printlogo


کد خبر: 252036تاریخ: 1401/5/27 00:00
مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۴ درصد رشد کرد
حرکت به سمت بازارهای اروپایی
واردات اتحادیه اروپایی از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد و به ۵۵۰ میلیون یورو رسید

گروه اقتصادی: توسعه دیپلماسی اقتصادی با کشورهای مختلف از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم محسوب می‌شود و در طول سال گذشته نیز اقدامات مختلفی از سوی دولت برای تقویت این موضوع انجام شد. این اقدامات فقط معطوف به کشورهای همسایه و همسو با ایران نبوده و آخرین آمارهای تجاری کشور نیز حاکی از رشد 34 درصدی حجم تجارت ایران با اتحادیه اروپایی است که به رقمی بیش از 2.5 میلیارد یورو رسیده است. از سوی دیگر بر اساس اظهارات چندی پیش سخنگوی گمرک از وضعیت تجاری کشور، از شهریور ۱۴۰۰ تا پایان تیر امسال، 151.5 میلیون تن کالا به ارزش ۱۰۲ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها مبادله شده که نسبت به مدت مشابه ۳۱درصد در ارزش افزایش داشته است. این ۲ آمار نشان از گام‌های مثبت دولت سیزدهم در راستای تقویت وضعیت تجاری کشور دارد که اثرات آن قابل مشاهده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی ۳۴ درصد رشد کرد و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسید. 
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پایگاه خبری «یورو استات» نشان می‌دهد تجارت ایران و ۲۷ عضو اتحادیه اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی با رشد ۳۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپایی در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۲۱ بالغ بر یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو اعلام شده بود. واردات اتحادیه اروپایی از ایران در نیمه نخست ۲۰۲۲ نیز با رشد ۳۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به ۵۵۰ میلیون یورو رسیده است. در ماه‌های ژانویه تا ژوئن سال قبل ۴۰۰ میلیون یورو کالا از ایران توسط کشورهای اروپایی وارد شده بود. صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در نیمه نخست امسال نیز ۳۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۲ میلیارد یورو رسیده است. اتحادیه اروپایی در نیمه نخست سال قبل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو کالا به ایران صادر کرده بود. 
 
* تجارت ۶ ماهه ایران و آلمان به مرز یک میلیارد یورو رسید
بر اساس آمارهای یورو استات، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در میان کشورهای اروپایی در نیمه نخست سال جاری میلادی بوده و بیش از یک‌سوم تجارت ایران با اروپا مربوط به این کشور بوده است. مبادلات تجاری ایران و آلمان در نیمه نخست سال جاری میلادی ۶ درصد افزایش یافته و به ۹۵۰ میلیون یورو رسیده است. در مدت مشابه سال قبل تجارت ایران با آلمان ۸۹۲ میلیون یورو بود. 
واردات آلمان از ایران در نیمه نخست امسال ۸ درصد افزایش یافته و به ۱۵۱ میلیون یورو رسیده است. آلمان در نیمه نخست سال قبل ۱۴۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. 
صادرات آلمان به ایران در نیمه نخست امسال نیز با رشد ۶درصدی مواجه شده و از ۷۵۲ میلیون یورو در نیمه نخست سال قبل به ۷۹۹ میلیون یورو در مدت مشابه امسال رسیده است. 
 
