printlogo


کد خبر: 251991تاریخ: 1401/5/26 00:00
ایران به طرف اروپایی اعلام کرد تا پایان امروز منتظر پاسخ به ملاحظات تهران درباره متن پیشنهادی توافق هسته‌ای خواهد ماند
نوبت تصمیم آمریکا

گروه سیاسی: پاسخ مکتوب ایران به پیشنهادهای اروپا که حاوی اصلاحیه‌ها و انتظارات ایران از یک توافق مطلوب است، بامداد سه‌شنبه به دست طرف اروپایی رسید. 
به گزارش «وطن‌امروز»، خبرگزاری فرانسه گزارش کرد اتحادیه اروپایی در حال بررسی پاسخ ایران به از سرگیری توافق هسته‌ای است. سخنگوی اتحادیه اروپایی در این باره گفت: «ما پاسخ ایران را شب گذشته دریافت کردیم. در حال بررسی آن هستیم و با دیگر طرف‌های برجام و ایالات‌متحده در مسیر پیش رو رایزنی می‌کنیم». «استفانی لیختن‌اشتاین» خبرنگار مستقر در وین گفت بروکسل پاسخ ایران را دریافت کرده است. لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز گزارش مشابهی ارائه کرد. 
خبرگزاری رویترز نیز با تایید ارسال پاسخ ایران گزارش داد اتحادیه اروپایی جزئیاتی درباره محتوای پاسخ ایران ارائه نکرده است اما خبرنگار روزنامه وال‌‌استریت ژورنال می‌گوید ایران در نامه خود ایده‌هایی درباره اینکه چگونه می‌توان نگرانی‌هایش را برطرف کرد ارائه کرده است. 
شبکه الجزیره هم به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد تهران پاسخ خود را به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای ارسال کرده است. الجزیره به نقل از این منبع ایرانی نوشته، حل‌و‌فصل مسائل باقیمانده برای طرف‌های غربی دشوار نیست. وی همچنین به الجزیره گفته «فاصله زیادی با توافق احتمالی برای بازگشت به توافق هسته‌ای نداریم. نمی‌توانم بگویم که توافقی خواهد بود ولی ما بیش از پیش به توافق نزدیک هستیم». 
این شبکه قطری همچنین به نقل از «یک مسؤول ایرانی» با اشاره به اینکه پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپایی واقع‌بینانه و حرفه‌ای بوده، تاکید کرد نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته و این امری مثبت است. این مسؤول عالی‌رتبه ایرانی که نامی از او برده نشده است، گفت: پاسخ ما نکات مهمی را شامل می‌شود که منافع ملی‌مان را تامین می‌کند. 
وی تاکید کرد: ما تا پایان روز چهارشنبه منتظر پاسخ به نکاتی که مطرح کردیم هستیم. بر اساس گزارش الجزیره، این مسؤول ایرانی گفت: اکنون آمریکا باید در تعامل با پاسخ‌های ما به پیشنهاد اتحادیه اروپایی، از خود نرمش لازم را نشان دهد. می‌توان گفت نشانه‌های رسیدن به توافق نسبتا افزایش یافته و این یک امر مثبت است. این مسؤول همچنین تاکید کرد: در دور اخیر مذاکرات وین تغییر موضع آمریکا را مشاهده کردیم و این تغییرات باید با عمل محکم‌تر شوند. 
در عین حال «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و مذاکرات رفع تحریم‌ها، پاسخ ایران به اروپایی‌ها درباره پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را سازنده توصیف کرد. به نوشته اسپوتنیک، او گفت توپ اکنون در زمین دولت آمریکاست و ایران پیشنهاد کرده است که در جریان اصلاح پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای، تضمین‌های مربوط به حفظ توافق در آینده تقویت شود. نماینده دولت روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در ادامه گفت دیدار قریب‌الوقوع در سطح وزرای خارجه درباره توافق هسته‌ای بعید نیست. 
از سوی دیگر، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانسی خبری اعلام کرد ایالات متحده نظرات خود درباره پیش‌نویس نهایی اتحادیه اروپایی بر سر احیای برجام را به طور خصوصی و مستقیم به جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی خواهد رساند. پرایس عنوان کرد تنها راه برای بازگشت متقابل به توافق هسته‌ای با ایران این است که تهران «مطالبات فرعی» خود را کنار بگذارد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: برجام تنها درباره برنامه هسته‌ای ایران است و ما آماده‌ایم تنها بر سر همین مساله مذاکره کنیم. وی در ادامه گفت اگر ایران نتواند بازگشت به برجام را بپذیرد، آمریکا آماده اعمال تحریم خواهد بود. 
