printlogo


کد خبر: 252050تاریخ: 1401/5/27 00:00
گفت‌وگوی«وطن‌امروز» با نویسنده کتاب «من زینب تو هستم» روایت سیر تحولی یک خواهر شهید
تا زینب شدن

روایت عشق، ایثار و مرارت‌های خواهری که بعد از شهادت و اسارت برادرانش دیگر به زندگی قبل خود بازنگشته و حالا زینب‌وار پای عشق خواهر و برادرش ایستاده است؛ می‌خواهیم درباره یاد و خاطره شهیدی در کتابی صحبت کنیم که خط به خط این کتاب صحبت از عشق خواهر و برادری است. کتاب «من زینب تو هستم» به قلم معصومه محمدی به زندگینامه شهید سعید (رستم) نامدار‌فرزانه‌اقدم پرداخته است. محتوای این کتاب بر اساس مصاحبه و گفت‌وگو با دوستان و خانواده او است که در قالب ۱۵ فصل گردآوری و تدوین شده و پس از این فصول، وصیتنامه شهید و تصاویر و اسناد مربوط به وی آمده است. نویسنده «من زینب تو هستم» در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» می‌گوید: هدف من از نوشتن، ثبت خاطرات باارزش آدم‌های گمنام و تاثیرگذار بود، همچنین زنده نگه‌داشتن یاد شهید و مجاهدت خانواده‌اش. قصد داشتم کمترین وظیفه‌ام را انجام دهم و ادای دین کرده باشم. تمام تلاشم این بود که عنوانی هم‌شأن محتوای کتاب انتخاب کنم. بحمدالله و با عنایت حضرت زینب‌(س) این امر حاصل شد. کتاب روایتی است. خواهر شهید مانند حضرت زینب(س) به برادرش عشق می‌ورزیده و برایش اقامه عزا کرده و در راهش مویش سپید و قدش خمیده می‌شود. پس بهترین عنوان یعنی «من زینب تو هستم» را برای کتاب انتخاب کردم.
این نویسنده در ادامه بیان داشت: همچنین در این کتاب مخاطب با سیر تحولی شهیدی روبه‌رو می‌شود که یکی از حرهای دفاع‌مقدس بوده و به نوبه خود جذاب و اثرگذار خواهد بود. برخی مخاطبان نظرات‌شان را با بنده در میان گذاشته‌اند. با تکیه بر این پشتوانه فکر می‌کنم که زنان امروزی می‌توانند زنان مقاوم حقیقی را از میان همین کتاب‌ها پیدا کنند و الگو قرار دهند. در کل با مطالعه سرگذشت آدم‌های این مرز و بوم به هویت ایرانی- اسلامی پی ببرند و قدردان نعمت انقلاب اسلامی باشند. 
محمدی تصریح کرد: نکات زیادی لابه‌لای زندگی اینگونه آدم‌ها وجود دارد. به طور مثال سیر تحولی آنها.‌ اما یکی،‌ دو نکته کلی اینکه به آدم‌ها بویژه نسل‌های چهارم،‌ پنجم و... انقلاب یادآور می‌شود که این انقلاب با چه پشتوانه عظیم مردمی‌ای به دست ما رسیده است و نکته بعدی اینکه،‌ منتظر اگر واقعا منتظر باشد به لطف الهی و صبر به مقصودش خواهد رسید. این کتاب روایتی زینب‌وار است.
نویسنده کتاب «من زینب تو هستم» درباره تکنیک نوشتاری این اثر اینگونه توضیح می‌دهد: تکنیک این اثر، نگارش داستانی و تصویرپردازی قوی آن است. البته در میان ویژگی‌های داستانی، عنصر خیال نقشی در این کتاب ندارد. تمام مصاحبه‌ها با اعضای خانواده و تنها همرزم زنده شهید را خودم ثبت و ضبط و طبقه‌بندی کردم. بعد از آن تمام مستندات را در روایت گنجاندم. مهم‌ترین ویژگی کتاب زاویه دید متفاوت آن است. یعنی نگاه و روایت خواهر شهید که به آن پرداخته نشده بود. فارغ از اینکه خواهر شهید مادرم هستند اما با خواهر یک شهید معمولی و روتین طرف نبودم. ماجرای زندگی جذاب و پرکشش خواهر و مرارت‌های او و اتفاقاتی که برایش افتاده و همچنین کرامات شهید سعید نامدار از خصوصیات بارز این کتاب است.
محمدی یادآور شد: بازخوردهای بسیار خوبی از مخاطبان گرفته‌ام ولیکن گرانی کاغذ سد بزرگی است. با این وجود طی 6 ماه این کتاب به چاپ دوم رسید. خدا را شاکرم. امید که تدبیری اندیشیده شود که کتاب راحت‌تر به دست مخاطبانش برسد تا از آن استفاده کافی و وافی ببرند.
گفتنی است سعید نامدارفرزانه‌اقدم، تخریب‌چی لشکر 27 محمد رسول‌الله(ص) 25 آبان 1361، طی عملیات زین‌العابدین(ع) در منطقه عملیاتی «سومار مندلی» به فیض گمنامی و شهادت نائل شد. پیکر مطهر این شهید بزرگوار 13 سال بعد،‌ 8 آبان 1374 به صورت مبادله‌ای به میهن بازگشت و در گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) تهران، قطعه 26، ردیف 10، شماره 41 آرام گرفت.

Page Generated in 0/0064 sec