 251976تاریخ: 1401/5/26 00:00
بازگشایی مرزهای عراق از فردا به روی زائران ایرانی؛ تمهیدات لازم برای تأمین سلامت راهپیمایان حسینی اندیشه شده است
قدم به قدم تا به حرم

اسدالله خسروی: دروازه‌های مرزی عراق از فردا به روی راهپیمایان اربعین حسینی باز می‌شود و در این میان هلال‌احمر و بسیاری از ارگا‌ن‌ها و دستگاه‌های دولتی و... برای بی‌خطر بودن این سفر پرشور تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند تا سلامت زائران حسینی در پیاده‌روی عظیم اربعین تامین شود. 
به گزارش« وطن‌امروز»، پیاده‌روی اربعین امسال شور و حال دیگری دارد، چرا که پس از 2 سال وقفه امسال به دلیل کاهش التهاب بیماری کرونا، زائران عاشقانه 320 کیلومتر راه را با پای پیاده می‌پیمایند. هر چند امسال به دلیل تغییر اقلیم و افزایش دمای هوا نسبت به سال‌های پیش شاید این پیاده‌روی با مشقت‌هایی همراه باشد اما دل به عاشق دادن، سختی راه نمی‌شناسد. در این بین اورژانس، جمعیت هلال‌احمر و سایر ارگان‌ها در کنار نهادهای مردمی و جهادی زمینه سفر بی‌خطر را برای زائران فراهم کرده‌اند. در همین ارتباط رئیس اورژانس کشور گفت: تجهیزات بیمارستان شلمچه در حال تکمیل است و باید بگویم که در مرز شلمچه و در نقطه صفر مرزی امروز شرایط بسیار خوبی را مشاهده کردیم. جعفر میعادفر در حاشیه بازدید از مرکز بهداشتی- درمانی نقطه صفر مرزی شلمچه اظهار کرد: امسال بعد از ۲ سال درگیری با ویروس کرونا شاهد حضور مسافران اربعین خواهیم بود و پیش‌بینی می‌کنیم بخش عظیمی از هموطنان از مرزهای کشور برای زیارت راهی کشور عراق شوند. وی ادامه داد: ما به عنوان مسؤول کمیته بهداشت و درمان تمام تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا زیرساخت‌های لازم در این ایام برای سفر زوار اربعین فراهم شود. 
 رئیس سازمان اورژانس کشور بیان کرد: خوشبختانه در منطقه شلمچه که زیرمجموعه دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان است، زیرساخت آماده شده است و فضای بسیار خوبی که ظرفیت حداقل 100 تخت را دارد، در این محل آماده خدمات‌رسانی به زائران می‌شود. 
وی بیان کرد: تمام تلاش ما این است که اگر مریضی به این مرکز مراجعه کرد اقدامات اولیه درمانی برای وی انجام و بعد از آن به بیمارستان‌های منطقه منتقل شود و این فضا برای حوادث احتمالی آماده و خالی بماند. 
میعادفر گرمازدگی، بیماری‌های عفونی و مسمومیت‌های غذایی به واسطه گرما را از تهدیدهای پیش ‌رو عنوان کرد و افزود: در این باره نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است و امروز آخرین بازدید قبل از اربعین را از مرز شلمچه داشتیم تا هماهنگی‌های لازم با دانشگاه علوم‌پزشکی آبادان را داشته باشیم که زوار با کمترین آسیب از این سفر معنوی استفاده کنند. 
رئیس اورژانس کشور اضافه کرد: در مرزهای ریمدان و میرجاوه که زائران افغانستانی و پاکستانی از آنها عبور می‌کنند نیز یکسری زیرساخت و امکانات بهداشتی را آماده کرده‌ایم، به عنوان مثال در مرز ریمدان یک بیمارستان صحرایی، یک پایگاه اورژانس، یک اتوبوس‌آمبولانس و چند تیم بهداشتی مستقر خواهند شد و از دهم شهریور تا زمان اعلام پایان عملیات توسط ستاد اربعین، کار خود را به صورت جدی دنبال می‌کنیم. 
 وی خاطرنشان کرد: در کرمانشاه از ۲ روز قبل مسیر باز شده است و این موضوع به مرزهای دیگر کمک خواهد کرد و در این منطقه نیز بیمارستان صحرایی، اتوبوس‌آمبولانس و ۲ واحد اورژانس هوایی در نظر گرفته شده است، ضمن اینکه تعدادی آمبولانس نیز در مسیر حرکت زائران تا نقطه صفر مرزی حضور خواهند داشت. میعادفر تصریح کرد: در ایلام نیز بیمارستان صحرایی، ۱۰ اتوبوس آمبولانس و ۴ بالگرد پیش‌بینی شده است و در مرز شلمچه هم 4 اتوبوس آمبولانس خدمات‌رسانی خواهند کرد. وی ادامه داد: در تفاهمی که با ستاد نیروهای مسلح داشتیم ۲ هواپیما پیش‌بینی شده است تا اگر خدای نکرده نیاز به انتقال حجم انبوهی از بیماران بود از ظرفیت ۵۰ تا ۱۰۰ تختی این ۲ هواپیما نیز استفاده شود. 
 
