printlogo


کد خبر: 251999تاریخ: 1401/5/27 00:00
بررسی جزئیات برگزاری ششمین جشنواره تلویزیونی مستند درگفت‌و‌گوی «وطن امروز» با قائم مقام شبکه مستند
گریز جشنواره از تهران‌محوری

جشنواره تلویزیونی مستند امسال در ششمین پله می‌ایستد. روز گذشته این جشنواره مستندهای بلند خود را شناخت و مستندهای کوتاه و نیمه‌بلند را نیز بزودی می‌شناسد اما این جشنواره در این دوره تغییرات مهمی خواهد داشت که قائم‌مقام شبکه مستند به آنها اشاره کرده است. 
به گزارش «وطن‌امروز» ششمین جشنواره تلویزیونی مستند در شهریورماه امسال برگزار خواهد شد و فاصله چندانی با آغاز برگزاری آن نداریم. دیروز اسامی آثاری که توانستند به بخش «مستندهای بلند» جشنواره راه یابند، اعلام شد و دیگر آثار راه‌یافته نیز بزودی معرفی خواهند شد. 18 اثر راه‌یافتگان به بخش «مستندهای بلند» جشنواره، هستندکه از بین 65 مستند بلند، با نظر هیات انتخاب جشنواره تلویزیونی مستند، فرصت حضور در آن را پیدا کرده‌اند. در بین این آثار، مستندهایی همچون احتضار (حجت طاهری)، آورتین (حسن وزیرزاده) و روزگار گل‌آقایی (محمدحسن یادگاری) به چشم می‌خورد. 
با توجه به اینکه کمتر از 10 روز تا زمان آغاز این جشنواره باقی مانده است، سراغ یاسر فریادرس، قائم‌مقام شبکه مستند که از عوامل اجرایی جشنواره است رفتیم و از او درباره جزئیات برگزاری جشنواره پرسیدیم.
***
 
*  استقبال از جشنواره در مقایسه با سالیان پیش چگونه بود؟
جشنواره تلویزیونی مستند که ششمین سال برگزاری‌اش را پشت سر می‌گذارد، خوشبختانه امسال هم مانند سال‌های پیش با استقبال خوبی از سوی متقاضیان مواجه شد. البته در بخش مستند بلند عموما استقبال کمتر از سایر بخش‌هاست و یک قاعده کلی است که در این سال‌ها بر جشنواره حاکم بوده است اما در مقایسه با سال‌های گذشته تقریبا اقبال از جشنواره به یک میزان بوده است. آثار راه‌یافته به بخش مستند بلند معرفی شده‌اند و راه‌یافتگان به بخش کوتاه و نیمه کوتاه را نیز بزودی معرفی خواهیم کرد. 
جشنواره به روال دوره‌های قبل از 5 شهریور هر شب روی آنتن شبکه مستند خواهد رفت و ما این پوششش تلویزیونی جشنواره را به مدت ۲ ماه از این شبکه خواهیم داشت. اختتامیه جشنواره نیز اواسط آبان‌ماه برگزار خواهد شد. 
 
*   بخش‌های مختلف جشنواره چه تغییراتی داشته‌اند و چه بخش هایی به جشنواره اضافه شده‌اند؟
همان‌طور که می‌دانید جشنواره دارای بخش‌های مختلفی شامل «فیلم مستند»، «عکس مستند» و «مستندنگاری» است که بخش‌هایی هستند که پیش‌تر هم در جشنواره حضور داشته‌اند اما جشنواره امسال بخش جدیدی تحت عنوان «مجموعه مستند» دارد. در این جشنواره برای نخستین‌بار مجموعه‌ مستندها هم می‌توانند با هم به رقابت بپردازند و این اتفاق، تاکنون در سایر جشنواره‌های مستند داخلی نظیر نداشته و برای نخستین‌بار است که به اجرا گذاشته می‌شود. 
 
*  ایده بخش «مجموعه ‌مستند» از کجا آمد؟
جشنواره‌ای که از آن سخن می‌گوییم، جشنواره «تلویزیونی» مستند است و مدیوم تلویزیون برای ما اولویت دارد. از طرف دیگر، آثار سایر بخش‌ها معمولا از کانال‌های دیگر هم دیده می‌شوند. مثلا از طریق برخی پلتفرم‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند یا در دانشگاه‌های مختلف در سراسر کشور اکران می‌شوند و دایره پخش وسیع و گسترده‌ای دارند اما مجموعه‌های تلویزیونی به طور معمول جایگاه‌شان تلویزیون است و بیشتر از طریق این رسانه با مردم و مخاطبان ارتباط برقرار می‌کنند و همین موضوع سبب شد تا این خلأ را در جشنواره احساس کنیم و دریابیم نداشتن بخشی برای رقابت مجموعه مستندها در جشنواره، اجحافی در حق آنهاست. به همین خاطر این ایده مطرح شد که چنین بخشی به سایر بخش‌های این جشنواره افزوده شود و این اتفاق افتاد و امسال، مجموعه مستندها هم در جشنواره حضور دارند. امیدواریم این بخش بتواند در جشنواره امسال اتفاقات خوبی را رقم بزند و حضورش در سال‌های آتی هم استمرار داشته باشد.
 
* آیا تغییرات دیگری هم مد نظرتان بوده که به مرحله اجرا نرسیده باشد؟
یکسری ایده‌ها هست که نتوانستیم امسال به مرحله اجرا برسانیم و امید داریم در دوره‌های بعدی جشنواره به اجرا گذاشته شود. بخش پیچینگ جشنواره را نیز سال‌های گذشته داشتیم و امسال هم این امکان وجود دارد که این بخش را داشته باشیم؛ اگر این تصمیم قطعی شد جزئیات بیشتر را در اطلاعیه‌ای اعلام خواهیم کرد. نکته مهمی که در جشنواره امسال بر آن تاکید داریم، این است که جشنواره تهران‌محور نباشد؛ همان‌طور که آثاری که به بخش‌های مختلف راه می‌یابند هم فقط متعلق به تهران نیستند و متقاضیان از تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور می‌توانند در جشنواره حضور یابند و در واقع آثار جشنواره گلچینی از جدیدترین مستندهای سراسر کشور است. امسال می‌خواهیم علاوه بر این موضوع، برگزاری اختتامیه را نیز فقط منحصر به تهران نکنیم. در 5 دوره قبلی جشنواره، اختتامیه در تهران برگزار شده اما سعی داریم اختتامیه ششمین جشنواره را در یکی از شهرستان‌ها برگزار کنیم تا تهران‌‌محور بودن اختتامیه را نیز رفع کنیم و شهر میزبان اختتامیه، چرخشی باشد و هر سال بسته به شرایط تغییر کند، چرا که همه شهرها در این جشنواره سهیم هستند و جشنواره تلویزیونی مستند فقط مختص به پایتخت نیست. 
 
* چه ملاک‌هایی برای انتخاب میزبان اختتامیه دارید؟
در انتخاب شهر میزبان این اختتامیه، مهم‌ترین ملاکی که مدنظر قرار خواهد گرفت، دارا بودن زیرساخت‌های لازم برای برگزاری است. در تلاش هستیم تا با توجه به این نکات، انتخاب شهر برگزاری اختتامیه را چرخشی کنیم تا شهرستانی‌ها هم از امکان حضور و استفاده از این مراسم بهره‌مند شوند، چرا که آنها سهم بزرگی از این جشنواره دارند و سال گذشته هم دیدیم که عمده برگزیدگان جشنواره، شهرستانی بودند.

Page Generated in 0/0065 sec