printlogo


کد خبر: 251992تاریخ: 1401/5/26 00:00
روایت فرزند حمید نوری درباره آخرین وضعیت پدرش در زندان سوئد
1000 روز شکنجه انفرادی

گروه سیاسی: حتی پلیس سوئد نیز با تاسف اعتراف کرد برخورد دستگاه قضایی این کشور با حمید نوری برخوردی منحصر به فرد بوده است؛ این بخشی از سخنان فرزند نوری درباره وضعیت پدرش بود که نشان از عمق جنایتی دارد که در یک سرزمین غریب نسبت به این متهم انجام می‌شود. 
به گزارش «وطن‌امروز»، پرونده حمید نوری و حکم حبس ابدی که دادگاه استکهلم علیه این شهروند کشورمان صادر کرده است مهم‌ترین موضوعی بود که در جلسه روز گذشته سخنگوی قوه‌ قضائیه با خبرنگاران مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت. مسعود ستایشی در این جلسه درباره آخرین وضعیت حمید نوری گفت: حمید نوری در سخت‌ترین شرایط نگهداری می‌شود و هنوز حکم دادگاه را به زبان فارسی به حمید نوری نداده‌اند و فرصت تجدیدنظرخواهی رو به پایان است و انتظار داریم دولت و سیستم قضایی سوئد نسبت به حقوق اولیه حمید نوری بهانه‌جویی نکنند و امیدواریم دادگاه تجدیدنظر نوری مانند دادگاه بدوی نباشد. وی تاکید کرد: ما اعتراض شدید علیه صدور حکم ناعادلانه دادگاه سوئد علیه حمید نوری را اعلام می‌کنیم و متاسفیم و وضعیت نابسامان ایشان را در زندان‌های سوئد می‌بینیم. قابل پذیرش نیست که وی در سخت‌ترین شرایط نگهداری ‌شود و در غربت خانواده‌اش می‌خواهند تماس بگیرند ولی از آن ممنوع هستند و درباره وضعیت ایشان نگرانند.
توضیحات درباره آخرین شرایط حمید نوری اما به سخنگوی قوه ‌قضائیه محدود نماند و ستایشی برای تشریح آخرین وضعیت این شهروند کشورمان از مجید نوری فرزند حمید نوری نیز دعوت کرد که آخرین وضعیت پدرش را برای خبرنگاران تشریح کند. مجید نوری که در نشست روز گذشته سخنگوی دستگاه قضا حضور داشت، گفت: با پلیس سوئد که صحبت می‌کردم می‌گفت، مورد جالب در پرونده این است که این نوع برخورد با پدر شما منحصر به فرد است.  بیش از هزار روز است پدرم در انفرادی زندان سوئدی‌ها است و برخی افراد سوئدی دائم به ما می‌گویند به خاطر نوع برخورد با پدر شما متاسفیم. هنوز پدرم حکم را به زبان فارسی نخوانده است و دادگاه سوئد هنوز با وکیل جدیدی که معرفی کرده‌ایم موافقت نکرده است. حمید نوری آبان‌ماه سال ۹۸ به صورت غیرقانونی به خاطر اتهامات واهی گروهک تروریست منافقین توسط پلیس سوئد دستگیر شد و در حالی که اتهامات وارده از سوی منافقین را رد کرده بود، از سوی دادگاه این کشور در طول 9 ماه به مدت 92 جلسه دادگاهی شد و در نهایت دادگاه سوئد روز 23 تیرماه سال جاری وی را به حبس ابد محکوم کرد. اوایل تیرماه سال جاری بود که نوری در تماس کوتاهی با خانواده خود اظهار کرد: با گذشت 2 سال و 8 ماه از نگهداری من در سلول انفرادی، هیچ نهاد و سازمان حقوق بشری سراغم نیامده و پیگیر وضعیت من نیست. وی در تماس تلفنی خود با اشاره به شکنجه‌هایی که تحمل کرده، گفت: ۳ پلیس سوئد ضربات شدیدی را به سر و گوش‌های من وارد کردند که به واسطه این ضربات گوش‌های من همچنان با درد و مشکل روبه‌رو است. 
 
* ارسال مجدد پرونده هواپیمای اوکراینی به دادگاه
ستایشی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی گفت: پرونده با صدور قرار جلب برای دادرسی به دادگاه رفت. دادگاه ویژه‌ای در سازمان قضایی نیروهای مسلح مسؤول رسیدگی به این پرونده بود.  این پرونده با اعتقاد به نقص تحقیقات به دادسرا ارسال شد که این موضوع هم به خاطر اعتراض به نظریه کارشناسی بود. دادسرا در راستای رفع نقص اقداماتی انجام داد و ظرف روزهای آینده به دادگاه ارسال می‌شود. کارشناسی فنی در این پرونده صورت گرفته اما پرونده طبق حق شکات مورد اعتراض قرار گرفت. کار ابلاغ در حال انجام است و ظرف روزهای آینده این پرونده به دادگاه اعاده شده و مورد بررسی قرار می‌گیرد. سخنگوی قوه‌ قضائیه در ادامه ضمن اعلام خبر کشف یک باند قاچاق سلاح و مهمات با ۱۴۰ قبضه سلاح در خوزستان که ۱۳۸ قبضه آن کمری بوده است، گفت: ۳ نفر در ارتباط‌گیری با قاچاقچیان خارجی محموله‌ای را به داخل منتقل کرده‌اند که ۲ نفر دستگیر شده‌اند و یک نفر دیگر هم ان‌شاءالله دستگیر خواهد شد و پرونده به شعبه بازپرسی ارجاع شده و در شوش و دزفول در حال رسیدگی است. 
 
