printlogo


کد خبر: 251977تاریخ: 1401/5/26 00:00
۷۸ نفر دیگر از هموطنان بر اثر ابتلا به «کووید-19» جان باختند
نگرانی از صعود مجدد کرونا در کشور

سویه جدید اُمیکرون در موج هفتم بیماری «کووید-19» همچنان در کشور فعال است و خیلی‌ از هموطنان را روانه بیمارستان کرده و برخی را نیز به کام مرگ کشانده است؛ بیماری‌ای که هنوز معلوم نیست چه زمانی پایان می‌یابد، چرا که کارشناسان بهداشت می‌گویند با آنکه هفته گذشته در حال رسیدن به قله بیماری بودیم اما با توجه به رشد آمار دوباره مبتلایان این بیماری، فعلا معلوم نیست که چه زمان به قله این بیماری در موج هفتم می‌رسیم. به گزارش «وطن‌امروز»، کرونا ویروس مرموزی است که هر از چندگاهی با افت و خیز خود را نشان می‌دهد و تهدید‌کننده سلامت جامعه است. بر این اساس کارشناسان بهداشت تاکید دارند که علاوه بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، واکسیناسیون موثرترین اقدام برای کنترل «کووید-19» است، چرا که این بیماری بیش از 2 سال است که سایه شوم مرگ را بر سرتاسر جهان گسترانده است. 
روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت دیروز اعلام کرد طی شبانه‌روز گذشته ۷۸ بیمار مبتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که با این احتساب، مجموع جا‌ن‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۴۳ هزار و ۹۳ نفر رسید. بر این اساس از ظهر روز دوشنبه تا ظهر روز سه‌شنبه ۲۵ مرداد، ۵۹۷۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی و ۱۱۱۳ نفر از آنها بستری شدند. متاسفانه در این مدت، ۷۸ بیمار مبتلا به «کووید-19» هم جان خود را از دست دادند به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری نیز در کشور به ۱۴۳ هزار و ۹۳ نفر رسید. خوشبختانه تاکنون ۷ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۳۳۰ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۱۴۵۶ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در بخش‌ مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۷۸ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۴ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. تاکنون ۶۴ میلیون و ۸۴۴ هزار و ۱۶ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۸۸۵ نفر دوز دوم و ۳۰ میلیون و ۳۲۸ هزار و ۵۷۵ نفر دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. به این ترتیب مجموع واکسن‌های تزریق‌‌شده در کشور به ۱۵۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۷۶ دوز رسید. همچنین در شبانه‌روز یادشده ۷ هزار و ۵۶۳ دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. 
 
* هنوز به قله موج هفتم کرونا نرسیده‌ایم
یک اپیدمیولوژیست با بیان اینکه در حال حاضر از قله موج هفتم عبور کرده‌ایم، گفت: با این حال ممکن است قله دیگری هم ایجاد شود و واریانت اُمیکرون را که تاکنون در کشور ما ۲ قله داشته، ۳ قله‌ای کند؛ البته در این باره نمی‌توان اظهارنظر قطعی داشت. دکتر مسعود یونسیان درباره وضعیت کرونا در کشور گفت: از 17- 16 روز پیش روند موارد جدید بیماری در کشور نزولی شده بود اما طی هفته اخیر این روند نزولی متوقف شده و همچنان نگرانی‌هایی به دلیل مسافرت‌ها و جابه‌جایی‌های جمعیتی در ایام اخیر وجود دارد که البته هنوز برای مشاهده اثر آن زود است؛ حداقل باید از هر مداخله‌ای ۲ هفته بگذرد تا بتوانیم اثر آن را روی روند بیماری مشاهده کنیم. 
وی با بیان اینکه کاهش شهرهای قرمز در گزارش وزارت بهداشت وجود داشت و موارد سرپایی و بستری نزولی بوده است، گفت: با این حال نگرانی این است که سایر کشورها اعم از بحرین، عراق، بلغارستان و... همه بعد از نزولی شدن، بعد از مدتی مجددا صعودی شدند. حتی برخی کشورها بعد از افول موج BA5 هم روند صعودی را تجربه کردند، بنابراین همچنان چنین نگرانی‌هایی وجود دارد. 
***
    واکسیناسیون مؤثرترین اقدام برای کنترل همه‌گیری کروناست   
وزیر بهداشت و درمان تاکید کرد کل مرگ‌ومیر کرونا در کشور 143 هزار نفر بوده که 133 هزار نفر آن مربوط به قبل از انجام واکسیناسیون عمومی است و از زمان انجام واکسیناسیون تنها ۱۰ هزار نفر که واکسن نزده یا بیماری زمینه‌ای داشتند بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند. بهرام عین‌اللهی در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: واکسیناسیون در کشور ما قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد. نخستین ‌بار توسط انستیتو پاستور در سال ۱۲۹۹ واکسیناسیون در کشور ما آغاز شد و با انجام واکسیناسیون توانستیم بیماری‌هایی نظیر آبله، فلج اطفال، سرخک، سل، کزاز و مالاریا را در کشور ریشه‌کن کنیم. ایران اسلامی به اذعان همه سازمان‌های بین‌المللی در زمینه واکسیناسیون از کشورهای پیشتاز است. در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی موثرترین عامل برای جلوگیری از بیماری کروناست. کسانی که واکسن کرونا زده‌اند در صورت ابتلا به آن با شدت کمتری از این بیماری مواجه هستند. مقام معظم رهبری شخصا واکسن ایرانی را در مقابل دوربین‌های صداوسیما تزریق و از همه مردم دعوت کردند تا واکسیناسیون را انجام دهند. عین‌اللهی در ادامه گفت: کل مرگ‌ومیر کرونا 143 هزار نفر بوده که 133 هزار نفر آن مربوط به زمانی است که واکسیناسیون انجام نشده بود اما از زمانی که واکسیناسیون انجام شده فقط ۱۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که یا واکسن نزده‌ بودند یا بیماری زمینه‌ای داشتند. قبل از تزریق واکسن، در کادر درمان ما ۳۰۰ شهید مدافع سلامت داشتیم که بعد از انجام واکسیناسیون کادر درمان که نخستین گروه بودند، این رقم به تعداد انگشتان دست کاهش یافته است که همه اینها نشان‌دهنده اثرگذاری واکسن است. با انجام واکسیناسیون ما توانستیم روند مرگ‌ومیر و مبتلایان را کنترل کنیم. ۱۱ هزار و ۹۰ طرح تحقیقاتی و مقالات علمی در این حوزه انجام و نوشته شده که در قالب یک کتاب چاپ می‌شود. جمهوری اسلامی ایران از کشورهای موفق در کنترل بیماری کروناست و این افتخاری برای دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

 


Page Generated in 0/0060 sec