در این میان برخی رسانه‌های ضدایرانی هم تلاش کردند نسبت به پاسخ ایران دست به فضاسازی خبری بزنند. در همین زمینه یکی از این شبکه‌ها با نقل قول از یک مقام غربی مدعی شد ایران پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط پذیرفته است. این رسانه وابسته به سعودی نوشت: یک دیپلمات غربی به نقل از هیات مذاکره‌کننده فرانسوی گفته است ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپایی درباره احیای توافق هسته‌ای را به صورت مشروط می‌پذیرد. به این معنی که سیاست گام‌به‌گام لغو تحریم‌ها را در قبال بازگشت به تعهدات برجامی پیش خواهد گرفت. شبکه ایران اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی نیز طی خبری -که ادعا کرد اختصاصی است- مدعی شد پاسخ جمهوری اسلامی به اروپا برای احیای برجام احتمالا رضایت طرفین را تامین نمی‌کند. در همین حال نشریه پولیتیکو با استناد به اظهارات یک مقام غربی، ادعاهایی را درباره پاسخ ایران نسبت به پیشنهادات اتحادیه اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای مطرح کرد. این رسانه آمریکایی درباره پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپایی برای احیای توافق هسته‌ای، در گزارشی نوشت: طبق گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران، بیشتر روی مسائل باقیمانده مرتبط با تحریم‌ها و تضمین‌ها بر سر تعاملات اقتصادی متمرکز است. در ادامه این گزارش طبق گفته این مقام غربی ادعا شده است که پاسخ ایران خواسته‌های بیشتری در زمینه تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره منشأ ذرات مواد هسته‌ای که پیش‌تر توسط بازرسان آژانس طی سال‌های گذشته در محل‌های مختلف کشف شده، مطرح نمی‌کند. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند احیا شود که این تحقیق توسط آژانس، برای همیشه مختومه اعلام شود. 
ادعای مقامات غربی درباره موضع ایران در قبال مسائل پادمانی در حالی بیان می‌شود که بر اساس بیانیه مشترک میان ایران و آژانس در تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۲، متعاقب سفر مدیرکل آژانس به تهران، ایران حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد اما در مقابل، رافائل گروسی و آژانس با رویکردی غیرحرفه‌ای و بی‌طرفانه و برخلاف متن مشترک و قول و قرارهای قبلی برای خاتمه پرونده‌های ادعایی، با همراهی آمریکا، اسرائیل و 3 کشور اروپایی، مسیر تصویب قطعنامه علیه ایران را در شورای حکام در پیش گرفتند. 
با این اوصاف بر اساس آنچه مقامات ایرانی بر آن تاکید کرده‌اند، کشورمان با وجود آنکه انعطاف‌های زیادی برای تفاهم و رسیدن به توافق از خود نشان داده است اما با توجه به تجربه‌ای که نسبت به توافق سال 2015 کسب کرده است، حصول یک توافق پایدار و غیرمتزلزل را منوط به 3 مساله کرده است؛ موضوعاتی که ارتباط مستقیم با نفع اقتصادی کشور و همچنین کسب منافع ملی برای کشورمان دارد. این مسائل شامل دامنه رفع تحریم‌ها و مهم‌تر از آن، 2 موضوع مهم یعنی مختومه کردن ادعاهای سیاسی درباره موضوعات پادمانی و «پی‌ام‌دی» و در نهایت تضمینی است که آمریکایی‌ها باید برای بقای توافق بدهند. حالا تصمیم با آمریکاست! 
***
    سی‌ان‌ان: ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج آمریکا از برجام شده است   
وبگاه شبکه خبری سی‌ان‌ان مدعی شده ایران خواستار دریافت غرامت در صورت خروج دوباره آمریکا از برجام، به عنوان بخشی از مذاکرات رفع تحریم‌های وین شده است. سی‌ان‌ان به نقل از یک دیپلمات در منطقه که اشاره‌ای به نام او نشده، نوشته تهران به دنبال دریافت ضمانت‌هایی است مبنی بر اینکه چنانچه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام خارج شود غرامت دریافت ‌کند. این دیپلمات که در جریان وضعیت مذاکرات قرار گرفته است، گفته ایران ملاحظاتی درباره احتمال خروج رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از برجام و از سرگیری تحریم‌ها دارد. وی گفته است: «به نظر می‌رسد بویژه در موضوع تحریم‌های غیرمستقیم اعمال‌شده علیه شرکت‌های ایرانی فعال در خارج از این کشور، پیشرفت‌هایی صورت گرفته و دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک‌تر شده ‌است». این منبع در ادامه مدعی شده است: «اصلی‌ترین مساله برای احیای توافق، ضمانت‌هایی است که ایران درخواست کرده تا اطمینان حاصل کند در صورت خروج دولت‌های بعدی آمریکا از برجام غرامت دریافت خواهد کرد». «نابیلا ماسرالی» یک سخنگوی اتحادیه اروپایی نیز در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفته این اتحادیه دوشنبه‌شب پیشنهادات ایران را دریافت کرد و در حال رایزنی با سایر طرف‌های برجام و آمریکاست.

Page Generated in 0/0112 sec