* امکان وجود اتهامات جدید در پرونده جاسوس سوئدی
سخنگوی قوه‌ قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی در رابطه با بازداشت یکی از سرشبکه‌های فساد به نام شهروز سخنوری (الکس) که ۲ سال پیش به همراه مادر و فردی که رابط وی بود، دستگیر شد، گفت: راه‌اندازی شبکه سازمان‌یافته فساد از اتهامات این فرد است. این فرد به اعدام محکوم شده است. متهمان دیگر به اتهام فراهم کردن موجبات فساد به ۸ سال حبس محکوم شدند و حکم‌شان در حال اجراست. متهم دیگری هم در پرونده است که حکم وی هنوز اجرا نشده و در شرف اجراست. وی درباره بازداشت تبعه سوئدی در ایران گفت: این پرونده در دادسرای تخصصی تهران تحت رسیدگی است و اتهامش جاسوسی است. ۲۸ فروردین سال جاری قرار بازداشت موقت او صادر شد و در بازداشت است. یکسری اسناد کشف شده و در حال بررسی است و تحقیقات مقدماتی به صورت محرمانه است. بر اساس سرنخ‌هایی که داریم ممکن است  اتهام دیگری درباره ایشان مطرح شود. سخنگوی قوه ‌قضائیه درباره پرونده تاج‌زاده نیز گفت: یک اتهام تشویش اذهان عمومی و یک اتهام تبلیغ علیه نظام دارد. 
***
حمید نوری و داستان رسوایی قضایی سوئد
حسین کیامنش: «حقوق بشر»؛ عبارتی سانتی‌مانتال که از سوی جامعه غربی ساخته و پرداخته شده تا آمریکا و اروپایی‌ها آن را در بوق و کرنا کنند و به رخ سایر کشورهایی که در نظرشان جهان سومی و به دور از احساسات انسانی هستند، کشیده شود. غربی‌ها همواره دم از حقوق بشر می‌زنند و از لزوم پاسداشت حقوق انسانی افراد سخن می‌گویند اما واقعیت امر این است که این همه سروصدا برای حقوق بشر غربی سرپوشی است بر جنایت‌هایی که آمریکا و اروپا در طول دهه‌ها علیه بشریت انجام داده‌اند. 
از استعمار کشورهای آفریقایی و آسیایی توسط اروپایی‌ها‌ تا حملات متعددی که آمریکا با بهانه‌های مختلف به مناطق مختلف جهان انجام داده و جنایت‌هایی که به یادگار گذاشته، همه و همه بیانگر میزان اهمیت شأن و منزلت انسان‌ها نزد غرب است. البته شاید اینطور به نظر برسد که غرب مدت‌ها پیش از عصر وحشی‌گری و جنایت گذر کرده اما حقیقت امر این است که امروز نیز در قرن بیست‌و‌یکم شاهد زیر‌سوال بردن حداقلی‌ترین حقوق انسان‌ها توسط اروپایی‌ها هستیم؛ موضوعی که پیش از هر چیزی پوچ بودن شعارهای حقوق بشر غربی را فریاد می‌زند. اروپایی‌ها و آمریکا هر قدر هم تلاش کنند تا چهره‌ای متمدن در جهان داشته باشند، گذشته تاریکی که سپری کرده‌اند، مملو از بربریت و وحشی‌گری‌هایی است که علیه دیگر ملل‌ و کشورها روا داشته‌اند. «حمید نوری» و سرنوشت غم‌انگیزی که در سوئد برای او رقم خورده، به تنهایی کافی است تا نشان دهد اروپایی‌ها آنقدری هم که خودشان مدعی‌اند، نایس و متمدن نیستند. حمید نوری شهروند ایرانی‌ای که بدون دلیل قابل قبول بازداشت، به صورت غیرقانونی دادگاهی و ناجوانمردانه به حبس ابد محکوم شد. اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان نیز در سرنوشتی مشابه در سال 97 بازداشت و سپس از سوی دولت بلژیک به صورت غیرقانونی دادگاهی شد و در نهایت به 20 سال تحمل حبس محکوم شد. 
کرامت انسانی، مفهومی است که حقوق بشر غربی به رغم همه ادعاهایش، کوچک‌ترین قرابتی با آن ندارد. 
اساسا حقوق بشر زمانی برای غرب معنا دارد و باید به آن احترام گذاشت که در خدمت منافع غرب باشد. انسان‌هایی لایق توجه و احترام هستند که چشم‌های آبی و موهای بلوند داشته باشند. چنانچه غیر از اینها باشد، مثل حمید نوری، اسدالله اسدی و خیلی از بازداشتی‌های دیگر کشورها در اروپا و آمریکا، محکوم به زندان هستند و حبس‌هایی 20 ساله و در مواردی مثل حمید نوری حبس ابد در انتظارشان است. 
حقوق بشر به ابزاری تبدیل شده تا غربی‌هایی که همیشه تاریخ به دنبال سلطه بر دنیا بوده‌اند، به بهانه نقض آن به وسیله دیگر کشورها، ملل دیگر را سرکوب و خفه کنند. 
با این حال غربی‌ها نخستین نقض‌کنندگان حقوق بشری هستند که همیشه برای جهان تجویز کرده‌اند. تاریخ نشان داده است هرگاه غربی‌ها بخواهند و منافع‌شان ایجاب کند، از حقوق بشر به عنوان سلاحی علیه دیگران استفاده می‌کنند. مثل ماجرای حمید نوری یا اسدالله اسدی که بر اساس ادعاها و تهمت‌های واهی گروهک تروریست منافقین بازداشت و دادگاهی شده‌اند؛ منافقینی که دست‌شان به خون هزاران نفر از مردم بی‌گناه ایران آلوده است و زیر بیرق حقوق بشر غربی، در اروپا به سر می‌برند.

Page Generated in 0/0093 sec