printlogo


کد خبر: 252061تاریخ: 1401/5/29 00:00
انتشار ویدئوی سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در حالت غیرطبیعی در یک میهمانی، موجی از انتقادات را علیه وی در پی داشته است
«پارتی‌گیت» خانم نخست‌وزیر
برخی رسانه‌ها با اشاره به رفتار بعضی مقامات غربی در موارد مشابه، انتقاد از مارین را تبعیض مردسالارانه غربی قلمداد کرده‌اند

گروه بین‌الملل:‌ روز پنجشنبه همزمان با انتشار ویدئویی از سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند در شبکه‌های اجتماعی که او را در یک میهمانی که شائبه مصرف مواد مخدر در آن نیز مطرح شده است نشان می‌دهد، دعواهای سیاسی در داخل و خارج فنلاند پیرامون این اتفاق بالا گرفته است. از سویی موضوع مسؤولیت‌پذیری یک نخست‌وزیر به عنوان مسؤول امور کشور مطرح شده و از سوی دیگر این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی آمریکا و انگلیس در واکنش به اتفاقات جاری این کشورها مقایسه شده است. در همین حال برخی رسانه‌ها نیز با تأیید رفتار خارج از عرف خانم نخست‌وزیر، به رفتار زن‌ستیزانه در سطح مقامات سیاسی و رسانه‌ها اشاره دارند و به نوعی مردسالاری جوامع اروپایی و آمریکایی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
 
* سایه سنگین اتهام مصرف مواد مخدر بر سر خانم نخست‌وزیر
روز پنجشنبه گذشته انتشار ویدئوهای حضور «سانا مارین» نخست‌وزیر فنلاند در یک میهمانی، جنجال زیادی در این کشور به پا کرد. به نوشته وبگاه شبکه «یورونیوز»، سانا مارین در این ویدئوها در حال حرکات موزون و آواز خواندن در کنار چند چهره معروف رسانه‌های این کشور و یکی از نمایندگان پارلمان دیده می‌شود. مارین پس از مواجهه با انتقادات درباره این میهمانی گفت این مراسم خصوصی بوده و نباید تصاویر آن در فضای مجازی منتشر می‌شد.  
او گفت: «احساس بدی دارم که ویدئوی میهمانی به اشتراک گذاشته شده است. من اطمینان داشتم از آنجا که ویدئوها خصوصی هستند و در یک رویداد خصوصی گرفته شده‌اند، منتشر نمی‌شوند».  او که در این ویدئوها در حالتی غیرعادی دیده می‌شود، گفت در این میهمانی هیچ کار غیرقانونی انجام نداده و گمانه‌زنی درباره مصرف مواد مخدر را رد کرد. 
نخست‌وزیر فنلاند صبح روز پنجشنبه در کووپیو، شهری در مرز شرقی نزدیک روسیه، به خبرنگاران گفت: «من کارهای قانونی انجام داده‌ام».  با این حال خبرگزاری «اسپوتنیک» نوشته در پس‌‌زمینه تصاویر مربوط به فیلم‌های منتشر شده از نخست‌وزیر فنلاند، صدای شرکت‌کنندگان در این میهمانی شنیده می‌شود که درباره مصرف کوکائین صحبت می‌کنند.
نشریه پولیتیکو هم به نقل از روزنامه فنلاندی «ایلتالهتی» گزارش داد در ویدئوهای جدیدی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نخست‌وزیر در حال میهمانی با چندین شخصیت فنلاندی از جمله «ایلماری نورمینن» نماینده مجلس و «تینی ویکستروم» مجری رسانه‌ای دیده شده است. 
به گزارش رسانه‌های فنلاند، در فیلم فاش شده که نخست‌وزیر فنلاند در حال رقصیدن دیده می‌شود، در پس‌زمینه صدای فریاد مردم درباره کوکائین شنیده می‌شود. 
در همین حال شک و تردید نسبت به تکذیب نخست‌وزیر فنلاند زیاد شده تا جایی که «میکو کرنا» نماینده پارلمان فنلاند از «حزب مرکز» (شریک ائتلافی مارین) از نخست‌وزیر خواست آزمایش مواد مخدر انجام دهد و نتایج را به طور عمومی منتشر کند. وی در توئیتی نوشت: «مردم مجازند از نخست‌وزیر خود چنین انتظاری داشته باشند».
 همچنین نمایندگان احزاب رقیب مارین گفته‌اند حرف‌های او را باور ندارند و او باید تست مصرف مواد مخدر بدهد اما یکی از نزدیکان نخست‌وزیر فنلاند و از قانون‌گذاران ارشد این کشور آن را رد کرده است. رهبر حزب راست افراطی فنلاندی‌ها و نماینده یکی از شرکای ائتلافی مارین نیز خواستار آزمایش مواد مخدر از او شدند. در پی این فشار‌ها نخست‌وزیر فنلاند روز جمعه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد آزمایش مصرف مواد مخدر داده و نتیجه آن طی روزهای آینده مشخص خواهد شد.
مارین سال گذشته در بحبوحه شیوع ویروس کرونا با یکی از وزرای دولت در یکی از بارهای شهر هلسینکی دیده شده بود و در نهایت تست ابتلای این وزیر مثبت اعلام شد. در نهایت نخست‌وزیر فنلاند بابت این اقدام مجبور به عذرخواهی شد. پیش از این نیز «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس بابت حضور در میهمانی‌های متعدد برخلاف قوانین کرونایی وضع‌شده توسط دولت خودش، مورد انتقادات شدیدی قرار گرفت و رسوایی دیگری برای وی رقم زد که «پارتی‌گیت» نام گرفت.
 
