printlogo


کد خبر: 252015تاریخ: 1401/5/27 00:00
هفته دوم لیگ برتر و تقابل استقلال با ملوان و پرسپولیس با فولاد
گذر سرخابی‌ها به جنوب و شمال افتاد

مهدی طاهرخانی: هفته دوم لیگ برتر فوتبال امروز با انجام 3 مسابقه آغاز خواهد شد که بر این اساس استقلال تهران میهمان ملوان در انزلی است و سپاهان در اصفهان به مصاف نساجی خواهد رفت. فردا هم در مهم‌ترین بازی هفته پرسپولیس در ورزشگاه آزادی میزبان فولاد خوزستان است.
 
* استقلال در انزلی
استقلال و ملوان در هفته نخست امتیازی به دست نیاوردند و مقابل حریفان شکست خوردند. اکنون ملوان به دنبال نخستین برد یا نخستین امتیاز لیگ برتری خود بعد از سال‌ها دوری از این رقابت‌هاست اما انزلی‌چی‌ها می‌دانند چه کار سختی بویژه مقابل استقلال پرمهره خواهند داشت. ملوان تقریبا با همان ترکیب بازیکنان لیگ یکی وارد رقابت‌ها شده است و با این شرایط کار دشواری در این فصل خواهد داشت. از طرف دیگر استقلال را می‌توان یک تیم بین‌المللی دانست؛ تیمی که سرمربی پرتغالی و بازیکنان باکیفیت بسیاری دارد. هواداران استقلال برای کسب نخستین برد با مربیگری ساپینتو لحظه‌شماری می‌کنند. این مربی بعد از دست رفتن رکورد شکست‌ناپذیری استقلال در لیگ برتر گفت به این مساله اهمیتی نمی‌دهد اما او باید بداند در تیمی مثل استقلال فرصت محدود است و باید خیلی سریع تیم را به جاده موفقیت برساند. استقلال طبق اعلام مدیران باشگاه رقمی حدود 343 میلیارد تومان برای جذب بازیکن و مربی هزینه کرده؛ رقمی که قطعا با هزینه‌های تیم ملوان فاصله زیادی دارد. به این ترتیب می‌توان این مسابقه را یک نبرد نابرابر نامید. از سویی حسین مرادمند، مدافع سابق ملوان با اتمام سربازی‌اش دوباره به استقلال بازگشته است. همچنین استقلال بعد از باخت در هفته اول، در نخستین اقدام از داور مسابقه به خاطر اعلام نکردن یک پنالتی شکایت کرد و به این ترتیب به نظر می‌رسد فشار روی داور این مسابقه زیاد خواهد بود. 
 
* خلق شگفتی یا دومین برد زردپوشان اصفهانی؟
سپاهان در هفته اول نمایشی دلپذیر ارائه کرد و با فوتبالی هماهنگ و با برنامه از سد استقلال، قهرمان بدون شکست فصل قبل گذشت. زردپوشان اصفهانی در نخستین بازی با هدایت مورایس خود را در قامت یک مدعی قهرمانی معرفی کردند. هر چند تازه ابتدای فصل هستیم و شرایط تیم‌ها قطعا دچار تغییر و تحول خواهد شد. از سویی نساجی با سرمربیگری حمید مطهری که می‌داند مقابل تیمی قدرتمند می‌ایستد، شاید در این بازی هم به کسب یک امتیاز راضی باشد. نساجی که همچنان تیم خانه به دوش لیگ برتر است، هفته اول در اصفهان میزبان مس رفسنجان بود و حالا در همان ورزشگاه نقش جهان اصفهان میهمان شده است! روی کاغذ نساجی شانس زیادی برای برنده شدن در این مسابقه ندارد اما اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان گفت نخستین شگفتی‌ فصل رقابت‌ها رقم خورده است. مطهری که همیشه جملاتی از مربیان بزرگ فوتبال در نشست‌های خبری‌اش می‌گوید، حالا باید در میدان به آنها عمل کند؛ این گوی و این میدان برای نشان دادن توانایی‌های فنی‌اش. با این حال مورایس هم نمی‌تواند تیم خود را از پیش برنده بداند و گرفتن ۳ امتیاز برای سپاهان خیلی هم آسان نخواهد بود. 
 