* نمای تجارت با اتحادیه اروپایی
پیش‌تر پایگاه خبری کمیسیون اروپا (یورو استات) کل مبادلات تجاری ایران و 27 عضو اتحادیه اروپایی در 12‌ ماه سال‌2020 را 4.4 میلیارد یورو اعلام کرده بود. بر اساس این گزارش صادرات اتحادیه اروپایی به ایران در سال‌2021 با رشد 5‌ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ‌قبل مواجه شد و از 3.7 میلیارد یورو در سال‌2020 به 3.9 میلیارد یورو در سال‌2021 رسید. واردات اتحادیه اروپایی از ایران در سال ‌2021 نیز رشد قابل ‌توجه 29‌ درصدی داشت و به 922‌ میلیون یورو رسید. اتحادیه اروپایی سال‌ قبل از آن 713‌ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده بود. 
پیش از این نیز در گزارشی که از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران تهیه شده بود، روند تجارت با اتحادیه اروپایی بررسی شد که نشان می‌داد بیشترین ارزش صادرات اتحادیه اروپایی به ایران به ترتیب در سال‌های 2011 و 2017 رقم خورده است. سال ‌2017 معادل 10.57 میلیارد یورو کالا به مقصد ایران صادر شده بود. سال‌2011 نیز 10.29 میلیارد یورو کالا از این اتحادیه به ایران ارسال شد. علاوه‌ بر این، کمترین میزان صادرات این اتحادیه به ایران هم مربوط به سال ‌2020 است که معادل 3.75 میلیارد یورو ثبت‌ شده است. 
بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین تجارت ایران با این اتحادیه هم سال ‌2011 رقم خورده و کمترین میزان تجارت هم مربوط به سال‌2020 است. در عین حال، بیشترین صادرات ایران به اتحادیه اروپایی در 11 سال مورد بررسی مربوط به سال ‌2011 و کمترین آن مربوط به سال ‌2019 بوده است. البته در 11 سال ‌گذشته (20۱۱-20۲۱) تراز تجاری ایران با این اتحادیه جز در سال‌های 2011 و 2018، منفی بوده است. 
در میان کشورهای اروپایی، آلمان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در سال ‌2021 بوده است به‌ طوری ‌که حدود یک‌سوم تجارت ایران و اتحادیه اروپایی با این کشور بوده است. 
آلمان سال‌2021 بالغ بر 1.449 میلیارد یورو کالا به ایران صادر و 274‌ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. مجموع تجارت این کشور با ایران 1.723 میلیارد یورو بوده است. ایتالیا با تجارت 628‌ میلیون یورویی دومین شریک تجاری ایران بوده و 450‌ میلیون یورو کالا به ایران صادر و 178 میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. هلند با تجارت 481‌ میلیون یورویی در رتبه سوم قرار داشته است. این کشور سال ‌2021 بالغ بر 443‌ میلیون یورو کالا به ایران صادر و 38‌ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرده است. 
 
* واردات اتحادیه اروپایی از ایران
 فروش کالای ایرانی به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در سال ‌2021 با 46.7 میلیون یورو استارت خورد. البته صادرات ایران به اتحادیه در این کانال باقی نماند و با افزایش چشمگیری در‌ ماه دوم 2021 روبه‌رو شد. 
ارزش واردات اتحادیه از ایران در این‌ ماه به 75.7 میلیون یورو رسید. در‌ ماه سوم 2021 این رقم با افزایش اندکی روبه‌رو شد و ارزش کالاهای خریداری شده از ایران از سوی اعضای این اتحادیه 75.9 میلیون یورو شد. ‌ماه چهارم اما شاهد کاهش واردات کالا از ایران بودیم. در این ‌ماه 64.9 میلیون یورو کالا از ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپایی صادر شد. ‌ماه پنجم مجددا ارزش کالاهای وارداتی از ایران رشد پیدا کرد و ارزش آن 70.2 میلیون یورو ثبت شد. در ‌ماه ششم سال‌2021 نیز روند افزایشی واردات تداوم یافت و رقمی معادل 74.4 ‌میلیون یورو را تجربه کرد. 
اما نیمه دوم 2021 با کاهش واردات در ‌ماه هفتم آغاز شد. کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در این ‌ماه 68.9 میلیون یورو کالا از ایران وارد کردند اما در ‌ماه هشتم مجددا واردات از ایران اوج گرفت؛ به گونه‌‌‌‌‌‌ای که ارزش واردات این اتحادیه از ایران وارد کانال 80‌ میلیون یورو شد و ارزشی معادل 88.1 میلیون یورو را ثبت کرد. ‌ماه نهم اما ارزش واردات از ایران باز هم افت کرد و به 68.4 میلیون یورو رسید. این در حالی است که در‌ ماه دهم ارزش واردات از ایران باز هم کانال جدیدی را تجربه کرد. در این ‌ماه 103.3 میلیون یورو کالای ایرانی به مقصد کشورهای عضو اتحادیه اروپایی سرازیر شد تا بالاترین ارزش واردات از ایران توسط اروپا در سال ‌2021 در این ‌ماه رقم بخورد. در یازدهمین ‌ماه سال ‌2021 با کاهش ارزش واردات توسط اروپا روبه‌رو بودیم و 96.6 میلیون یورو کالای ایرانی به اتحادیه اروپایی رسید. در‌ ماه دوازدهم هم ارزش واردات اتحادیه از ایران به 89.2 میلیون یورو تقلیل یافت تا پرونده واردات کالاهای ایرانی از جانب کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در این سال‌ با ارزش بیش از 922‌ میلیون یورو بسته شود.
 

Page Generated in 0/0065 sec