* مقایسه رفتار نخست‌وزیر فنلاند با سران آمریکا و انگلیس در شبکه‌های اجتماعی
نکته جالب توجه در ماجرای پارتی گیت نخست‌وزیر فنلاند واکنش‌های مرتبط با این رسوایی در شبکه‌های اجتماعی بود که از یک سو انتقادات جدی را متوجه نخست‌وزیر فنلاند می‌کند و از سوی دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی در حاشیه این رسوایی انتقاداتی را به مقامات سیاسی خود ابراز داشتند. کاربران شبکه‌های اجتماعی در آمریکا با مقایسه مارین با سیاستمدارانی از ایالات متحده موضوع سن و سال روسای‌جمهور اخیر خود را دست‌مایه شوخی و انتقاد قرار دادند. یک کاربر شبکه اجتماعی که خود را طرفدار حزب جمهوری‌خواه معرفی کرده با اشاره به سن مارین (36 سال) نوشت: «آمریکا پر از سیاستمداران قدیمی است که ساعت 9 شب به رختخواب می‌روند. رهبران ما اساسا جنازه هستند». در مقابل یک کاربر طرفدار حزب دموکرات هم در واکنش به انتقاد جمهوری‌خواهان نوشت: «مطمئن باشید نخست‌وزیر فنلاند کمتر از دونالد ترامپ در باشگاه وقت می‌گذراند». کاربران انگلیسی در توئیتر نیز با مقایسه میهمانی مارین با تصاویری از رقصیدن نخست‌وزیر بریتانیا، به موضوع پارتی گیت در انگلیس و رسوایی اخیر بوریس جانسون اشاره کردند. 
 
* مردسالاری غربی و انتقاد از خانم نخست‌وزیر
نیوزویک در این رابطه نوشت: «سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، با توجه به ویدئوی اخیری که تنها در توئیتر بیش از 1.2 میلیون بار مشاهده شده است بشدت مورد انتقاد قرار گرفته و متهم شده است». در همین حال، پایگاه «دیلی او» در مطلبی نسبت به انتقادات وارده به مارین به نگاه مردسالارانه درباره این موضوع اشاره کرد. این پایگاه در مطلب خود آورده است: «هیچ کس دوست ندارد سیاستمداران «میهمانی‌بازی» کنند اما سانا مارین، نخست‌وزیر فنلاند، بهای بیشتری را نسبت به مردانی که این کار را کردند، پرداخت می‌کند». در ادامه این مطلب آمده: «بدیهی است سیاستمدارانی که میهمانی برپا می‌کنند اغلب در جامعه مورد بحث و جدل واقع می‌شوند، زیرا باعث می‌شوند مردم احساس کنند رهبران آنها شخصیتی مسؤولانه ندارند. با این حال استانداردهای دوگانه جنسیتی در سیاست بشدت اعمال می‌شود». این مقاله با اشاره به رفتارهای جاستین ترودو در مراسم هالووین که تصویری نژادپرستانه از خود منتشر کرده بود یا میهمانی رفتن بوریس جانسون در روزهای قرنطینه عمومی و رفتارهای شنیع دونالد ترامپ با خانم‌ها، می‌نویسد: «سیاستمداران مرد در هرزگی، رفتارهای نژادپرستانه و نقض هنجارهای کووید افراط کرده‌اند اما یک عذرخواهی ساده آنها را رستگار می‌کند». این یعنی وقتی بوریس جانسون مجبور شد تا حدودی به دلیل رسوایی در جریان میهمانی شبانه در روزهای قرنطینه عمومی موسوم به «پارتی گیت» عذرخواهی و استعفا کند، حداقل کسی شخصیت او را زیر سوال نبرد. به عبارت دیگر اگر مارین یک مرد بود این موضوع مشکلی نداشت.

Page Generated in 0/0051 sec