printlogo


کد خبر: 252054تاریخ: 1401/5/29 00:00
آیا تمهیدات تلویزیون در حوزه سریال‌سازی به رونق کنداکتور می‌انجامد؟
سریال سخت تحول

گروه فرهنگ و هنر: احتمالا عمده مخاطبان سریال‌های تلویزیون، دل‌شان لک ‌زده باشد برای شب‌هایی که دسته‌جمعی پای تلویزیون منتظر آغاز فلان سریال می‌نشستند تا در کنار خانواده، تماشا کنند و لذت ببرند و خستگی روزانه‌شان را به در کنند. سریال‌های تلویزیونی در سال‌های اخیر، جز چند مورد شاخص، آنچنان در جذب مخاطب موفق عمل نکرده‌اند و در جدال تلویزیون و شبکه نمایش خانگی، این تلویزیون است که نیاز به تقویت در مقابل رقیب دارد. حالا با شروع دوران تحول در صداوسیما، تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده شده که معاون سیما در مصاحبه اخیرش به بخشی از آنها اشاره کرده است. 
به گزارش «وطن‌امروز»، چند سالی است که تلویزیون برای راضی نگه داشتن مخاطبان سریال‌دوستش، سیاست «بازپخش» را بر «تولید» ترجیح داده است تا در برهه‌ای که سریال‌های سیما از روزهای اوج خود فاصله گرفته است، از رقبایش عقب نماند. البته آثار موفق و مخاطب‌پسندی هم بوده‌اند که هر از گاهی پرچم تلویزیون را بالا برده‌اند، مثل «نون‌خ» و«زیرخاکی» که تخصص‌شان در جذب مخاطب باعث شده آنتن تلویزیون در مناسبت‌هایی چون نوروز و رمضان، به آنها اختصاص یابد اما به هر حال در دوره‌ای به سر می‌بریم که تلویزیون از این دست سریال‌ها کم به خود می‌بیند و به همین دلیل به «بازپخش» رو آورده است. این سیاست شاید در کوتاه‌مدت بتواند تلویزیون را موقتا از بحران رهایی بخشد اما قطعا پیش از آنکه این مدیوم به بنگاه بازپخش تبدیل شود و مرجعیتش در معرض خطر جدی قرار گیرد، تدبیری اساسی لازم است؛ تدبیری که حالا با توجه به شروع دوران تحول در صداوسیما، ضرورت اولویت قرار دادن این چاره‌اندیشی بیش از هر زمان دیگری حس می‌شود. محسن برمهانی، معاون سیما نیز چهارشنبه 26 مرداد در بازدید از پشت صحنه سریال «شهباز»، از یکسری تصمیمات جهت رفع این کمبود خبر داده تا در آینده‌ای نزدیک، دست تلویزیون در حوزه سریال‌های نمایشی بازتر شود. برمهانی در این باره گفته است: «در چند ماه اخیر، متن‌های زیادی به سیما ارائه شده است که پس از بررسی‌ها، این نوید را می‌دهم که ان‌شاءالله تا ۳ ماه آینده، هر ماه حداقل ۵ سریال جدید در تلویزیون عقد قرارداد کرده و وارد فرآیند تولید خواهند شد. به همت همکارانم در سیمافیلم و گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های سیما و دیگر بخش‌ها، این آمار افزایش هم خواهد یافت».
او گفته 15 سریالی که در ۳ ماه آتی کلید خواهند خورد، تا پایان سال 1401 و اوایل سال آینده به آنتن می‌رسند اما سوال این است: تحقق یافتن این وعده معاون سیما، آیا در میدان عمل هم می‌تواند بحران آثار مخاطب‌پسند و سرگرم‌کننده در تلویزیون را رفع کند؟ مشکل سریال‌های صداوسیما در چند سال اخیر، قطعا تعداد نبوده است که حالا با تولید 15 سریال حل شود. محتوای ارزشمند و جذاب حلقه مفقوده مجموعه‌های تلویزیونی در این سال‌ها بوده است. تولید انبوه و ضربتی سریال، آیا می‌تواند به موازات ارتقای کیفی آثار پیش برود و آیا این تصمیم معاونت سیما برای خروج از بحران، کارشناسانه است؟
برای بررسی این موضوع، گفت‌وگوی کوتاهی با سعید پروینی، تهیه‌کننده تلویزیون که در یکی، دو دهه اخیر تهیه‌کنندگی آثاری چون «کلبه‌ای در مه» را بر عهده داشته است، داشتیم. 
پروینی درباره سخنان اخیر معاون سیما به «وطن‌امروز» گفت: هر پروژه‌ای برای رسیدن به مرحله تولید یکسری مقدمات دارد و احتمالا در چند ماه گذشته از بین طرح‌هایی که به دست تلویزیون رسیده، بررسی‌هایی صورت گرفته و الان تصمیم بر این شده است که 15 پروژه از بین همه آنها به مرحله تولید برسد. بعید است که چنین تصمیمی به صورت ضربتی و دوفوریتی گرفته شده باشد. الان 4-3 ماه است که آقای برمهانی به معاونت سیما رسیده و قطعا با اشراف روی فیلمنامه‌ها این حرف را‌ زده است. از ابتدای حضور آقای برمهانی در این معاونت، صحبت‌ها و نکات مطرح شده از جانب ایشان درباره کیفیت آثار بوده است. البته که پس از تولید و پخش سریال‌ها باید در این باره نظر داد و الان برای قضاوت زود است. 
این تهیه‌کننده راه‌حل مشکل فعلی سیما را در این می‌داند که یک چرخه در سریال‌سازی حفظ شود. او این چرخه را اینگونه توصیف کرد: در هر زمانی باید یکسری سریال در مرحله نگارش، یکسری سریال در مرحله پیش‌تولید و یکسری سریال دیگر در حال ساخت داشته باشیم. این اتفاق باعث می‌شود که این چرخه معیوب نشود و عقب نیفتد. این یک برنامه‌ریزی صحیح است و باعث می‌شود تلویزیون همیشه در حیطه تولید فعال باشد و برای تامین آثارش بکوشد تا مبادا در برهه‌ای با کمبود سریال‌ مواجه شود. 
وی در پایان ضمن ابراز امیدواری برای نتیجه‌بخشی تدابیری که تلویزیون برای رفع کمبود سریال اندیشیده است، گفت: اگر ما در مرحله نگارش و پیش‌تولید سریالی نداشته باشیم، دیر یا زود با خلأ آثار مواجه می‌شویم. پس لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که حفظ این چرخه لازم است و اگر می‌بینیم امروز برخی کمبودها در حوزه سریال وجود دارد، به دلیل به‌هم‌ریختگی همین چرخه است. امیدواریم در دوره جدید، به چنین نکاتی توجه شود تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، کنداکتور سیما را مخاطب‌پسندتر و جذاب‌تر از امروز ببینیم.

Page Generated in 0/0042 sec