* ارائه آموزش‌های پیشگیری از مخاطرات و گرمازدگی به زائران
مدیرکل آموزش عمومی، پایه و همگانی جمعیت هلال‌احمر از ارائه آموزش‌های پیشگیری از مخاطرات و گرمازدگی به زائران اربعین از سوی معاونت آموزش این جمعیت خبر داد. نواب شمس‌پور در تشریح برنامه‌های آموزش همگانی جمعیت هلال‌احمر برای زائران اربعین حسینی در سال ‌جاری اظهار کرد: هلال‌احمر امسال کمپین آموزشی عمود ۱۱۲ را راه‌اندازی کرده است که ۱۱۲ شماره ملی امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر است. همچنین عمود ۱۱۲ در مسیر نجف اشرف به کربلای معلی از نخستین عمودهای مسیر نجف به کربلاست، این طرح با عنوان عمود ۱۱۲ نام‌گذاری شده است. 
وی هدف از برپایی این کمپین را آموزش زائران برای پیشگیری از بروز مخاطرات دانست و افزود: امسال دمای هوا در عراق بشدت بالاست و تاکنون دمای ۵۰ تا ۵۲ درجه گزارش شده و پیش‌بینی شده است در ایام اربعین نیز دمای هوا بالا باشد لذا نخستین برنامه آموزشی برای اربعین در زمینه پیشگیری از گرمازدگی است. شمس‌پور ضمن هشدار نسبت به عوارض گرمازدگی، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از آموزش‌های آمادگی برای حضور در مراسم اربعین برای پیشگیری از گرمازدگی و در صورت بروز این مشکل، مواجهه صحیح با آن است. وی نحوه حضور در تجمعات انبوه را از دیگر مباحث آموزشی مهم اربعین سال جاری اعلام کرد و ادامه داد: مساله تجمعات انبوه همیشه در زیارت‌ها مطرح بوده است و فاجعه منا نیز بر اثر همین تجمعات انبوه به وجود آمد. در ورودی‌ و خروجی مرزها و ورودی و خروجی حرم‌ها مساله اجتماعات انبوه مهم است، به همین دلیل مساله حضور و مدیریت تجمعات انبوه در آموزش‌ها و عملیات اربعین پیش‌بینی شده است. 
شمس‌پور با اشاره به اینکه مسیر پیاده‌روی طولانی است و ممکن است زائران در این مسیر دچار بیماری‌ شوند، گفت: با توجه به شرایط خاص امسال، گرمای هوا و وجود بیماری کرونا پیشنهاد ما به مردم این است که تا حد ممکن افراد مسن و کودکان را همراه خود نبرند، دیگر توصیه ما این است که زائران در طول شب به پیاده‌روی بپردازند و روزها در موکب‌ها استراحت کنند که همه این امور در آموزش‌ها به مردم ارائه می‌شود. وی از اجرای برنامه آموزشی موکب‌داران اربعین نیز خبر داد و ادامه داد: موکب‌داران آموزش می‌بینند که اگر گرمازدگی برای زائران اتفاق بیفتد بتوانند به آنها کمک کنند. همچنین با کمیته آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت، اورژانس و معاونت آموزشی بعثه مقام معظم رهبری نیز هماهنگی‌های لازم برای آموزش انجام شده است.
***
    تسهیل ورود زائران اربعین به عراق    
یک مقام عراقی از اقدامات این کشور برای تسهیل ورود زائران ایرانی اربعین خبر داد و تأکید کرد مرزهای عراق از فردا به روی زائران ایرانی باز می‌شود. سپهبد مهدی الفکیکی، رئیس کمیته پیاده‌روی اربعین در وزارت کشور عراق، از آماده‌سازی طرحی برای تسریع در ورود زائران ایرانی به این کشور خبر داد و بر اهمیت همکاری بین ۲ کشور در مساله ساماندهی زائران اربعین تأکید کرد. وی گفت طی دیداری که عثمان الغانمی، وزیر کشور عراق در تهران با مقامات ایران داشته، یادداشت‌تفاهمی بین طرفین امضا شد که در آن به جنبه‌های متعددی از جمله آموزش و همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر، گمرک و ویزای سفر و مسائل دیگر که مهم‌ترین آن، زیارت اربعین است، پرداخته شد و راه‌های ساماندهی این راهپیمایی نیز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت. او در ادامه گفت: طرف عراقی همه دستورهای لازم به مقامات و ارگان‌های مرتبط جهت آمادگی برای زیارت اربعین را صادر کرده است. وی همچنین به تصمیماتی که به منظور تسهیل ورود زائران به عراق گرفته شده، اشاره کرد و گفت توافق شد که گذرگاه‌هایی صرفا برای زائران در نظر گرفته شود و همچنین گذرگاهی مختص ‌بار موکب‌های اربعین تعیین شده است تا ورود زمینی و با پای پیاده زائران تسهیل شود. به گفته وی «برای اینکه زیارت اربعین به‌راحتی انجام شود، امیدواریم ورود زائران ایرانی به عراق گروهی انجام شود». سپهبد الفکیکی گفت: مرز شلمچه پذیرای روزانه 70 هزار، گذرگاه الشیب 30 هزار، زرباطیه 100 هزار و المنذریه 12 هزار زائر در روز خواهند بود.

 


Page Generated in 0/0058 sec