* حساس‌ترین بازی هفته؛ پرسپولیس - فولاد
به طور حتم دیدار پرسپولیس و فولاد مهم‌ترین مسابقه هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر است. پس از هفته نخست رقابت‌ها و تقابل میان استقلال و سپاهان، حالا ۲ مدعی دیگر قهرمانی در همین شروع مسابقات به مصاف هم می‌روند تا شاهد دوئل حساسی میان قهرمانان ۲ فصل پیش لیگ برتر و جام حذفی باشیم. دیدار فولاد - پرسپولیس یادآور استارت جدایی مهدی شیری است. 18 بهمن سال گذشته بود که ۲ تیم در مسابقه سوپرجام به مصاف هم رفتند و شاگردان نکونام با یک گل، برنده از زمین خارج شدند اما این دیدار جنجالی زمینه‌ساز جدایی یک سرخپوش بود. مهدی شیری که در دقیقه 63 آن مسابقه با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد، در پایان بازی سوپرجام توسط یحیی گل‌محمدی از تیم کنار گذاشته شد و چند روز بعد به فولاد پیوست و 11 روز پس از دیدار سوپرجام نیز نخستین بازی خود برای اهوازی‌ها را برگزار کرد. شیری پس از حضور در فولاد به یکی از مهره‌های کلیدی تیم نکونام تبدیل شد و در لیگ قهرمانان آسیا نیز عملکرد خوبی داشت. حالا پس از جدایی از پرسپولیس، این بازیکن برای نخستین‌بار مقابل تیم سابقش به میدان می‌رود و انگیزه بسیار بالایی برای نشان دادن توانایی‌هایش به یحیی گل‌محمدی دارد. سعید آقایی دیگر جدا شده پرسپولیس در تابستان امسال بود که پس از پایان قراردادش راهی فولاد شد. جذب سعید صادقی، تغییر پست برخی بازیکنان از جمله ترابی و همچنین حضور نعمتی در سمت چپ خط دفاعی، باعث شد گل‌محمدی تمایلی به تمدید قرارداد آقایی نداشته باشد و او به صورت بازیکن آزاد راهی فولاد شد. این بازیکن در دیدار هفته نخست برابر صنعت‌نفت در ترکیب اصلی تیمش حضور داشت و حالا نیز به نظر می‌رسد انتخاب نکونام برای سمت چپ ترکیب تیمش، آقایی است که تقابل او با سعید صادقی و دانیال اسماعیلی‌فر جالب توجه خواهد بود. نحوه جدایی پهلوان با ۲ بازیکن دیگر متفاوت است. او در فهرست بازیکنان مورد نظر گل‌محمدی بود و حتی مذاکراتی برای تمدید قرارداد با این بازیکن شد اما پس از اینکه خیال یحیی بابت جذب سعید صادقی راحت شد، صحبت‌های طرفین ادامه پیدا نکرد و پهلوان نیز به شکل نه‌ چندان دوستانه‌ای از جمع سرخپوشان جدا شد. حالا این ۳ بازیکن در شرایطی برابر تیم سابق خود قرار می‌گیرند که انگیزه‌های فراوانی برای درخشش دارند. باید به این جمع، ۳ پرسپولیسی سابق به نام‌های شهاب گردان، وحید حیدریه و ساسان انصاری را هم اضافه کرد که آنها نیز در بازه‌های زمانی مختلفی لباس پرسپولیس را بر تن کردند و جمعه برابر تیم اسبق خود قرار خواهند گرفت. 
***
    نامه فیفا برای حضور  زنان در  ورزشگاه‌ها در حد پیشنهاد است  
وزیر ورزش و جوانان نامه فیفا برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای رقابت‌های باشگاهی را در حد یک پیشنهاد دانست و گفت: ما در حال پیگیری برای شناسایی ورزشگاه‌هایی هستیم که زیرساخت مناسب دارند. سیدحمید سجادی در حاشیه نشست هیات دولت گفت: در حال حاضر در بیشتر رشته‌های ورزشی خانواده‌ها قصد حضور دارند که برای انجام این کار نیازمند یکسری هماهنگی‌ها هستیم. وی افزود: این هماهنگی‌ گاهی سهل‌تر و قابل وصول‌تر است و گاهی مثل فوتبال سازوکار، جمعیت و محل برگزاری آن رویداد متفاوت است. وقتی ۵۰۰، ۱۰۰۰ یا ۳ هزار خانم قصد حضور در یک رویداد فوتبالی را دارند، باید دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت کنیم، هماهنگی‌ها بیشتر باشد و آنچه به آن محیط انتظام می‌دهد، باید دیده شود. سجادی عنوان کرد: در حال حاضر جلساتی برگزار کرده‌ایم. خودمان این حضور را دوست داریم و نمی‌خواهیم خدایی ناکرده نگاه‌ها در بیرون از ایران اینطور باشد که بگویند ایرانی‌ها مخالف ورود زنان به استادیوم‌ها هستند. وزیر ورزش افزود: یکسری اطلاعات از ایران به بیرون می‌دهند و می‌گویند در فلان رشته زنان و تماشاگران را راه نمی‌دهند، در حالی که چند سال است خانم‌ها با عزت و احترام به استادیوم‌ها می‌آیند و بازی‌های تیم‌ ملی فوتبال را می‌بینند. حتی بازی ایران و عراق شب‌هنگام برگزار شد ولی برای تردد خانم‌ها اتوبوس گذاشتیم و ورودی مستقل و خوبی داشتند. در جریان این دیدارها همه تیپ آدمی حضور داشتند و هیچ ایرادی هم به ما گرفته نشد؛ حاشیه‌ای ایجاد نشد و مشکل خاصی نداشتیم. سجادی در واکنش به نامه فیفا برای حضور زنان در استادیوم‌ها در جریان رقابت‌های باشگاهی هم گفت: فیفا در نامه خود حضور زنان در رقابت‌های باشگاهی را پیشنهاد داده است؛ تاکید می‌کنم نامه فیفا در حد پیشنهاد است. ما در حال پیگیری برای شناسایی ورزشگاه‌هایی هستیم که زیرساخت مناسب دارند و شرایط شورای تامین، دستورالعمل‌های امنیتی و انتظامی در آنها فراهم است. از قبل جلساتی در این باره شروع شده و اصلا ما کاری به نامه فیفا نداشتیم. وقتی استارت این کار را زدیم گفتند یکی، دو سال پیش توافقاتی برای حضور زنان در رقابت‌های تیم ‌ملی و باشگاهی انجام شده بود و ما هم همان دستورالعمل‌ها را جلو می‌بریم و اگر تعهدی ایجاد شده و چیزی امضا شده، از طرف ایران بوده است.

Page Generated in 0/0136 sec